יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החוץ יאיר לפיד מקווה לראות את הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט ברשימת יש עתיד לבחירות הבאות.

במהלך ישיבת הסיעה התייחס לפיד לראיון שהעניק איזנקוט לבן כספית בעיתון מעריב. לפיד אמר: "רב אלוף איזנקוט ואני נמצאים בקשר טוב ומתמיד. נפגשנו לפני חודש באירוע. רעיון מצוין שהוא יצטרף לפוליטיקה, רעיון מצוין שזה יהיה ביש עתיד".

בראיון נרחב לבן כספית בעיתון מעריב, הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט הציג את משנתו המדינית שכוללת "היפרדות" מהפלסטינים והקמת אוטונומיה עבורם באזור יהודה ושומרון.

איזנקוט מחה על בעיית המשילות ביהודה ושומרון ואומר כי "הסיפור של אכיפה בשטחי C שהיה צריך להיות חד וברור, התמוסס. אין שאלה בכלל. אביתר? זה אירוע שלא קורה ולא צריך לקרות. כל מח"ט מונחה לפנות כל פלישה טרייה, זה התפקיד שלו.

איזנקוט טען כי יש שלושה מרחבים גיאוגרפיים שבהם אנחנו יכולים להיות גמישים עבור הפלסטינים: "הראשון הוא עזה, משם יצאנו. המשך תהליך ההסדרה מולם תקוע כבר יותר מעשור בגלל גופות של שני לוחמים ועוד שני אזרחים. זה לא הגיוני.

"המרחב השני הוא מקו שבי שומרון עד אזור עפולה. יש שם כ־160 משפחות יהודיות שנותרו בהחלטה של שרון לא לפנות את מבוא דותן ואת חרמש. זה בערך שליש מיהודה ושומרון שאפשר להקים בו אוטונומיה עם רצף טריטוריאלי".

"המקום השלישי הוא בקעת הירדן. אזרחית, לא ביטחונית. וכאן נשאלת השאלה, מה אנחנו רוצים שיהיה כאן בעתיד. אנחנו רוצים חביתה, שכולם מעורבבים בכולם? כשאתה שואל את הציבור הישראלי, אז 65% תומכים בהיפרדות מהפלסטינים. כשאתה מגדיר את זה כשתי מדינות, זה יורד לארבעים ומשהו אחוז. המסקנה שלי היא שעד שיהיה פתרון, ההיפרדות היא צורך ביטחוני. והשאלה שצריך לשאול היא איזו מדינה אנחנו רוצים לראות בסוף".

לדברי איזנקוט ההתיישבות היא ערך, בתנאי שהיא מתקיימת במסגרת מדיניות הממשלה. "ולכן אביתר, מקום שלא מקדם את האינטרס הביטחוני שלנו, היה אמור לרדת מיד. יש כאן עבירה על החוק שצה"ל היה אמור לאכוף ובינתיים הפכה לנושא פוליטי ובינלאומי. צריך לפנות את המאחזים הלא חוקיים".

גם את חומש איזנקוט חושב שצריך לפנות: "המציאות הפוליטית מקפיאה את היכולת לעשות מה שנכון לביטחון המדינה. מה הפלא שהמשילות קורסת ואתה לא מסוגל היום לפנות פלסטינים משטחי C או לפחות מאחזים לא חוקיים, מה הפלא שמנסים להקים את חומש מחדש? תגיד לי, ממתי יש שם ישיבה? הרי עבר חוק".