משפט
משפטצילום: FREEPIK

כפי שנראה במאמר קצר זה במהלך הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי צפוי החייב כחלק מטיפול המשפטי לעבור הליך כינוס נכסים ולאבד את רכושו. במסגרת כינוס הנכסים יילקחו כל נכסיו של החייב, ניכסי המקרקעין ונכסי המיטלטלין.

היות ובימנו רכב הינו כלי בסיס ולא מותרות, קמה ועולה שאלה מה דינו רכב בהליך כינוס נכסים. האם גם כלי תחבורה ניתן לעקל לצורך פירעון החובות או שמה יש להותירו לחייב.

יאמר כבר עתה כי אין תשובה חד משמעית לשאלה זו וכפי שנסקור תיכף ומיד נראה כי בכל מקרה ומקרה תבחנה הנסיבות הקשורות והרלוונטיות ובהתאם לכך תתקבל ההחלטה. ללא ספק הליך כינוס נכסים הינו פועלה הפוגעת קשות בחייב ומסיבה זו חייבים אשר להם נכסים רבים צריכים לשקול בכובד ראש נקיטת הליך משפטי זה לצורך מחיקת החובות שצברו וכן להיוועץ עם עורך דין פשיטת רגל המתמחה בתחום משפטי זה.

מהם הנכסים אשר החוק לא מאפשר לתפוס במהלך הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי לצורך פירעון החובות

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח – 2018 שם בראש ובראשונה את אינטרס החייב כערך עליון מתוך דאגה עמוקה לשלומו ושיקומו. מסיבות אלו, הגדיר המחוקק רשימה ארוכה של נכסים וחפצים אשר לא ניתן לכנסם במסגרת הליך כינוס נכסים ולא ניתן ליטול אותם מידי החייב לצורך מכירתם. בין הנכסים הללו ניתן למצוא את החפצים הבאים:

  • כלים אשר נועדו להתניידות החייב – לדוגמה, ככל ומדובר בחייב נכה הרי שלא ניתן ליטול ממנו את כלי התחבורה המשמש אותו לצורכי התניידתו כגון קולנועית או רכב המותאם לנכים.
  • תשמישי קדושה – תשמישי קדושה הם מחוץ לתחום ולא ניתן לכנסם לצורך פירעון החובות. תפילין, ספרי קודש וכו' כל אלו יישארו בידי החייב.
  • כלים המשמשים את החייב לצורכי עבודתו עד שווי כספי מסוים – יש לזכור כי בסופו של דבר מעבר לרצון לשמור על התא המשפחתי של החייב שלם ובריא גם לעבודה של החייב יש אפקט על יכולתו לפרוע את החובות שצבר. ככל והחייב יעבוד יותר וירוויח יותר, כך יוכל לפרוע את החובות שצבר. מסיבה זו, החוק מאפשר להותיר בידי החייב כלי עבודה בשווי מסוים אשר באמצעותם יכול להמשיך ולפרנס את עצמו ובני משפחתו. בין כלים אלו ניתן למצוא גם את כלי התחבורה.

האם רכב נחשב ככלי נחוץ לחייב כזה שאפשר להותירו בידיו חרף מתן צו כינוס נכסים במסגרת ההליך המשפטי?

חייב אשר משתמש בכלי התחבורה הנמצא ברשותו לצורכי פרנסתו הרי שמן הסתם ההיגיון אומר שיש להותיר את כלי התחבורה בידיו. ככל ומדובר בנהג מונית, נהג משאית, משלוחן וכו' הרי שהותרת כלי התחבורה בידיו דווקא תשרת את מטרת ההליך ולא להפך. ככל ומדובר ברכב יוקרה אשר בינו ובין צורך חיוני אין כל קשר, נראה כי אין מקום להותירו בידיו של החייב ואינטרס ההליך דווקא מחייב את מכירתו ופירעון החובות שצבר.

השאלה האם יש להותיר רכב בידי החייב במסגרת הליך חדלות פירעון היא שאלה אשר יש לבחון ולבדוק בהתאם לנסיבות המקרה. ככל ומדובר ברכב המשמש לצורכי פרנסה הנטייה היא להשאיר את כלי התחבורה בידיו. ככל ומדובר ברכב מותרות הרי שאין כל סיבה להותרת הרכב בחזקת החייב ונראה כי מכירתו ופירעון החובות באמצעות הכספים שיתקבלו היא הדרך הנכונה.

ככל ומדובר בחייב נכה אשר הרכב משמשו לצורך התניידות נראה כי מטעמים הומניטריים אנושיים יש להותיר את הרכב בחזקתו ולא לצרפו להליך כינוס הנכסים. בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי יש לבחון היטב את הותרת הרכב בחזקת החייב במהלך כינוס הנכסים, ככל ואתם סבורים כי הותרת הרכב בחזקתם דווקא תשרת את ההליך ומטרתו פנו בבקשה מתאימה לבית המשפט ונמקו מדעו לטעמכם יש לעשות כן.