מהתרנגולים שאותרו בזירת הקרבות
מהתרנגולים שאותרו בזירת הקרבותצילום: משרד החקלאות

לפני ימים אחדים חשפו פקחי משרד החקלאות ומשטרת ישראל במועצת אשכול בית גידול של תרנגולים לתחרויות ומאבקים. בבית הגידול שבמתחם מגורי עובדים זרים מתאילנד נמצאו יותר משבעים תרנגולי קרב ושתי זירות קרב.

ד״ר דגנית בן דב, הממונה על אכיפת חוק צער בעלי חיים בשירותים הווטרינריים, מספרת על המציאות החשאית של קרבות התרנגולים בישראל, מציאות שקיימת, כך מסתבר, בהיקפים רחבים הרבה יותר מכפי שניתן היה לשער.

על מה שהופך תרנגול לתרנגול קרב, מספרת ד"ר בן דב: "יש מגוון גדול של גזעים שטופחו במהלך השנים. הגזעים המוכרים הם גזעי תרנגולים להטלה ופטמים, אבל יש גם גזעי נוי וגזעים של חובבים וביניהם גם תרנגולי קרב שעברו במהלך עשרות שנים טיפוח של תכונת תוקפנות. מדובר בתרנגול גדול ושרירי והזכרים תוקפניים אחד כלפי השני. מי שמגדל אותם מחזק את התכונה הזו אצלם".

עוד מספרת ד"ר בן דב כי במקומות כמו תאילנד והפיליפינים זה מוגדר כספורט, וכחלק מכך הם קושרים להב סכין באצבע האחורית של רגלי התרנגולים שחותכים אחד את השני למוות בקרבות.

בתפיסה האחרונה לא נתפסו התרנגולים בשעת קרב, אך "מסרטים שמסתובבים באינטרנט ניתן ללמוד שמדובר בהרבה מאוד הימורים סביב העניין. זה מעין בילוי חברתי, אנשים שותים בירה ומלהיטים את הרוחות בזירות. מצאנו סימני קרבות כולל דם ונוצות תלושות". לדבריה ניסיון העבר מלמד שהתרנגולים שהפסידו בקרבו ונפצעו באורח קשה מצאו את דרכם לסירי הבישול של מפעילי התחרויות.

אנשי משרד החקלאות והמשטרה שהגיעו לאותו מושב בחבל אשכול מצאו בשטח מעט מאוד אנשים שכל אחד מהם התנער ואמר שאינו קשור לתופעה ולקרבות. הענישה הצפויה למובילי הקרבות הוא עד שלוש שנות מאסר, אך ענישה זו נוגעת למנהלי ומקיימי הקרבות ולא למהמרים שמסביב.

קרבות של בעלי חיים אינם מתחילים ומסתיימים בתרנגולים. כידוע קרבות כלבים מתקיימים במקומות רבים ברחבי הארץ, אך באופן מחתרתי, "מי שמקיים מודע לזה שמדובר בעברה על החוק. מידע עובר בין קבוצות סגורות לפעמים רק דקות לפני האירוע. מפעם לפעם אנחנו תופסים כלבים שכנראה היו שותפים בקרבות. לפעמים אנחנו מסתפקים בעונש שבעצם לקיחת בעל החיים".

ד"ר בן דב מספרת כי המאבק במעשים מחתרתיים שכאלה, כאשר כמעט תמיד לא ניתן ללכוד את המבצעים, מייצר תחושת תסכול רבה, "כמו כל העבודה להגנת בעלי חיים", כלשונה. "יש תחושה של מלחמה בתחנות רוח, אבל מדי פעם מצליחים, וכל הצלחה שכזו היא הצלה של בעל חיים מפגיעה מתמשכת וסיוע למצוא בתים חדשים וזה נותן הרבה סיפוק". לנו, האזרחים, היא קוראת להיות העיניים של משרד החקלאות, לדווח על קרבות שכאלה על מנת לצמצם את התופעה ככל הניתן.