איתי זר
איתי זרצילום: יסכה אורבך

התחלה// נולד במושב נחלים לפני 46 שנה. בגיל ארבע עברה המשפחה לקרוואן ביישוב קרני שומרון, שהוקם כמה שנים קודם לכן. "ההתיישבות ביהודה ושומרון התחילה באותם ימים. ההורים רצו להיות שותפים במפעל הציוני, כך שעברנו מווילה עם בריכה במושב נחלים לקרוואן בקרני שומרון".

אבא// משה זר (85). "איש חזון ועשייה ללא חת. נכה צה"ל לאחר שנפצע במיתלה. בצעירותי פחות היו לנו שיחות ויותר חינוך לעבודה בלי פשרות, היום אני הרבה יותר זוכה לשיחות איתו". קצת אחרי המעבר לקרני שומרון התחיל לקנות קרקעות ביהודה ושומרון במטרה להחזיר אותן לעם ישראל. "אבא היה קבלן חשמל גדול ומהר מאוד עזב את החברה והתמסר לגאולת הקרקעות. בשנת 1983 ערבים שמכרו לו קרקע ניסו לרצוח אותו".

אמא// יעל זר (82), מנחת הורים. "אשת חינוך מספר אחת, יקית בכל המובנים, גם אצלה אין פשרות. היו לי איתה לא מעט שיחות בתור נער. אישה חזקה מאוד עם חוכמת חיים נדירה".

אחים להתיישבות// הקטן מתוך שמונה אחים, כולם פרושים בכל רחבי יהודה ושומרון: איתמר, חברון, הר ברכה, רבבה, מצפה יריחו, רמת גלעד וחוות גלעד.

גלעד// האח הבכור, גלעד זר הי"ד, שהיה קב"ט השומרון, נרצח לפני עשרים ואחת שנים בדרך שנקראת כיום על שמו. "הוא נרצח חודשיים אחרי שנפגע קשה בפיגוע בקצה השני של הציר. היה דמות להערצה, תמיד ראיתי אותו עם הג'יפ, מכשירי הקשר והצ'קלקות. אחרי הרצח חשבתי שעולמי נחרב ואז הקמנו את חוות גלעד".

הבית על ההר// "הייתה לי ילדות קסומה בקרני שומרון, אבל מגיל שמונה כבר עברנו לבית על ההר. זה לא היה קל, כי החברים מקרני שומרון נשארו רחוקים והיה לי קשה חברתית, אבל אני לא מתלונן". בקרני שומרון למד מהגן ועד סוף התיכון. "בין לבין הייתי מדריך בקרני שומרון ואפילו קומונר בסניף בני עקיבא בחברון". משם עבר ללמוד במכינת עטרת כהנים, ואחר כך התגייס לשלוש שנים של שירות צבאי בגבעתי.

שבוע במוצב// במהלך השירות הצבאי, בתוך חצי שנה, שלושה חברים טובים שלו נהרגו בלבנון. "אחרי ששילה לוי נהרג באסון המסוקים בדרך למוצב דלעת ביקשתי ממח"ט גבעתי אילן מלכה לעלות לשם. זכיתי להיות במשך שבוע במוצב שבו שירתו חבריי שילה לוי, אורי ביטון וישי שכטר כדי להמשיך את דרכם".

סוס במכינה// כשהשתחרר מהשירות הצבאי הוקמה ה'מכינה לחיים' בעלי לבוגרי צבא. "בדיוק קניתי סוס והתלבטתי אם להגיע לשם. הרב מיכה אושפיזאי הציע שנבנה לסוס אורווה אצלו בחצר, והיא קיימת שם עד היום".

דייט בחווה// כמה חודשים לאחר מכן הוקמה חוות נוף קנה, שלימים נקראה שכונת אלוני שילה, ליד קרני שומרון. "הגעתי לשם עם הסוס, שמרתי שם על הטרקטורים עוד לפני שהיו שם קרוואנים. כשהגיעו הקרוואנים קיבלתי מגורון והתחלתי לצאת לדייטים. הבאתי לשם את הבנות. עם מי שהסכימה לגור שם - התחתנתי".

החצי השני// בת ציון. מנחת הורים ומנהלת גן האירועים 'אחוזת זר'. השדכנית הייתה הגר זר, אלמנתו של אחיו גלעד. "אמא של אשתי, השדכנית רבקה שמעון, החזירה את הגר בתשובה. הם היו באיתמר אצל הגר וגלעד ודיברו על האח הקטן שעוד לא נשוי ושידכו בינינו".

עולים לשטח// אחרי החתונה גר הזוג הצעיר באלוני שילה במשך שנתיים. אחרי הרצח של גלעד הקימו השניים, יחד עם הבן הבכור שהספיק להיוולד בינתיים, את חוות גלעד. "מיד אחרי השבעה עלינו עם דניאלה וייס לשטח הכי קרוב למקום הרצח שאבא שלי קנה בשנת 1980, אך פינו אותנו עוד באותו הלילה. אבא שלי דיבר עם אריאל שרון, ראש הממשלה דאז, שהציע להתייעץ עם זמביש. פחות משנה אחרי הרצח, באסרו חג פסח, עלינו לשטח פעם נוספת עם שני קונטיינרים, שני סוסים, טרקטור וכמה בחורים שהצטרפו אלינו".

פינוי והרס// האזכרה הראשונה לגלעד התקיימה בחווה. "הבאנו גנרטור ומכל מים. טנק שהיה בסביבה הצטרף גם הוא והחיילים נעזרו בהם. לקח זמן לסביבה לעכל אותנו. לצבא זה היה מאוד נוח, אבל קצת אחרי סוכות הגיעו לפנות אותנו והרסו הכול. בתוך ימים ספורים חזרנו באוהלים צבאיים, אוהל לי, לאשתי ולשני הילדים, אוהל שני לבחורים. בנינו אורווה, לול לתרנגולות ומחסן קטן ולאט לאט התפתחנו. הצטרפו אלינו שתי משפחות, דוכן ושרון. שמונה חודשים לאחר העלייה השנייה שוב הגיעו לפנות אותנו".

מתפתחים// בפעם השלישית התמקמה המשפחה קצת צפונה מהשטח המקורי, במקום שבו נמצאת חוות גלעד היום. "מאז אנחנו רק הולכים ומתפתחים ומתנהלים כיישוב לכל דבר, עם מזכירות, מעון, גנים, חקלאות. 70 משפחות גרות בו כיום".

מעצר מתוכנן// במשך שנים רבות עבד כקבלן שיפוצים והקים חברה לייצור מבנים קלים בשם פלטנט. לפני כתשע שנים, שנתיים לאחר הקמת החברה, נעצר במהלך עימותים עם כוחות מג"ב בחוות גלעד. "הייתי חודש וחצי בכלא וחודשים ארוכים עם אזיק אלקטרוני במעצר בית אצל חמי וחמותי בירושלים. בסוף התברר לנו שזה היה מעצר מתוכנן ואחרי כמה שנים יצאתי זכאי מחוסר אשמה וקיבלתי פיצויים מהמדינה. בינתיים החברה קרסה. עבדתי בעבודות מזדמנות, עד שלפני שש שנים התחלתי לעבוד אצל אבא שלי בניהול עסקי גאולת הקרקעות".

יישוב מן המניין// לפני כארבע שנים נרצח שכנו ליישוב, הרב רזיאל שבח הי"ד, בפיגוע ירי סמוך לכניסה לחוות גלעד. "אשתו יעל הגיבורה החליטה לקבור אותו בחוות גלעד, שזה דבר אדיר מבחינתי. בזכות השבעה, שהייתה גם היא בחוות גלעד, ראש המועצה יוסי דגן, שהיה איתנו במהלך כל השבעה והביא את כל צמרת המדינה, פמפם לכולם להסדיר את היישוב". שלושה שבועות אחרי הרצח קיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו את ההחלטה להכיר בחוות גלעד כיישוב מן המניין. "התהליך כעת הוא טכני, להגיש תוכנית ולאשר אותנו. כאן אנחנו תקועים עם כל מיני דברים שתלויים בנו או במדינה. עניינים פרוצדורליים. למדינה קשה לאשר את התוכנית, אבל אני מאמין שהיא תאושר, מקווה שתוך שנה".

שובת רעב// כמו בכל יישובי ההתיישבות הצעירה, גם חוות גלעד איננה מחוברת למים וחשמל בצורה מסודרת. בשל כך הצטרף לפורום ההתיישבות הצעירה, ובמסגרתה שבת רעב במאהל המחאה לפני כשנה בירושלים. "ביום העשירי, אחרי שלא אכלתי ורק שתיתי מים ושתייה קלה, התעלפתי". בנוסף לכך אובחן כחולה קורונה. "הספקתי להכניס את בנט לבידוד".

מאבק מושכל// "כגודל הציפיות גודל האכזבות. אני בראש של לרוץ קדימה, לא להיות תלוי בפוליטיקאים, אבל לעשות מאמץ. הצלחנו להעלות לסדר היום את נושא ההתיישבות הצעירה ואנחנו עדיין ממשיכים, גם עם הממשלה הזאת. אני מאמין שבסופו של דבר גם נגיע לתוצאות. צריך הרבה סבלנות. מי שאין לו סבלנות, קשה לו להגיע להישגים בהתיישבות".

הנחת// שמונה ילדים. שילה חי (21), אברך בישיבת נחלת ישראל במגדל העמק, נשוי לתהילה ואב לעשהאל־ישועה. גפן (19), סיימה שנת שירות לאומי בדימונה. גלעד־יאיר (18), לומד בישיבה הגבוהה בתלם, שולמית (16), לומדת בכיתה י' באולפנת חמרה בבקעת הירדן. שחרית (13) לומדת בכיתה ט' באולפנת הר ברכה, אורית (11) לומדת בכיתה ה' בבית הספר בשבי שומרון. בנימין (6), לומד בכיתה א' בבית הספר בשבי שומרון. דביר (4), בן הזקונים, בגן בחוות גלעד.

אם זה לא היה המסלול// "מאמין שהייתי חלוץ במקום אחר בארץ ישראל".

במגרש הביתי

בוקר טוב// היום מתחיל בחמש וחצי בבוקר עם דף יומי ותפילת שחרית. בכל יום אי זוגי שולח את הילדים למוסדות, "משתדל מאוד לשבת עם אשתי על כוס קפה, ואז נוסע לפגישות וישיבות, כמו עם המנהל האזרחי בבית אל. משתדל לפחות שלושה ימים בשבוע לחזור לפני שש ולעזור עם ההשכבה וההרדמה של הילדים. בחמישי בערב או בשישי בבוקר יוצא עם אשתי באופן קבוע לדייט, כבר עשר שנים".

פלייליסט// "מאוד פתוח בנושא. שירי ארץ ישראל, מזרחי, חסידי. לא שומע מוסיקה לועזית".

השבת שלי// "מאוד משפחתית, אוהבים להזמין אורחים. מתרכז בילדים ונהנה מהקהילה, בפרט נהנה מהשיעור והקידוש אחרי התפילה".

דמויות מופת// ההורים משה ויעל זר והסבים והסבתות, "שעלו מכל העולם, מגרמניה ומפרס, והקימו את המדינה".

מפחיד אותי// "והעיקר לא לפחד כלל".

משאלה// "להיות בשמחה, להמשיך עם המשפחה ושעם ישראל יגשים את ייעודו להיות אור לגויים ויבנה את בית המקדש".

כשאהיה גדול// "אמשיך לעסוק בגאולת הארץ".

לתגובות: [email protected]