ניר אורבך
ניר אורבךצילום: אריאל זנדברג

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ ניר אורבך (ימינה) עזב אחר הצהריים (רביעי) את משכן הכנסת עד שרע"מ תחזור להצביע.

מפלגתו של מנסור עבאס מחרימה את ההצבעות במחאה על הנטיעות של קק''ל בנגב.

אורבך אמר בישיבת הנהלת הקואליציה לפני שיצא מהכנסת: "תנו לי סיבה אחת להשאר כאן ולהצביע. למה הם (רע"מ) יכולים לעשות מה שהם רוצים תמיד, ואני צריך להמשיך לשבת פה בכל מצב".

מנכ"ל מפלגת הציונות הדתית יהודה ולד עקץ את הצעד שבו נקט אורבך: "לא חוק החשמל, לא ההתיישבות הצעירה ,לא מיליארדים לתנועה האיסלאמית, לא נשות האברכים, לא פגיעה ברבנות הראשית. הפעם הראשונה שאורבך דורש משהו זה שרע"מ יחזרו לשבת לידו".

מוקדם יותר היום, שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד) הגיע להסכמה עם הבדואים בנגב ולפיה יופסקו נטיעות קק"ל עוד היום. השר כהן סיכם עם הצדדים כי הטרקטורים יעזבו את השטח במהלך היום, ולאחר מכן ישבו הצדדים למשא ומתן על מנת להגיע לעמק השווה בסוגיית הנטיעות. כהן הבהיר כי "הנטיעות היום יושלמו כמתוכנן כפי שהוגדר מראש".

ח״כ ניר ברקת מהליכוד הגיב "החלטת הממשלה להפסיק את הנטיעות בנגב היא כניעה מבישה לטרור ולאלימות! הגעתי לנגב יחד עם מפקד מחוז ירושלים לשעבר ניצב יורם הלוי, כדי לחזק ולגבות את כוחות הביטחון ואת אנשי קק״ל ולהעביר את המסר כי מול הפורעים מהפזורה הבדואית יש לפעול ביד ברזל וללא רחם! הממשלה מפקירה את גורל הנגב לתנועה האסלמית ולגורמי טרור".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ הגיב "יום עצוב למדינה היהודית. ממשלת ישראל נכנעה לטרור ולאלימות של שלוחת חמאס בישראל. מדינת ישראל נמכרה לתנועה האיסלאמית, ואין קו אדום שהממשלה הזאת לא תחצה כדי לשרוד פוליטית. עצירת הנטיעות באדמות המדינה ככניעה לרע"מ היא חרפה שאין עליה מחילה. ממשלת בנט-עבאס מסכנת את המשך המפעל הציוני".

חבר הכנסת אופיר סופר הגיב "הנטיעות יעצרו. בנט, שקד, הנדל ואלקין ימשיכו לשבת על הכיסא ומדינת ישראל תמשיך להיות בת ערובה של עבאס והאחים המוסלמים".

ח"כ בן גביר הגיב "ממשלת בנט מחשיכה את טיפת האור שנותרה ליהודי הנגב. הכניעה למנסור עבאס והעובדה שהמדינה נושאת ונותנת עם פורעי חוק ועוצרת את הנטיעות היא לא רק פרס לטרור ועידוד אלימות אלא גם הרמת דגל לבן של המדינה כלפי הפורעים".

יו"ר תנועת אם תרצו, מתן פלג, אמר כי "אין אדם אחד במדינת ישראל שלא חושב שחייבים להסדיר את בעיית הבניה הבלתי חוקית של הבדואים בנגב ולעצור את האיום האסטרטגי המתפתח בדרום באמצעות דרכים שונות. בין זה ובין כניעה מוחלטת לאחים המוסלמים אין דבר וחצי דבר. זו חרפה שאין כדוגמתה שמדינת ישראל מרימה ידיים מול הבריונות הזו".

"הכניעה הזו לא פוגעת במדינה רק ברמה הסמלית והמערכתית אלא בעתידה, ביכולתה להתקיים כמדינה מתוקנת ובאופן פרטני משדרת חולשה כלפי הבדואים שתומכים בישראל ובפה מלא מצהירה שהיא אינה מסוגלת לעמוד בלחצים. מצער מאד. חבל", דברי פלג.

עם זאת, העיתונאי מוחמד מג'אדלה צייץ "לא ניצחון לרע"מ ולא בטיח - רמ"י וקק"ל תכננו מראש עוד לפני שהתחילו, להפסיק את הנטיעות היום. ממש כפי שהופסקו קודם והתחדשו השבוע".

בתוך כך, מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים, הזהיר בשיחה עם ערוץ 7 מפני הפסקת הנטיעות. השיחה התקיימה טרם ההחלטה על הפסקתן. "המשך העבודות הינו מבחן משילות עבור ממשלת ישראל, שעד עתה פועלת בנחישות המתבקשת, ולא נכנעת לטרור, אולם אנחנו יודעים שיש דרישה לקפל את העבודות בסוף יום זה", אמר.

לדבריו, "בניגוד לטענות שהעבודות אמורות להימשך שלושה ימים בלבד, כל פרויקט כזה נמשך שבועות וחודשים. אנחנו קוראים לשר אלקין ולממשלת ישראל לא להכנע ללחצים ולאיומים של רע"מ, ולהמשיך כסדרן את הנטיעות, הן באתר זה והן ביתר אתרי הנטיעות הקיימים בנגב בתכנית העבודה של קק"ל. כל התקפלות כזו תהיה כניעה לטרור ולאיומים".

מאיר דויטש מנכ"ל רגבים באתר הנטיעות בנגבדוברות