ארבעה טורים
ארבעה טוריםצילום: הספריה הלאומית

הספרייה הלאומית חושפת אינקונבולה (דפוס ערש) מהנדירים ביותר בעולם. ״אינקונבולה״ הוא כינוי כללי לספרי הדפוס הראשונים באירופה שיצאו לאור בין המצאת הדפוס, באמצע המאה החמש-עשרה, ועד לשנת 1500. בתקופה זו הודפסו פחות מ-200 ספרים עבריים, שחלקם לא שרדו.

בשנת רנ"ב לערך (1492) הוציא יהושע שונצינו, ממובילי הדפוס העברי באיטליה במאה החמש-עשרה, מהדורת דפוס של ספר ההלכה החשוב והמשפיע ביותר בתקופה – "ארבעה טורים" של רבי יעקב בן אשר, שנולד ככל הנראה בשנת 1269 ונפטר בשנת 1343.

רבינו בן אשר היה פוסק הלכה חשוב ומשפיע שכונה "בעל הטורים" על שם ספרו. אף עותק שלם של החיבור במהדורה זו לא שרד בשלמותו, אלא דפים בודדים בלבד. לאחרונה רכשה הספרייה הלאומית תשעים דפים מן החלקים ״יורה דעה״ ו״אורח חיים״ ממהדורה נדירה זו. דפים אלו אינם קיימים בשום ספרייה בעולם או באוסף פרטי כלשהו.

לדברי אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד"ר יואל פינקלמן, מדובר בדפים מן הקובץ ״ארבעה טורים״ (מכונה גם ״הטור״), שכתב רבי יעקב בן אשר, בנו של הרא״ש, המסכם את ההלכה שהייתה נהוגה לאחר החורבן. ״הטור״ מחולק לארבעה שערים: ״אורח חיים״, ״יורה דעה״, ״אבן העזר״ ו״חושן משפט״, ומקיף את כל תחומי ההלכה.

נוסף על הדפים שנרכשו לאחרונה, הספרייה הלאומית מחזיקה גם בחמישים ותשעה דפים נוספים מן החלק ״יורה דעה״, ובהם דינים הנוגעים להלכות איסור והיתר.

יצוין כי פריטי אינקונבולה הן מקור עשיר וייחודי לחקר תרבות הטקסט העברי, ויש להם גם ערך מוזיאלי וביבליוגרפי. "זהו מקרה נדיר של אינקונבולה של אחד מראשוני ספרי הקודש המודפסים הראשונים בעולם, שאומנם לא שרד במלואו, אך כמה דפים ממנו בכל זאת נשתמרו וכעת מגיעם למקום מבטחים – לספרייה הלאומית. דפים אלו יהוו עבור חוקרים ומלומדים כר פורה ומרתק להיכרות עם אחד מספרי הקודש החשובים ביותר", אומר ד"ר פינקלמן.