מתן כהנא
מתן כהנאצילום: שריה דיאמנט

השר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) אמר היום (שני) בכנס השליחים של מכון שטראוס-עמיאל מבית אור תורה סטון, כי המדינה צריכה "לחזר אחרי זרע ישראל ולצרף אותם ליהדות על פי ההלכה".

בכנס באתונה בנושא "סוגיות גיור הלכה למעשה" השתתפו בין השאר שליחים, רבנים ומחנכים מרחבי אירופה השייכים למכון שטראוס-עמיאל. השר כהנא שוחח עימם באמצעות ZOOM.

לדבריו, "אנו נמצאים בשסע עמוק בחברה הישראלית, שלדעתי נובע מהמתח בין דת למדינה, והגיעה השעה ששני הצדדים יתגמשו. המשימה שלנו היא לחזר אחרי זרע ישראל ולצרף אותם ליהדות על פי ההלכה".

"מרגע שנבחרתי לכנסת ישראל והבנתי שאנו עומדים להקים את הממשלה, היו רבים שחשבו שארצה תפקיד מהתחום ממנו הגעתי, שר הביטחון וכדומה", ציין. "אבל אני ביקשתי דבר אחד מראש הממשלה - להיות השר לשירותי הדת של מדינת ישראל".

"אני מאמין שהמשימה שלנו היא לדאוג לעתיד הרוחני של מדינת ישראל, לזהות היהודית. הסיבה הנוספת לבקשתי הייתה, שכיום אין שום גורם או אויב שיכול להוציא אותנו ממדינת ישראל, והיחידים שיכולים לפנות אותנו מכאן אלו אנו בעצמנו. אנו נמצאים בשסע עמוק בחברה הישראלית, שלדעתי נובע מהמתח בין דת ומדינה, והגיעה השעה ששני הצדדים יתגמשו. המציאות היא שבסופו של יום מרכזי הבילוי ברחבי הארץ פתוחים בשבת, החילונים זקוקים לתחבורה הציבורית בשבת ועוד", אמר.

"החרדים מצדם לא הסכימו עד כה להתפשר, ואופן התנהלות זה נחל כישלון צורב, שכן אין שום קשר בין הסטטוס קוו שנקבע לפני 73 שנים למציאות כיום", הוסיף. "בדרך התרחש דבר גרוע בהרבה - המאבק יצר שסע ותיעוב כלפי הדת היהודית. אם היינו מקבלים בתקופתו את אמנת גביזון, היינו במקום אחר לגמרי ששני הצדדים היו מרוצים. גם בנושא הכשרות כולנו יודעים שהמצב היה קשה ואנו פה כדי לחבר את הציבור הישראלי".

בנוגע למתווה הגיור שמקדם משרדו, ציין השר כהנא כי "בתחום הגיור נעשו ניסיונות להבטיח חוק גיור שיהיה הבסיס לגיורים אורתודוקסיים בלבד אבל נכשלנו, בגלל אותם אלה שדרשו הכל או כלום. אם ניתן שירותי דת איכותיים וטובים הדבר יגרום לקידוש השם ולהפך. אנחנו רוצים לשנות דברים לטובה, אך רק על פי ההלכה, כאשר ברור לי שהתפקיד שלי הוא להיות בירוקרט של הדת אבל אני לא פוסק הלכה".

עוד הוסיף כהנא: "המשימה שלנו היא לחזר אחרי זרע ישראל ולצרף אותם ליהדות על פי ההלכה. יש משמעות לרבנות הראשית לישראל, והחוק שלי יאפשר לרבני הערים לגייר ולרבנות הראשית לפקח על הדיינים. יש כאלו המאיימים בספרי יוחסין, אבל האיום אינו מלחיץ מבחינתי, כי במבחן המציאות זה כבר קורה בפועל. בהקשר זה אני לא מלין רק על החרדים, שכן יש גם מספר רבני ערים ציונים המסרבים להכיר בגיורים ומסרבים לרשום אותם לנישואין.

"היו שטענו שבעניין הכשרות אני מקטין את רבני הערים, בכך שאני נותן לרבנים אחרים לתת כשרות בערים אחרות, אבל ההיפך הוא הנכון - הרחבתי את סמכויותיהם בכך שנתתי להם את האפשרות לגייר", ציין.

בסיכום דבריו אמר השר כהנא: "עלינו להבין כי בבתי הספר נמצאים מאות ואלפי ילדים שאינם יהודים, וכך גם בצבא ובמקומות העבודה. וודאי לאור העובדה שרבים מהם מוגדרים כזרע ישראל, עלינו לעשות כל מאמץ לחזר ולקרב אותם ליהדות ועל מנת למנוע כניסת גוים לעם ישראל".