משה חוגג. ימחק את בית"ר ירושלים?
משה חוגג. ימחק את בית"ר ירושלים?צילום: פלאש 90

"פגיעה בתנאי העסקה, ללא ניהול מו"מ וללא הסכמה", זו הסיבה בגינה הודיעו היום (שלישי) שחקני בית"ר ירושלים על סכסוך עבודה, בתמיכת ההסתדרות וארגון השחקנים.

זה היה רק עניין של זמן עד שהשחקנים יחלו לפעול בדרכים משפטיות, כאשר ביום ראשון האחרון אלה כבר קיבלו הודעה מוקדמת על כוונת ראשי המועדון, הבעלים משה חוגג והנאמן שמינה מטעמו, עו"ד יצחק יונגר על כוונתם לפטר שחקנים רבים זאת בשל המצוקה הכלכלית אליה הגיעו בין היתר בעקבות הסתבכותו בפלילים לכאורה של הבעלים חוגג וסירובו לשחרר את הקבוצה.

מאחר שחוגג לא מוכן להשקיע כספים נוספים בקבוצה ומצד שני לא מוכן לשחרר אותה בחינם, הגיעה בית"ר למצב כלכלי קשה בו אין לשלם לעובדיה משכורות.

בכדי לנסות ולהקל על קופת המועדון, הוחלט כאמור על "תכנית הבראה" כפי שמכנה אותה הבעלים חוגג והנאמן עו"ד יונגר.

על פי התכנית, מלבד שחרורם של כל השחקנים הזרים באופן חד-צדדי, יתר השחקנים הישראלים יחוייבו לקצץ 25% משכרם ומי שיסרב לכך יקבל מכתב פיטורים גם הוא, כאשר המשמעות של אותה תכנית היא ככל הנראה פירוקה של בית"ר, הורדת 9 נקודות ממאזנה ואף ירידת ליגה היסטורית.

מי שבינתיים קיבל את הודעת הפיטורים הראשונה הוא החלוץ הגנאי, ריצ'מונד בואצ'י שכבש 2 שערים לזכות בית"ר העונה. לפניו קדמו מרקו ינקוביץ' המונטנגרי ואדוון ג'אסי שהתבקשו לחפש לעצמם קבוצה חדשה, אך ללא מכתב רשמי בניגוד לבואצ'י שממנו כבר ביקשו שלא להגיע יותר לאימוני הקבוצה.

היום כאמור החל הצעד הראשון של השחקנים שלא מוכנים לעמוד מנגד ולחכות למכתב הפיטורים החד-צדדי של המועדון, כאשר אלה הכריזו על סכסוך עבודה בתמיכת ההסתדרות וארגון השחקנים.

לטענת שחקני בית"ר, בכוונת המועדון לפגוע בהם באופן חד-צדדי וללא משא ומתן בשכר העבודה שלהם ובשל כך אין להם כל ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה.

יתירה מזאת, במכתב שנשלח לעו"ד רבקה ורבנר, המומנה הראשית על יחסי עבודה במשרד התמ"ת, נכתב כי אם עד ה-9.2 לא יוסדר מצבם הכספי, השחקנים יכריזו על שביתה כללית, כשלב השני של סכסוך העבודה.

למעשה, משמעות ההכרזה על סכסוך עבודה הינה התקרבות נוספת של בית"ר לפירוק, כשכעת הקבוצה לא תוכל לנקוט בצעדים חד צדדים של פיטורי שחקנים, שכן אז יוכלו השחקנים להשבית מיידית את האימונים ומשכך גם את משחקי הקבוצה. בנוסף, אם הקבוצה לא תפעל להבטיח את תשלום כלל שכר השחקנים, יוכלו השחקנים לפנות לבית המשפט לבקש צו הקפאת הליכים במסגרת הליך פירוק של הקבוצה מהבירה.

מוקדם יותר התייחס כוכב נבחרת ישראל בכדורגל ואחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, ערן זהבי, המשחק בפ.ס.וו ההולנדית למצב הכלכלי בבית"ר, כשכתב: "אם המועדון יכול לפטר שחקנים בלי פיצוי, אולי גם השחקנים יוכלו לעשות את זה? נראה את המועדון המספיק אמיץ כשאחד מהשחקנים הכי חשובים שלו יגיש לו מכתב התפטרות. אולי ככה יבינו ויתאחדו כולם ביחד נגד הדבר הזה".

את הדברים הללו כתב זהבי בהתייחסות לפוסט של סוכן השחקנים הישראלי הבכיר, רונן קצב שמייצג חלק משחקני בית"ר. בפוסט כתב קצב: "הבקרה התקציבית נועדה בדיוק בשביל זה - כדי להגן על השחקן ואנו רואים פעם אחר פעם שזה לא באמת קורה. הכדורגל קודם כל ולפני הכל של הקהל והשחקנים, ואם קהל עצום של קבוצה כמו בית"ר נפגע והשחקנים לא מקבלים את מה שמגיע להם לפי החוק, אז מה שווה הכל?"

זהבי הגיב לסוכן שמייצג בין היתר גם אותו וכתב: "כל מילה בסלע, הגיע הזמן שיבינו שבלי השחקנים והאוהדים כל ההצגה הזו שנקראת כדורגל לא יכולה להתקיים".

האם בית"ר ירושלים בדרך להימחק ממפת הכדורגל הישראלי?