מהומות הבדואים בנגב
מהומות הבדואים בנגבצילום: דוברות המשטרה

על האופן בו רואים ברצועת עזה את מאבק הבדואים בדרום שוחחנו עם איהאב חנא, בעל חברת החדשות 'אל חמרא' השומר על קשר רציף עם גורמים ברצועה ובהנהגת חמאס.

"לפני כמה ימים היו כמה הפגנות, חלקן בהובלת הג'יהאד האיסלאמי, ובהם מאשימים את הממשלה הימנית הנוכחית שעושה הכול כדי לעקור את האנשים מהנגב. למחרת הייתה גם הפגנה של פורום מוכתרים שעשו הפגנה, וכולם דיברו על כך שהממשלה מנסה להיות נגד תושבי הנגב הערבים וגם להקים התנחלויות בנגב", אומר חנא.

בדבריו מציין איהאב חנא כי התחושה הרווחת ברצועה וברש"פ היא של זהות מאבק: "לא פעם ולא פעמיים הצהירו שערביי הנגב והגליל הם פלשתינים ומיחסים אליהם ככאלה".

לשאלתנו אם הקשר הזה נובע מכך שרבות מהנשים בפזורה הבדואית הן "ייבוא" מהרצועה ומאזור חברון ועשרות אלפי ילדים בפזורה הבדואים הם למעשה בני משפחה ברמה קרובה של תושבים בעזה, משיב חנא ואומר כי הוא אינו סבור שזה הקשר היחיד בין הצדדים, והקשר המוביל הוא התנהלות הממשלה "שבעיניהם רוצה לקחת את הקרקעות שלהם ולבנות עליהם ישובים יהודיים על חשבון הקרקעות שלהם".

לדבריו לאחר המהומות בשבוע שעבר ממתינים ברצועת עזה ועוקבים אחר האירועים בנגב ו"ברגע שיהיו עוד נטיעות הם יאמרו את עמדתם". עד כה, מאז הפסקת הנטיעות קיימת רגיעה גם ברצועה. האם הדברים יכולים להגיע עד כדי עימות צבאי? איהאב חנא מסופק. לטעמו הדברים לא יגיעו עד כדי כך שכן בימים אלה הארגונים בעזה נתנו למצרים שהות בלתי מוגבלת ליוזמת מו"מ מול ישראל, אך להערכתו מו"מ שכזה עשוי להיות מסוכל בעקבות כל מהלך חריג בשטח.

במו"מ זה, הוא מציין "יש כמה דברים על הפרק, עניין האסירים, החזרת הבנייה בעזה והכניסה והיציאה מעזה והכנסת הסחורות לעזה".

בתום השיחה עמו שאלנו את חנא אם ההפגנות ברצועה ובפזורה הבדואית מבטאות קשר ממשי בין הצדדים, והוא משיב: "זו הזדהות. בכל פעם שקורה משהו בתוך מדינת ישראל יש הזדהות ברש"פ או בעזה, וכך להיפך, כשהיה מבצע בעזה הזדהו איתם ערביי ישראל. זה קשר שאי אפשר לנתק אותו. זה גם קשר דם, גם קשר אידיאולוגי וגם קשר של מאבק אחד".