הרב יעקב אריאל בכנס
הרב יעקב אריאל בכנס צילום: מכון התורה והארץ

הערב (שני) התקיים כנס טו' בשבט השנתי של 'מכון התורה והארץ' בסימן שנת שמיטה והאתגרים הנובעים ממנה. במהלך הכנס שוחחו רבני המכון על ההיבטים השונים והשינויים המתחוללים בעקבות שנת השמיטה בחברה ובחקלאות הישראלית.

במהלך הכנס דיבר נשיא המכון, הרב יעקב אריאל, על הסערה הציבורית שהתחוללה סביב אירוע הנטיעות בנגב.

"ישנו מאבק יומיומי על כל דונם קרקע", אמר הרב אריאל, "מנסור עבאס התנגד לכך שקרן קיימת לישראל תיטע עצים. והוא לא מתנגד בגלל שנת השמיטה. הוא התנגד כי הוא יודע שנטיעת עצים בארץ ישראל תופסת שטח עבור אדמה יהודית, הוא לא רוצה שאנחנו נשמור את האדמות האלו, כי הם פולשים לאדמות הללו בנגב וכובשים אותה. ההתנגדות שלו לנטיעת עצים מראה לנו כמה נטיעת עצים בארץ ישראל חשובה וכשאין ברירה היא תהיה מותרת גם בשנת שמיטה", הסביר הרב אריאל.

בהמשך הכנס, דיבר הרב אריאל כיצד ניתן להיות שותף במצוות יישוב הארץ גם למי שגר בעיר "האדם שגר בעיר יכול לקיים את מצוות יישוב הארץ על ידי כך שהוא רואה בחקלאי שותף שלו לקיום מצוות ישוב הארץ. בכל פרי שאדם קונה מחקלאי ישראלי הוא מקיים מצוות יישוב ארץ ישראל. אך לצערנו כיום אנשים רואים בשנת השמיטה בעיה, ולכן מעדיפים תוצרת נוכרים או תוצרת חוץ", טען הרב אריאל.

בדבריו התייחס הרב אריאל גם לרפורמת החקלאות החדשה של הממשלה "ישנה גם בעיה עם התפיסה הכלכלית שאומרת, שכדי להוזיל את מחירי הפירות צריך לאפשר תחרות. אין ספק שתחרות זה דבר בריא, אבל השאלה היא, תחרות עם מי?, עם ארצות בהם מחיר המים מוזל או בחינם?, ארצות בהם יש סבסוד לחקלאות?

ההתמודדות של חקלאי ישראל מול חקלאי בטורקיה היא בלתי אפשרית. אני מבין את הצורך בהתאמה של החקלאות לתוצרת שמתאימה לאזור, אך בשביל לאפשר מעבר שכזה צריך לעזור לחקלאים. לא לתת להם להתמודד לבד. גם הממשלה וגם הציבור צריך לעזור להם. ולכן חובה בימים אלו להעדיף תוצרת ישראלי מול תוצרת חוץ או נוכרית. ודווקא בשנה זו, מכיוון ששנת השמיטה צריכה לחנך אותנו לרמה מוסרית אחרת", אמר הרב אריאל בסיום דבריו.

במסגרת הכנס השנתי שנערך בטו' בשבט של 'מכון התורה והארץ', עסקו השנה בכנס בנושא האתגרים והשאלות העולים בחקלאות אל מול שנת השמיטה. במהלך הכנס התייחסו רבני המכון לאתגרי שנת השמיטה בקרב החקלאות הישראלית, הצרכנות בחברה הישראלית, וסוגיית טיפוח גינות נוי בשנת שמיטה.