רוברט זינגר
רוברט זינגרצילום: ניצן קידר

סגן שר החינוך של רוסיה, אלכסנדר בוגאייב חתם על צו מדיני בו הוא משנה את תכנית הלימודית השנתית במערכת החינוך הרוסית, כך שהתאריך 27 בינואר יוחזר לתכנית החינוכית כ"יום השחרור על ידי הצבא האדום של מחנה המוות הגדול ביותר אושוויץ-בירקנאו - יום השואה הבינלאומי".

התאריך של יום השואה הבינלאומי הוחרג מלוח האירועים החינוכיים לשנת הלימודים 21/22. סוגייה זו הועלתה לאחרונה בפאנל בנושא החינוך בהנחייתו של רוברט זינגר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי יו"ר חבר הנאמנים של ארגון אורט העולמי, שנערך במסגרת כנס הבינלאומי השלישי במוסקבה למאבק בשנאת זרים, אנטישמיות וגזענות "הגן על העתיד" שהתקיים בנובמבר האחרון על ידי הקונגרס היהודי הרוסי.

בעקבות הדברים בכנס, חברי המועצה הציבורית של RJC אלכסנדר אסמולוב וניקולאי סבנידזה, העלו את הסוגייה בישיבת המועצה תחת נשיא הפדרציה הרוסית לפיתוח החברה האזרחית וזכויות האדם. נשיא רוסיה תמך בהצעה זו והצהיר על הצורך לזכור את זוועות הנאצים נגד האוכלוסייה היהודית.

לאחר מכן, נשיא הקונגרס היהודי הרוסי, יורי קנר, פנה במכתב רשמי לשר החינוך הרוסי, סרגיי קרבצוב בבקשה להחזיר את יום השואה הבינלאומי וטען כי "החרגת התאריך מלוח השנה החינוכי שוללת את הבסיס הנורמטיבי למורים המעבירים שיעורים בבתי ספר במהלך שבוע הזיכרון לקורבנות השואה".

עוד הוסיף כי "אי אפשר להוציא את נושא השואה מבית הספר, כשם שאי אפשר להפריד את ניצחון הצבא האדום ובעלי בריתו על הנאציזם מההיסטוריה של העם היהודי".

שיעורים על תולדות השואה בבתי ספר ברוסיה הינם חלק חשוב מאירועי שבוע הזיכרון לקורבנות השואה ברוסיה.

"שבוע הזיכרון הרוסי" מתקיים זו השנה השמינית והוא מאורגן על ידי הקונגרס היהודי הרוסי בתמיכת המחלקה למדיניות לאומית ויחסים בין-אזוריים של העיר מוסקבה, הסוכנות הפדרלית ללאומים של הפדרציה הרוסית ומרכז "השואה". בשנת 2022, יותר מאלף אירועי שבוע הזיכרון יתקיימו בשמונים אזורים ברוסיה.

יום השואה הבינלאומי כבר הוסר לפני שנתיים מלוח השנה החינוכי ברוסיה אך במשרד החינוך הסבירו זאת כשגיאה טכנית שתוקנה במהרה.

רוברט זינגר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, אמר כי "ציון יום השואה הבינלאומי במערכת החינוך הרוסי הינו דבר הכרחי בשימור זיכרון השואה בקרב דור העתיד של המדינה. על כל מדינה ללמד את ההיסטוריה של העם היהודי כפי שהייתה על מנת שהיא לא תחזור על עצמה. בימים אלה דבר זה הכרחי ביותר על מנת למגר את תופעת האנטישמיות ששולחת זורעות של הרס ברחבי בעולם. אני מוקיר תודה לסגן שר החינוך הרוסי, אלכסנדר בוגאייב, לנשיא הקונגרס היהודי הרוסי, יורי קנר, וכל העוסקים המלאכה על כך שפעלו ללא הפסקה על מנת להחזיר עטרה ליושנה ולשמר את ציון יום השואה הבינלאומי במערכת החינוך הרוסית".