להאיר את המדיה. אסופת מאמרים על אתגרי הרשת בדורנו
להאיר את המדיה. אסופת מאמרים על אתגרי הרשת בדורנוצילום: לוקחים אחריות

זה לא סוד הוא שאחד הנושאים החשובים ביותר שהניח בפתחנו העידן מודרני הוא אתגר ההתמודדות כמול סכנות הרשת ונזקי המסכים.

ואם קשה התמודדות המבוגרים, מה יגידו בני הנוער של דורנו שגדלו בתוך מציאות בה אתגרי הרשת סובבים אותנו ומשפיעים על אורחות חיינו.

ניתן לשמוע מהורים ומחנכים רבים על רצונם העז להבין טוב יותר את המציאות איתה בני הנוער מתמודדים, כל אחד מהם היה רוצה לשמוע על הקשיים העוברים על ילדו או תלמידו כדי שיוכל לסייע לו.

שוחחתי עם הרב אורי קוטאי שחינך בעבר בישיבת חיצים וכיום מחנך במרכז יום לנוער בישוב איתמר כדי לשמוע על המציאות שחווים בני הנוער ומתוך כך לנסות למצוא פתרונות שיעזרו לנו - לעזור להם.

''אתגרי הרשת הולכים ופוגשים אותנו בהדרגה כבר מספר שנים'', מספר הרב, ''אך בשנים האחרונות במקביל לכניסתם של הסמארטפונים לשימוש של בני נוער רבים כל כך, ההתמודדות הפכה להיות מקיפה ועמוקה הרבה יותר. תלמידים פוגשים המון תכנים שליליים, החל מאלימות ופורנוגרפיה שכמעט כל נער ונערה פוגשים ועד צריכה קבועה של רשתות חברתיות ואיתם סדרות וסרטים שהופכים את חוסר הצניעות ''לחלק מהחיים". תכנים אלו מצטרפים לשימוש של שעות רבות במשחקים שאצל עלולים להחליף לעיתים את העולם האמיתי. עקב ההתמכרות המהירה לתכנים, נער יכול לעבור מאי שימוש לשימוש קבוע גם תוך חודש אחד".

וההתמודדויות האלה משפיעות על עוד תחומים לדעתך חוץ מהפן התורני?

"בוודאי. מעבר לבעיות הקשב והריכוז הידועות שגורמים המכשירים וההתמכרות אליהם, גם הקושי לקבוע גבולות הופך משמעותי יותר, מכיוון מדובר בחוויה מאוד אינטימית של התלמיד עם מכשיר הסלולר שלו. אפילו הצבת גבול פשוטה בנושא מביאה איתה קושי של התלמידים לקבל אותה".

"בנוסף, לתלמידים נוצרה הסחת דעת כמעט קבועה וכזאת המרגילה אותם להתרכז במדיה שזמינה ולא בלימודים הדורשים השקעה ועמל. גם מידת גיבוש הנערים בכיתות הצעירות יכולה להיפגע כאשר לא שמים גבולות בתחום''.

הרב מרגיש שהתלמידים שותפים בהתמודדות ומחפשים עזרה? כל הדיבור על הנושא מגיע מגורמים חיצוניים להם או שגם הם עצמם חלק ממנו?

תלמידים רבים פונים אליי ולשאר הצוות בבקשה לליווי וסיוע בהתמודדות, ובהחלט השיח מגיע גם מצידם. אוכל לשתף על כך שגם חלק מהתלמידים שלא כל כך אוהבים את הסינון, ברגעים של גילוי לב מודים שהוא טוב להם. יש מהשמיניסטים שמסיימים את הלימודים ואומרים שצריך לדחות את האפשרות להחזיק סמארטפון, אך כמובן לא מעוניינים שהשינוי יקרה בזמן שלהם" מציין הרב בחביבות.

עד כמה לדעתך ההורים היום יודעים כנגד מה ילדיהם מתמודדים ברשת?

"בשנתיים האחרונות הורים רבים יותר מודעים לבעיה, ונותנים לה מענה בעיקר על ידי סינון. אולם בדרך כלל קיימים המון מושגים שההורים לא מכירים, החל מהגישה העקרונית והאמונית להתמודדות מול הנושאים האלו, בדרך בה ניתן לרתום את בני הנוער לצורך בהגבלה, וכלה בהפעלה נכונה של כלי הסינון. עלי לציין שלפי ההיכרות שלי ההתמודדות אינה פוסחת על דור ההורים, אם כי בעוצמות אחרות, ולדעתי כל אחד צריך לשבת ולגבש לעצמו דרך התמודדות, לטובתו ולטובת ילדיו הצעירים והמתבגרים".

ישנו כלי שיכול לדעתך לסייע להורים להיות בקיאים בנושא, להבין טוב יותר את קשיי ילדיהם ולהדריך אותם כיצד יוכלו לעזור להם?

בעבודתי עם התלמידים אני נעזר רבות בארגון לוקחים אחריות - בשיחות ובחומרי הסברה ועד בהצעות לפתרונות מעשיים. כעת הם יצאו בבשורה של ממש. ספר חינמי בעל מאות עמודים המאגד בתוכו מאמרי עומק אמוניים על הגישה למדיה בכלל, הדרכות העוסקות בגישה החינוכית הבריאה, ולסיכום הסבר מעשי על הכלים הקיימים לסייע לנערים ותפעולם".

"יש כאן אוצר בלום להורים ומחנכים, וגם לבני ובנות הנוער עצמם. ספר מאמרים המאפשר לגשת לנושא בצורה לימודית ומודרכת, ולא על פי השערות ותחושות בטן. ניתן להיעזר במאמרי הספר לבניית מבט אמוני וחינוכי, וממש לרדת לפרקטיקה הבנויה על ניסיונם של מחנכים ורבנים רבים העוסקים בסוגיות המוזכרות באופן יום יומי. אני ממליץ מכל הלב לכל הורה ומחנך לקרוא את הספר, ללמוד אותו ולהיעזר בו לשרטוט המסלול החינוכי ביחס להתמודדות עם אתגרי המדיה".

גם אתם נפגשים בהתמודדויות ומורכבויות רבות סביב המסכים? מחפשים מישהו שיעשה לכם סדר? רוצים לבסס את הידע שלכם על אתגרי המדיה ולהבין טוב יותר את ילדכם?

ארגון לוקחים אחריות מוציא לאור את ספר המאמרים החינמי ''להאיר את המדיה''. הספר כולל 24 מאמרים מקצועיים, של הרבנים המובילים בתחום, ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה.

בין הכותבים: הרב שמואל אליהו, ד"ר תומר בקלש, הרב חננאל אתרוג, הרב חגי לונדין, הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה, הרב יהושע ויצמן, הרב ראובן ששון, פרופסור יאיר עמיחי המבורגר, הרב דוד ג'יאמי, הרב אלי שיינפלד, הרב אלישע ינון ועוד...

לקבלת הספר החדש במהדורה דיגיטלית ללא תשלום לחצו כאן

ועכשיו מחיר מיוחד לרגל ההשקה החגיגית של הספר : 30 ₪ 🥳 (במקום 79₪!)

לרכישת הספר בעותק מודפס (כריכה קשה) לחצו כאן

להאיר את המדיה
להאיר את המדיהצילום: כריכת הספר