אברהם ליפשיץ
אברהם ליפשיץ צילום: ללא קרדיט

אמנם כבר נכתבו הרבה חוברות ומאמרי הסברה כנגד מתווה הכותל הבא עלינו לרעה, אבל נדמה שחומר הסברה מוצלח כמו הסרטון ששחררה התנועה הרפורמית לא ראיתם עד כה. לטובת מי שפספס או לא התרכז, נביא כאן את תמצית דברי ה'רבניות' שדיברו בו, בתוספת קצת פירוש בסיסי.

"את מי מעניין הכותל?" - פתחה מנהלת 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה', בסרטון המיועד להסביר לשומעי\ות לקחה מדוע עליהם לצאת מהאדישות ולהצטרף למאבק על המתווה, והמשיכה: "הגעתן לשם פעם פעמיים בחיים, לאיזה בר מצוה או טקס השבעה צבאי?"

מה היינו מצפים שייאמר כתשובה לשאלה? "הכותל הוא מאוד חשוב, לא זזה ממנו שכינה, במקום זה ניתן להשיג יותר דביקות וקירבת אלוקים, חשוב שנעשה זאת באופן שאנו מבינים..." אבל לא, זו לא בדיוק התשובה שנאמרה. מה כן? "כי זה ממש לא רק הכותל! אי יישום מתווה הכותל מרחיק מכולנו גם את התחבורה הציבורית בשבת ואת הנישואים האזרחיים", הוסיפה מנכלי"ת התנועה הרפורמית. במילים אחרות: הכותל מעניין אותנו כקליפת השום. סתם כך לא היינו מגיעים אליו יותר מפעם-פעמיים בחיים. אז מדוע להיאבק עליו? מה כן מעניין אותנו?

"המאבק על מתווה הכותל הוא מאבק סימבולי" – כלומר - מתווה הכותל הוא הפתח להפרדת הדת מהמדינה. מדובר במשפטים סופר-דרמטיים! ממש הודאת בעלת דין כמאה מאמרים דמי. והיא מסבירה:

"כי הכותל, המקום הכי קדוש לעם היהודי" (-לציבור שבכלל אכפת לו מקדושה – חרדים, דתיים, מסורתיים, ואפילו יהודים שהם חילוניים למהדרין, אך יודעים שכשהם כבר עושים משהו שקשור ליהדות הוא חייב להיות אורתודוקסי אותנטי) - "נתון לשליטה של חרדים קיצוניים" – מן הסתם הכוונה בביטוי זה לכשני מליון יהודים- דתיים, חרדים ומסורתיים, שפוקדים מדי שנה את שריד בית מקדשנו בתפילה כמנהג אבותיהם מדורי דורות - "שחושבים שהכותל שייך לאבא שלהם" - נכון בהחלט, אבינו מלכנו, הכותל הוא שלך ורק שלך.

"אז למה הכותל עכשיו שוב בכותרות? כי עכשיו יש לנו הזדמנות שלא תחזור – ממשלה ללא המפלגות החרדיות, כשראשי הסיעות שמרכיבים אותה, כמו לפיד, מיכאלי וליברמן, מחויבים ומחויבות למתווה הכותל". בקיצור, ממשלת החלומות של התנועה הרפורמית מנהלת היום את המדינה. החרדים, הדתיים ה'כבדים' והמסורתיים בחוץ, ואילו חבורת הפרוגרסיביים בפנים, בסיוע כמה סרוגים ועוד כמה מוסלמים. כיבוש השלטון ללא השגת רוב בעם זה אירוע נדיר, "הזדמנות שלא תחזור" (בעזרת ה'!).

"ברגע שהמונופול החרדי על הכותל יישבר, סוף סוף יהיה אפשר לקדם נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת, ובאופן כללי להפחית את השליטה החרדית על חיינו". במילים אחרות יש פה מאבק רחב מאוד על צביונה היהודי של המדינה, שכולל למשל את השאלה כיצד תיראה השבת במרחב הציבורי, או האם הנישואין פה יתקיימו כדת משה וישראל, או כדת גלעד קריב וישראל-ביתנו.

"אז כמו שאתן לא מוכנות שהרבנות תיכנס לכן לצלחת, לרחם ולרכב, ככה אסור לתת לרבנות בעלות על הכותל". למי שלא הבין, בדבריה רמזה הרבנית מדוע התנועה הרפורמית תומכת נלהבת ברפורמת הכשרות (שהרבנות תצא לנו כבר מהצלחת), בעניני הפונדקאות שמקדם השר הורביץ ("לרחם") ולתחבורה הציבורית בשבת שמקדמת השרה מיכאלי ("ולרכב"). אם אתם רוצים להוציא את הרבנות מהחיים שלנו, ולהפריד בכך סופית את הדת מהמדינה, הדרך הכי טובה לשם היא יישום מתווה הכותל.

עד כאן לשונם ופירושו.

חברים, הסרטון הזה חייב להוציא מהאדישות את כל מי שלא ממש הבין עד כה את המשמעות ההרסנית של מתווה הכותל. מי שלא הבין על מה המאבק, או ששמח לתומו על כך שהתנועה הרפורמית מגלה פתאום ענין בתפילה לה' ורוצה קשר למקום המקדש – קיבל אתמול קריאת התעוררות. בסרטון הזה הרפורמים הסבירו בצורה כל כך מדויקת וכנה למה המאבק על הכותל הוא בעצם מאבק על הלב של המדינה.

כשאומרים שזה מאבק על הלב, לא מתכוונים רק בגלל דברי הרב צבי יהודה זצ"ל ש"האבנים האלה לבבות הם לנו", אלא זה מפני שהתנועה הרפורמית מזהה היטב שמאבקה על הכותל מקפל תחתיו מאבק על כל הצביון היהודי של המדינה. כי אם במקום הכי קדוש הרבנות האורתודוקסית כבר לא תישאר הבעלים היחיד, בהמשך לא תהיה שום סיבה שלא לפרק גם את שאר עניני היהדות ולהוציא אותם מהרבנות לטובת זרמים שונים ומשונים. אם הלב נפגע, כל האברים לא מתפקדים.

נסיים במילים בו הן חותמות את הסרטון, עם שינויים קלים: "יש מי שזה האינטרס שלו, שתהיו רדומים, שלא תאבקו, שתזכרו (שיש) שאין יותר מדרך אחת להיות יהודי" – דרך של התורה שבכתב ושבעל פה, שאת שתיהן קיבלנו בהר סיני כפי שנקרא השבת. "רוצים שינוי?" – רוצים ש'זאת התורה לא תהא מוחלפת' ולא יעשו בה שום שינוי? "הצטרפו אלינו בקריאה לממשלה (ליישם) לבטל את מתווה הכותל עכשיו!".

המאבק על הכותל הוא מאבק על כל הקופה, ולנו אין שום זכות לוותר בו אפילו על מילימטר, ולהפקיר חלק ממנו לטובת הצגות-תפילה ומאבקי-כוח סימבוליים. זה מאבק למען ה' יתברך, ובעזרתו ננצח.