זיכרון בסלון. תמונת ארכיון
זיכרון בסלון. תמונת ארכיוןצילום: "זיכרון בסלון"

ביום חמישי האחרון התקיים בפעם הראשונה ערב "זיכרון בסלון" בשפה הערבית.

האירוע נערך במע'אר שבגליל בהשתתפות ניצול השואה ארי שילנסקי שסיפר את סיפורו, בעזרת נכדו דובר הערבית, גילי אורן.

בתוכנית "מרחאבית" בכאן רשת ב' עם ערן זינגר התראיינו אורן יחד עם יוזם הערב ומייסד עמותת "ערבים זה לזה", יוסף חדאד.

חדאד סיפר לכאן חדשות על ההבנה כי דרושה הנגשה של זיכרון השואה לדוברי הערבית: "חיפשתי חומרים על הנושא בערבית והבנתי כמה חסר מידע וכמה אין מידע. אפילו באתר יד ושם לא הייתה השפה הערבית, בעוד 120 שפות אחרות כן הופיעו".

בערב במע'אר השתתפו גם האמנים לואי עלי וואלרי חמאתי, שביצעו קטעים מוזיקליים. לפי חדאד, לשידור האירוע ברשת האיטרנט הייתה היענות גבוהה מאוד. "נרשמו אנשים מלבנון, סוריה ועיראק. זה מטורף", אמר חדאד בריאיון.

ארי שילנסקי נולד בליטא והיה בן 12 כשפלשו הגרמנים לעיר הולדותו. הוא עבר לגור בגטו ושם ניצל מאקציית ילדים. "כל הילדים בגטו נשארו שם כשהמבוגרים הלכו לעבוד. אחותו אמרה לו ללכת להתחבא במפעל. את הילדים האחרים רצחו", סיפר נכדו.

אורן מעיד על עצמו שהשפה הערבית תמיד הייתה סביבו. "הרומן שלי עם השפה הערבית התחיל בכיתה ד'. מגיל צעיר נחשפתי לשפה, עשיתי חמש יחידות בגרות. בצבא עסקתי בערבית והיום אני לומד מזרח תיכון בבן גוריון".

"בשנים האחרונות הוכח שיש רצון מאוד גדול להכיר ולדעת, בטח עם הסכמי אברהם", סיפר חדאד. "אחד הדברים שפגשתי כשהיינו בדובאי זה שאנשים אמרו לי שמה כמה היה חסר המידע הזה, כמה לא ידעו על השואה וכמה זה גרם לי להרגיש יותר טוב", סיפר חדאד.