משרדי הרבנות הראשית
משרדי הרבנות הראשיתפלאש 90

אינני מגיע כאן כדי לחלוק על פעילותיו האדירים של הרב קוק זצ"ל, או על החשיבות הרבה שהרבנות הראשית שימשה לאורך השנים.

אני כאן כדי לדבר על הרבנות הראשית כיום, על הגוף שהכותב קרא 'חותם הקדושה על מדינת ישראל', ועל הרפורמות שמציע כבוד השר מתן כהנא (כן, מגיע לו התייחסות של כבוד כשר במדינת ישראל ללא הקשר לדעות האישיות שלך עליו) על שירותי הדת במדינת ישראל.

לפני שאני אגיב על כל טענה של הכותב, ארצה להרחיב על הבעיות העקרוניות שקיימות כיום ברבנות הראשית.

כבר שנים רבות שאנשי הרבנות אינם מנהיגים את המדינה בצורה רוחנית, אינם משמשים כפוסקים העיקריים של הרבה מאזרחי המדינה. אם נלך אל אחינו החרדים שגילו פתאום כמה חשובה הכשרות של הרבנות למרות שבחיים לא יסמכו עליה, או אל חברי הציונית הדתית שכבר שנים מרגישים מנודים ומבוזים על ידי הרבנות הראשית. הרבנים משמים כראש מערכת בתי הדינים(בתחלופה בין הרב האשכנזי לבין הראשל"צ), למרות שאינם עצמם דיינים! אז האם לא הוגן להגיד כמו שכתב הכותב שהם 'פונקציה פקידות'? אם כל כך הרבה מהאוכלוסייה אינה סומכת על הרבנות, איך הם מהווים חותם קדושה? חותם בשם מי ובשביל מי?

כותב המאמר דודי וכטל צודק בהחלט, יש בורות עמוקה ורצינית לגבי פעולותיו של כבוד השר מתן כהנא במשרד הדתות. אפשר לראות זאת בבירור כאן במאמר, הרי הכותב לא טען טענה אחת הלכתית, או אפילו פרקטית נגד הרפורמות. הוא רק כתב שהם "צרת הצרות" אשר "לקראת פירוקה של הרבנות הראשית".

אם הכותב היה מביע דעה אמיתית לגבי הרפורמות מציג שהם מחדלים רציניים, הייתי דן איתו ואולי אפילו משתכנע שהם רעים (לדעתי הם דבר טוב מאוד), אך כרגע כאשר הוא רק טוען בזלזול נגד השר, ונגד הרבנים הגדולים שתומכים בו, ביניהם הרב רא"ם הכהן, הרב בני קלמנזון, הרב אליעזר מלמד, הרב דוד סתיו, הרב יובל שרלו ועוד הרבה גדולים בציונות הדתית שלהם הוא קרא בזלזול "עסקנים דלים... אשר זקן מעטר את פניהם".

איפה כבוד התורה? איפה מחלוקת לשם שמיים? האם יש כבוד מינימלי רק לצד אחד? יפה מאוד שהכותב טען שכבוד השר מתעלם "מכל רבני ישראל מצפון ועד דרום" למרות שהזמין רבנים לבוא ולדון איתו בנושא, ובייחוד את הרבנים הראשיים. אשר מחרימים פגישות איתו כבר חודשים ומתייחסים אליו בצורה נבזית לאנשים יראי שמיים.

האם הכותב בכלל יודע מה יש ברפורמות? אל מה הוא מתנגד, לרבני ערים שיגיירו? האם הוא לא סובר כמו הרב שפירא והרב מרדכי אליהו זצ"ל שכתבו בשנת 1984" לא ייתכן לומר עליהם שאינם בר סמכא ופוסקים שלא כהלכה. אם כך לא על הגיורת שלהם יש לערער, אלא על כל ההוראות שלהם שהם מורים יום יום קהילותיהם - והס קטיגור מלומר כן!".

וכן, "השר וחבריו" הם כן נציגיהם של הציונית הדתית, הם נציגים שלי וזוכים לתמיכה מלאה שלי. אני אהיה כאן כנה, אני הצבעתי לשר מתן כהנא, ולראש הממשלה נפתלי בנט. האם אני שמח בכל מעשיהם? לא. האם אני שמח על הרפורמות במשרד הדתות? חד משמעית כן. כן, עכשיו זמנה של הציונית הדתית להשפיע על שירותי הדת בישראל, ואם אחינו החרדים והחרדלים רוצים להיות שותפים איתנו לתהליך, מוזמנים לבוא ולדון ולהציע, אנחנו נשמח למגוון דעות.

אז דודי היקר (אני כן מסוגל לכבד אדם שאיני מסכים איתו), אינני צריך שתדבר בשמי, או בשם אחרים בציונות הדתית שלא מסכימים איתך, כבוד השר הוא נציג שלי, הוא מייצג ומגלם את הערכים שאני רוצה ומקדם רפורמות שאני מעוניין בהם.

יש לי כבוד רב לרבנות הראשית ולרבנים הראשיים על התפקידים שהם משמשים, ואני מתפלל שהם יתקנו את המסלול שהרבנות בחרה לעצמה לפני שנים, שלא ינטשו יותר את הציונית הדתית למען אחינו החרדים. אם הינך באמת רואה עוול מוסרי ורוחני כזה גדול ברפורמות של השר מתן כהנא, תכתוב למה, תציג עובדות ונתונים, תצביע על בעיות ספציפיות. ממכתבך אינני יודע האם הבעיות שאתה חושד עליהם הם ענקיים, או קטנים ובעלי תיקון, תטען טענה עניינית ולא משחקי ילדים וקריאת בוז מהצדדים.

מחכה לטור ענייני בנושא.

הכותב: בנימין מרקוס תלמיד ישיבת הסדר ב"ציונית הדתית ועסקן דל הסומך ידיו על השר מתן כהנא בתוכניותיו".