אוריאל לקס
אוריאל לקסצילום: יחצ

ויהי בשלח פרעה את העם, ולא נחם אלוקים דרך ארץ פלשתים, כי קרוב הוא. כי אמר אלוקים, פן ינחם העם באותם מלחמה ושבו מצרימה" (שמות יג, יז).

בפסוק זה מסבירה לנו התורה כי הקב"ה האריך את הדרך של עם ישראל לארץ, בשל החשש שמא ירך לבבם מהאויבים ומהפחד יחזרו למצרים. והתמיהה רבתית, הרי יציאת מצרים והמסע במדבר כללו ניסים רבים ומגוונים – קריעת ים סוף, באר מרים, לחם מן השמיים ועוד. האם לא היה "פשוט" יותר לעשות נס, ולמנוע את החשש בליבם? 

והתשובה לכך היא שהפגת חששות מליבם של בני ישראל איננה תפקידו של הקב"ה. הוא יכול להוציא את בני ישראל ממצרים,  אבל השינוי התודעתי צריך להתבצע על ידם. רבותינו המשילו זאת למציאת זיווג באומרם 'קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף'. 

רבו הדרשנים שקישרו בין העניינים, בעיקר בדבר השינוי התודעתי שעל הרווק לעבור בדרך לחתונה, מה"לבד" אל ה"יחד". היחד  משמעו לא רק זוגיות, אלא לפעול יחד עם הקב"ה. מיום שברא את העולם, הקב"ה יושב ומזווג זיווגים (בראשית רבה סח ד), והמשימה לא פשוטה. ישנו צורך בשינוי תודעתי הן מצד רווקים והן מצד נשואים. 

בפועל כל אחד יכול לחבר בין מכרים וחברים ולבצע שידוך מוצלח ולא להותיר את המלאכה לבורא עולם בלבד. לא לשקוע במחשבות שאין פנאי לזה כי 'למה מה קרה שאהיה שדכן' או 'מאיפה אני אכיר לו/לה מישהו/י'. קריעת ים סוף, כידוע נעשתה בסיוע של אמונתו ומעשהו של נחשון בן עמינדב. לאחר שנכנס למים, הים נבקע. מעשהו מסמל את המאמץ שכל אחד צריך לעשות מהצד שלו. הצעדים של הרווקים והרווקות למציאת בת או בן הזוג נעצרים גם הם בשל חסמים תודעתיים.

לא תמיד יש חברים שמרימים צלצול כדי לספר על איזו הצעה חדשה. וכן, לעתים המעגל החברתי הוא כזה שאין לו היכרות מספיקה עם המין השני ו'המלאי' מוגבל מאוד. אבל גם לא פשוט לבצע את הצעד אל גורם בעל היצע גדול ומגוון רחב. הרי ללכת לשדכן זו פדיחה והכרה רשמית בכך שהמצב נואש. הרשמה באתר היכרויות קשה עוד יותר. כמוה כהכרזה פומבית על היותך לא יוצלח בתחום הזוגי ואולי אף מעבר לכך. הפרופיל הרי גלוי לעיני כל, או רק לפרופילים רשומים ושחלקם כידוע מזויפים. לך תדע מה יגידו או יחשבו עליך.

להבדיל מנחשון בן עמינדב, אנו חיים בעידן הסמארטפון. ניתן לשער שאילו הטכנולוגיה הזו הייתה קיימת בתקופתו, הגמרא בפסחים כבר הייתה משבחת אותו על פתיחת קבוצת הוואצפ 'ישראלים קופצים לים' במטרה לעורר את הגאולה. אבל הטכנולוגיה הזו קיימת בתקופתנו ואפשר להשתמש בה כאמצעי יעיל לעודד תעוזה ולהתגברות על החסמים. קוראים לזה 'שגרירים בלב', מיזם השידוכים מבית המרכז האקדמי לב.

'שגרירים בלב' הינו מיזם שבנוי על חברים שמכירים לחברים במאגר סגור ודיסקרטי. פתיחת הפרופילים נעשית על ידי החבר ולא על ידי המשודך. חשיפה למאגר אפשרית אך ורק למי שהצטרף למעגל החברים, קרי שגרירים, של המיזם הכרוך בין היתר בפתיחת פרופילים לחברים שמחפשים את החצי השני.

ההתאמות בין הפרופילים נעשים באופן דיסקרטי בתוך מעגל השגרירים בלבד ורק לאחר הבדיקות וההתאמות מתחילים לעניין את מי שצריך. ואכן אין הברכה שורה אלה על הדייט הסמוי מן העין ובשנה האחרונה המיזם רשם למעלה מ 40 זוגות שהתחתנו. 

כל אחד מוזמן להיות כמו נחשון, לקפוץ למים ולהצטרף כשגריר לצידנו ולצידו של הקב"ה ולהמשיך ולקרוע את הים. קריעה מהנה!

הכותב: אוריאל לקס, רכז מייזם ההיכרויות 'שגרירים בלב' מבית המרכז האקדמי לב