אני לא גנב
אני לא גנבצילום: כפיר בולוטין

ימים אחדים לפני יום השואה הבין לאומי מעלה תיאטרון המדיטק בחולון בפעם הראשונה את הצגת היחיד החדשה "אני לא גנב" באירוע בכורה.

"אני לא גנב" היא הצגה מקורית על ילד אמיץ שמוכיח שאף פעם לא מאוחר מדי להשתנות. ההצגה מספרת את סיפורו של יאנק, ילד יתום החולם שיהיה לו בית, בכיכובו של השחקן יולי סקר ובהשראת ספרה עטור הפרסים של הסופרת תמי שם טוב.

על ההצגה:

אחרי שהתגורר ברחוב, עבר בין בתי יתומים, חטף מכות, ולאחר שכל הילדים הדביקו לו את הכינוי "גנב", חייו סוף סוף משתנים כשהוא מגיע לבית היתומים של יאנוש קורצ'אק. יאנק נאבק להחזיר את כבודו ולזכות שם בהתחלה חדשה. בזכות החברים הטובים, הסביבה התומכת ומבוגר אחד (יאנוש קורצ׳אק) שנותן לו הזדמנות ומאמין בו, יאנק מצליח להחזיר לעצמו את האמונה לא רק באחרים, אלא גם בעצמו. מילד שרגיל לגנוב הוא הופך לכותב מוכשר, חבר טוב ומוצא בית חם ואוהב במקום הכי לא צפוי.

בהצגה משולבות הקלטות של השחקנית גילה אלמגור, המגלמת את דמותה של גברת סטפה (סטפניה וילצ׳נסקה) יד ימינו של קורצ׳אק, ושל השחקן גלעד קלטר, המגלם את דמותו של קורצ׳אק, וכן הקלטות של בני נוער רבים מהסטודיו למשחק של מדיטק חולון המגלמים את הילדים בבית היתומים.

ההצגה "אני לא גנב" מעבירה מסר חינוכי ערכי ועולה בתיאטרון המדיטק בחולון לקראת שנת הלימודים הבאה (תשפ"ג) אותה שם משרד החינוך בסימן יאנוש קורצ'אק.

נועם שמואל, המנהל האמנותי של תיאטרון המדיטק ובמאי ההצגה: "בית היתומים של יאנוש קורצ׳אק הציג מודל פורץ דרך לחינוך ילדים, מודל דמוקרטי שהתייחס לילדים בכבוד ובהערכה, והעניק להם הזדמנות ליצור לעצמם עתיד טוב יותר. ההצגה החדשה ״אני לא גנב״ מעניקה לקהל הצופים הצצה אל המוסד המיוחד הזה, ומעבירה מסר חינוכי ערכי דרך סיפור התבגרות של נער אשר באמצעות הכוונה חינוכית נכונה יצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בו כנגד כל הסיכויים. אני מאמין שחשוב שכל ילד, הורה ואיש חינוך יכירו את פועלו של קורצ'אק ושההצגה תצליח להגיע לבתי ספר רבים במהלך שנת הלימודים הבאה שתתמקד בדמותו מעוררת ההשראה קורצ׳אק".

אורי אוריין, המחזאי: ״כל אחד מאיתנו הוא קצת יאנק. כולנו מרגישים לפעמים שמדביקים עלינו תוויות, דעות קדומות, תיוגים והגדרות. נדהמתי והתרגשתי לגלות איך דווקא ילד יתום שחי בפולין לפני עשרות שנים מצליח להעצים ולחזק ילדים ומבוגרים כיום. יאנק מלמד את כולנו כמה חשוב לתת הזדמנות שניה, ולהתבונן רגע על עצמנו לפני שנמהר לשפוט את האחר.״

הספר "אני לא גנב" של הסופרת תמי שם טוב פורסם בשנת 2012, נכנס מיד למצעדי הספרים לילדים וזכה בשלל פרסים, בין היתר ב"פרס ביאליק", "פרס לאה גולדברג" ופרס דף-דף לספרות ילדים.

ההצגה "אני לא גנב" תרוץ במהלך החודשים הקרובים בתיאטרון המדיטק חולון, כשלאחרונה נפתח במתחם גם סינמטק הילדים הראשון בישראל.