מתן כהנא
מתן כהנאצילום: שריה דיאמנט

סקר חדש של 'המכון לחקר היהדות והציונות' עם חברת הסקרים פאנלס פוליטיקס, מציג את עמדת הציבור הישראלי בעניין הרפורמה שבדרך ומצביע על העובדה כי הציבור הישראלי סבור שיש לקיים שינוי במערך הגיור הקיים.

על פי הסקר, מרבית הציבור הישראלי סבור שיש לבצע שינוי בגוף אשר יחזיק בסמכות הגיור במדינת ישראל, כאשר 60% מהציבור היהודי ישראלי (מקרב בעלי הדעה בנושא) תומך במתן סמכות הגיור לרבני הערים. לעומת זאת 33% (בעלי דעה) מהציבור עדיין סבורים כי סמכות הגיור צריכה להישאר בידי מערך הגיור הקיים כיום (82% מצד הציבור החרדי). הגיור לו יש את ההתנגדות הגדולה ביותר בקרב הציבור הישראלי – הוא הגיור הרפורמי עם 30% מתנגדים.

לצד אלה, מרבית הציבור סבור שיש לקדם רפורמה בגיור במטרה לסייע בהסדרת מעמדם של מאות אלפי אזרחים המוגדרים חסרי דת (64%), זאת לעומת כרבע מהציבור (26%) שאינו רואה בהסדרת העניין חשיבות. באופן טבעי המשיבים הדתיים - מסורתיים ציינו את הצורך בהסדרה בשיעור גבוה במיוחד (73%). ככל שעולה הגיל, עולה ההכרה בחשיבות העניין אצל המשיבים (מ-58% אצל הצעירים ל-74% בגילאי 60+).

בעניין הפתרון לסוגיה זו, כמחצית מהיהודים בישראל (52%) ציינו שהפתרון הנכון לחסרי הדת הוא לאפשר להם נישואים אזרחיים בארץ (במיוחד מצדד בכך הציבור החילוני עם 74% תמיכה) לעומת 30% שסבורים שהפתרון הוא עידוד התגיירות. מבחינה פוליטית התומכים הגדולים ביותר בנישואים האזרחיים הם מצביעי יש עתיד עם 89 אחוז תמיכה. מצביעי ימינה חלוקים בעניין כאשר 43% בעד גיור ו-42% בעד נישואין.

בשאלה שמתייחסת לטענות על הקושי להתגייר, אמרו רוב היהודים הישראלים (54%) ובמיוחד החילונים והמסורתיים הלא דתיים (69% ו-61%, בהתאמה) שיש להקל בגיור כדי שחלק כמה שיותר גדול מהמתגיירים הפוטנציאליים יסיימו את התהליך בהצלחה. מנגד, 36% חושבים שצריך להקפיד על הגיור גם אם פרוש הדבר פחות מתגיירים - במיוחד החרדים (93%) והדתיים (62%).

דניאל גולדמן, מייסד 'המכון לחקר היהדות והציונות' אמר כי "חיזוק הזהות היהודית הינה משימה ציונית ממדרגה ראשונה, ולא פחות מכך, נושא בעל חשיבות גדולה לחברה הישראלית. הסקר שערכנו מוכיח כי מרבית הציבור סבור כי מערך הגיור הקיים פוגע במימוש מטרות אלה וכי הגיעה העת לייצר מערך אשר ייעל וינגיש את תהליך הגיור ויאפשר לאוכלוסיות ואנשים שעד היום נמנעו מלגשת אל התהליך, לעבור אותו ולהפוך להיות חלק מבני העם היהודי".