התפרעויות במחאת סנדק בירושליםדוברות המשטרה

כ-150 איש מפגינים הערב (חמישי) למרות הגשם והשלג בגשר המיתרים ובכניסה לירושלים במחאה על סגירת התיק כנגד השוטרים שהיו מעורבים בפרשת אהוביה סנדק ז"ל.

בהפגנה נמצאים הוריו של אהוביה סנדק ז"ל.

הכביש במקום נחסם מספר פעמים והמפגינים התעמתו עם כוחות המשטרה שפינו אותם ופתחו את הדרך לתנועה.

שניים מן המפגינים עוכבו לחקירה.

מוקדם יותר הגיבו הוריו של סנדק להחלטת היועמ"ש מנדלבליט שלא להעמיד להדין את השוטרים שלקחו חלק במרדף שבו נהרג בנם.

ההורים אמרו כי ''מדובר בליקוי מאורות מוסרי, חקירתי ומשפטי ממעלה ראשונה. שוטרי ימ"ר ש"י הרגו את הבן שלנו, בידו ראיות, זיהמו את הזירה, מסרו גרסאות שקריות לגבי האירוע, גרסאות שסותרות את הראיות ואת העדויות. לצערנו, מתברר שגם מח"ש, גם פרקליט המדינה וגם היועמ"ש כשלו ונמנעו מבירור האמת.

"אזרחי ישראל, והורים לילדים במדינת ישראל, צריכים להיות היום מודאגים, מודאגים שנער בישראל, שיכול להיות בנם, יכול להיהרג במפגש עם שוטר, שוטר שהחליט שהוא גם השוטר, גם השופט וגם התליין, וכל זאת בגיבוי המערכת''.

ההורים תקפו: ''מדובר בשפל חסר תקדים ביחסי משטרה-חברה, בניגוד עמוק לערכי היושר והצדק של ההסטוריה המפוארת של עם ישראל, ובמתן לגיטימציה להתנהגות פלילית בידי מי שהיו אמורים להיות חוד החנית במלחמה נגד עבריינות. זהו אות קלון נוסף על מצחה של מח"ש ומערכת המשפט. לא נשקוט ולא נעצור, נדרוש צדק לדמו של בננו, ולאזרחי ישראל - עד יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער".

עו"ד אריאל עטרי המייצג את הוריו של אהוביה סנדק ז"ל מטעם ארגון חוננו סיפר: "אתמול נודע לנו שהיועץ המשפטי לממשלה מתכוון לפרסם את החלטתו, באיחור של שמונה חודשים, לקראת סוף השבוע וסופת השלג, על מנת למנוע מחאה ציבורית. לצערנו השמועות היו נכונות.

"פרסום ההחלטה מצביע על כהות חושים עצומה כלפי ההורים השכולים. חרף התכתבות ענפה שלנו מול לשכת היועמ"ש – לא מצא מר מנדלבליט להעביר לנו עותק מההחלטה עד לרגע זה, ועותק קבלנו רק מכתבים שלהם העביר מנדלבליט עותק ממנה. מדובר בחוסר רגישות קיצוני שאיתו בוחר היועץ לסיים את תפקידו".

"חוות הדעת של היועץ נסמכת על המלצת ראשת מח"ש ואולם, נעלמה מעיני היועמ"ש העובדה שראשת מח"ש המליצה לסגור את התיק כדי להגן על ההתנהלות השערורייתית שלה שאיפשרה שיבוש חקירה ותיאום עדויות בין השוטרים החשודים במשך 3 ימים - לא פחות משהיא באה להגן על השוטרים ששינו את גרסאותיהם בחקירה."

לדברי עו"ד עטרי, "היועמ"ש צמצם את בחינתו לנסיבות התאונה ואולם ניתן וראוי להעמיד לדין את השוטרים לדין גם על גרימת מותו של אהוביה ז"ל ע"י הפקרתו במשך שעה שלמה מתחת לרכב.

"מאחר שהיועץ בחר לגונן על השוטרים בכל מחיר - סעיפי החוק הללו נעלמו מעיניו בימיו האחרונים. השאלות הגדולות נותרו ללא מענה. היועץ מסיים את תפקידו באקורד צורם של חוסר רגישות אנושית ושל בחינה משפטית שטחית של סוגיה שתסעיר את המדינה עוד זמן רב. בשבוע הבא נבקש מהפרקליטות לקבל את חומר החקירה כדי לתקוף את החלטת מנדלבליט ואנו מתכוונים להפוך כל אבן כדי לעשות צדק בפרשה הכואבת הזו", אומר עו"ד עטרי.

עו"ד מנשה יאדו הוסיף: "‏החלטת היועמ"ש לא מחזיקה מים, כל בן אדם סביר ובר דעת יבין זאת. בסעיף 61 כותב היועמ"ש שההחלטה של השוטר לצאת לעקיפה היתה החלטה סבירה, וזאת הוא אומר לאחר שהוא מתאר לנו שבמשך שתיים וחצי דקות היה מרדף בכביש צר במהירות גבוהה כשהסובארו מלפנים מזגזג שמאלה וימינה למנוע אכיפה, והשוטר יוצא לאכיפה שבשבריר שנייה הראשונה שלה גורמת למוות, זה החלטה סבירה לצאת לעקיפה שתוך שניה גורמת למוות אחרי כזה מרדף? אז אם היועמ"ש מחליט להגיד שמה שהשוטר עשה הוא סביר- אזמה שיועמ"ש אומר לא סביר", אמר יאדו.