גאורגי גינצבורג בן 103
גאורגי גינצבורג בן 103צילום: באדיבות המשפחה

במהלך שנת 2021 נפתחו כ-2,500 תיקים בבקשה למיצוי זכויות של ניצולי שואה ולוחמים בנאצים סיוע המשפטי, מהם כ-100 פניות בבקשה לעזרה בקבלת הכרה כלוחמים בנאצים, הכרה המזכה בקצבאות חודשיות ובהטבות נוספות.

עבור 60 מתוכם כבר הושגה הכרה זו, בעקבות הליכים משפטיים בהם ייצגו אותם עורכי דין ממערך הייצוג לניצולי שואה בסיוע המשפטי.

אחד הפונים שנעזר בסיוע המשפטי וקיבל לאחרונה הכרה כלוחם בנאצים הוא גאורגי גינצבורג, בן 103 (יליד 1918). גינצבורג נולד בבאקו, אזרבייג'אן, השלים לימודי הנדסה באקדמיה, ובשנת 1941 הצטרף לצבא האדום ושירת בכוחות ארטילריה, ונשלח לחזית הלחימה מול הנאצים.

תחילה במולדובה, לאחר מכן ברומניה, הונגריה ואף באוסטריה, בה הוא נותר לאחר המלחמה עד לשנת 1947, אז שב לביתו. הוא עלה לישראל עם משפחתו בשנת 1991. לפני מספר חודשים פנה לסיוע המשפטי וביקש עזרה במיצוי זכויותיו כמי שלחם בנאצים, ולאחרונה כאמור קיבל את ההכרה המגיעה לו, המזכה בהטבות שונות, קצבה חודשית וזכאות לתגמול מוגדל.

לוחם בנאצים הוא מי ששירת בצבאות וביחידות פרטיזנים שלחמו בנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, ובמידה והפונה מקבל הכרה כנכה מלחמה לפי חוק נכי המלחמה בנאצים תשי"ד - 1954, הוא עשוי לזכות בקצבה חודשית, בהטבות נלוות וזכאות בתגמול מוגדל. עורכי הדין מגיעים לבתיהם של הלוחמים, שומעים את עדותם, מגישים בשמם את המסמכים הנדרשים ושומרים איתם על קשר קבוע לאורך הייצוג כולו.

לדברי עו"ד שרי ורדי, מנהלת תחום ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי, גם כיום לוחמים רבים כלל אינם יודעים שהם זכאים לקצבאות שונות מטעם המדינה, שעשויות לסייע להם רבות בחיי היום יום.

יש לציין כי במהלך השנה האחרונה הגיש הסיוע המשפטי לראשונה מספר תביעות ובקשות להכרה בלוחמים בנאצים בחזית היפנית במלחמת העולם השנייה, ואף הם כבר הוכרו והחלו לקבל קצבה חודשית והטבות המגיעות לניצולי שואה ואף תוספות בשל ההכרה בהם כמי שלחמו בנאצים.

עו"ד שרי ורדי, מנהלת תחום ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "משרד המשפטים רואה חשיבות רבה במתן סיוע מקצועי מיטבי לניצולים וללוחמים בנאצים, ועושה הכול לקידום זכויותיהם המשפטיות. סיפורו של גאורגי גינצבורג מלמד כי אף פעם לא מאוחר מידי לפנות ולקבל סיוע משפטי במיצוי זכויות, ואנו יודעים כי גם היום ישנם כאלו שלא מודעים לכל זכויות המגיעות להם בשם היותם ניצולי ששואה או כמי שלחמו בנאצים, ואנו קוראים להם ולבני משפחותיהם לפנות אלינו ונסייע ככל הניתן".