קולנוע צעיר
קולנוע צעיר צילום: אייסטוק

הכנס ה- 25 ליצירות קולנוע בחמ"ד, כנס 'יצירה צעירה', יתקיים בחודש הבא, במידה ומגבלות הקורונה יאפשרו זאת. עם אור מנחם, מדריכה ארצית לקולנוע בחמ"ד, שוחחנו על המגמות המסתמנות בסרטי הגמר של מגמות הקולנוע בחמ"ד בשנת הלימודים החולפת.

מנחם מדגישה כי הכנס צפוי להיות מרגש ויהווה "הזדמנות להתבונן אחורה ולבחון מה היה בשני עשורים וחצי של יצירת נוער צעיר, שמהווה מצפן לתהליכים שמתרחשים ועוברים על החברה הציונית דתית, ובחושים של נוער ויוצרים, אנחנו יכולים לראות אצלם עיסוק בדילמות ובקונפליקטים שמעסיקים את כולנו, והנוער נותן להם ביטוי מיוחד".

בדבריה היא מציינת כי היצירה הקולנועית בחמ"ד החלה עוד קודם לכן, "הסרט הראשון נעשה ב-94'", היא מספרת ומציינת שורה ארוכה של נושאים ששוקפו בסרטים לאורך השנים: "זהות דתית, משפחה, אידיאולוגיה, יש כאן סוג של התפתחויות מאוד מעניינות על המסך, והדבר משקף התפתחויות בתרבות ובחברה ובהיסטוריה שלנו. אחרי ההתנתקות ראינו זינוק בעיסוק בסוגיות אידיאולוגיות. סוגיית המשפחה מאוד בוערת והרבה מאוד סרטים עוסקים בסוגיה הזו בציונות הדתית, סוגיות של גירושין, חד הוריות ומשפחות אחרות. ראינו דיון ער ונוקב במה עושה פירוקה של משפחה".

כיום, אומרת מנחם, הרבה יותר רבנים, ראשי ישיבות, מחנכים ומחנכות רואים בצוהר האמנותי שפותחים בני הנוער דרך יצירות הקולנוע שלהם, הזדמנות להכיר את עולמם הפנימי כפי שהוא מתגלה באופן גלוי ומשתף על המסך. "יוצרים מעלים שאלות על לימוד תורה, שמירת שבת, זהות דתית, בנים ובנות וחיפוש רוחני, וזו הזדמנות להתבונן ולהושיט יד ולהסתכל ישירות. יותר ויותר רבנים ומחנכים עושים זאת ורואים", אומרת מנחם ומציינת פלטפורמות כמו 'לב לדעת' וערוץ 7 שמרכזים ומכנסים את הסרטים שהופכים כלי חינוכי בידי מחנכים שפותחים דרכם שיח בכיתות.

האם אכן מדובר בסרטים המושתתים על סוגיות שנוגעות לעולמם הפנימי של הנוער, או שמא מדובר בסרטים שהשראה האמתית להם היא סרטים וסדרות שהנוער חשוף להם? ,צריך להגיד ביושר שהחבר'ה צופים, כמו שההורים צופים, וכולנו חשופים מאוד לתרבות הכללית שחודרת ומתכתבת ומאתגרת אותנו, ואני רואה בכך משהו חיובי להתמודד איתה. לא נשאיר את השיח הזה רק לחבר'ה בינם לבין עצמם. כשאנחנו עוסקים בלימודי קולנוע אחת המטרות שלנו היא שלא להפקיר אותם לבד מול המסך שנמצא אצלם בכף היד, בטבלטים ובמחשבים. תפקידנו כהורים וכמחנכים לומר שהם לא לבד מול הדבר הזה. נטפליקס ושאר הסדרות הם המחנכים הגדולים של הדור...".

מעבר לחשיבות השיח על הסדרות והסרטים, אומרת אור מנחם כי ביצירתם בודקים בני הנוער את הגבולות, ולוקחים לא מעט השראה מאותן יצירות שהם צופים בהן, והרבה פעמים מפנימים את מסר הפער בין עולמם שלהם לבין עולם הסדרות שהם נחשפים אליהם. "במחקר שלי בחנתי 350 סרטים שנעשו לאורך השנים ובחנתי קטגוריות וגיליתי קטגוריה זעירה שעוסקת במיניות שהנוער נמנע מלעסוק בה, אולי כי הוא מפנים את הכללים, אולי כי המורים לא רוצים לעסוק בזה, אולי התלמידים עצמם חוששים. מסתבר שעדיין הציבור הדתי צנוע ולא הכול נמצא אצלו בצורה גלויה על המסך, וטוב שכך, אבל הסרטים שכן עוסקים בתחום הזה עוסקים בזה בצורה מאוד עדינה".

על חשיפת הסרטים אומרת מנחם כי בדרך כלל החשיפה לא גדולה, אם כי כאשר מדובר בשאלות מהותיות ועמוקות לפעמים הסרטים פורצים ומגיעים להיקפים משמעותיים. "כאשר תלמידות בגוש עציון עשו סרט על שאלת הצניעות באולפנה, וניסו לשאול על מקומה של האולפנה כמחנכת, זה זכה להד ענק, מעל 30-40 אלף צופים, ומסתבר שתלמידה בשמינית יכולה להעלות שאלות שרבים מזדהים איתן".

האם ניתן לומר שבוגרי מגמות הקולנוע הופכים במבחן השנים לחלק מתעשיית הקולנוע והבמה? מנחם משיבה: "אמנם יש גם בוגרים שהחיידק נדבק בהם והם ממשיכים לבתי ספר לקולנוע, לעריכה ולהשתלבות באולפנים, אבל מטרתנו במערכת החינוך היא לא הכשרה של הבמאי הגדול הבא. את הבחירה הזו הם יעשו אחרי גיל 18 כשיחליטו המה דרכם המקצועית. הם הרי מגיעים אלינו בגיל צעיר, והמטרה שלנו היא לפתוח את הדלת ולהבהיר את חשיבות יצירה, וזה חשוב מאין כמוהו, כי גם אם התלמיד יהיה בסופו של דבר עורך דין, כשהוא יצפה בסרט או בסדרה, הוא יזהה את החינוך שמנסים לחנך אותו דרך המסך".

whatsapp
הצטרפו לקבוצת הוואטצאפ של ערוץ 7