קבוצת יהודים בהר הבית
קבוצת יהודים בהר הביתצילום: דוברות

מחקר דעת קהל חדש של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת ת"א בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית, מגלה כי הציבור הישראלי מודאג יותר מהאיומים החברתיים מבפנים מאשר מהאיומים הביטחוניים מבחוץ.

מהנתונים עולה כי 66% מהציבור מודאג מהאיומים החברתיים פנימיים יותר מאשר מהאיומים החיצוניים, רק 27% מודאגים מהאיומים הביטחוניים יותר מאשר מהאיומים הפנימיים.

כאשר נדרש הציבור לדרג את האיומים החיצוניים החמורים ביותר על ישראל, מעניין לגלות שאיראן והסכסוך הישראלי-פלסטיני תפסו את המקומות הראשונים בפער קטן ביניהם – 23% השיבו כי איראן גרעינית היא האיום החמור ביותר הנשקף לישראל, 21% ציינו את הסכסוך הישראלי-פלסטיני; 10% נוספים העלו את בעיית חמאס בעזה, 15% ציינו פעילות טרור, רק 13% ציינו את הזירה הצפונית.

85% מהציבור סבור ש"ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה" אל מול האיומים החיצוניים אך נראה שהציבור ריאלי בנוגע ליכולת האופרטיבית של ישראל לעצור את הגרעין האיראני. 45% בלבד מאמינים שישראל תוכל למנוע יכולת גרעינית מאיראן, 34% סבורים שאין לישראל את היכולת, 21% השיבו כי אינם יודעים.

בנוגע לזירה הצפונית והתמודדות ישראל עם פרויקט דיוק הטילים של חזבאללה, 40% מהציבור תומך בתקיפת תשתיות ייצור הטילים המדויקים גם במחיר של מלחמה. רק 23% מעדיפים לחזק את יכולות ההגנה מפני הטילים על חשבון המתקפה הצבאית, 16% תומכים בהגעה להסדר בנושא באמצעות תיווך בינלאומי.

עוד עלה מהסקר כי 63% סבורים שיש לאפשר ליהודים לעלות להר הבית, 39% תומכים גם במתן אפשרות תפילה ליהודים בהר.

את המחקר ניהלה ד"ר ציפי ישראלי, ראש תכנית דעת קהל במכון למחקרי ביטחון לאומי, בסיוע החוקרת רותי פינס.