הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסףצילום: שלומי כהן

הראשון לציון הרב יצחק יוסף האשים אתמול (שלישי) את יו"ר ארגון צהר הרב דוד סתיו כי הוא כתב "שחור על גבי לבן" שאפשר לגייר אדם שלא מקבל על עצמו עול מצוות.

מהתחקות אחד המקורות מהם ציטט הראשון לציון עולה כי הרב סתיו כלל לא אמר דבר כזה.

בכנס הרבנים בבנייני האומה בירושלים אמר הראשון לציון הרב יוסף: "אותו רב (הרב דוד סתיו, י"ג) שהוא (מתן כהנא, י"ג) הרבה מתייעץ איתו, הוא כותב שחור על גבי לבן 'יש שני סוגי גיור, יש גיור של היהדות על פי התורה וההלכה, ויש גיור להצטרף ללאום היהודי. אנחנו נמצאים עכשיו במצב שצריך להצטרף ללאום היהודי. מספיק שיהיה מסורתי. לא צריך לקבל מצוות, לא צריך לקבל שמירת שבת כהלכתה, כשרות וכל הדינים כולם. מספיק שיהיה מסורתי, שיבוא לבית כנסת מידי פעם, יעשה קידוש ואחר כך יסע לים'. זו ההשקפה? זו עקירת התורה".

הרב סתיו מעולם לא כתב דבר כזה, ואף לא אמר דבר כזה. לבקשת ערוץ 7 נשלחו מלשכת הראשון לציון המקורות מהם ציטט, כביכול, הרב יוסף את הרב סתיו.

מדובר בציטוט מעוות מדברים שאמר הרב סתיו בשנת 2008 בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה. הציטוט עליו הסתמך הרב יוסף הוא כדלהלן: "אם בן אדם יגיד אני מסורתי, אבל הוא באמת מוכן להיות מסורתי, אני מקבל. כמו החבר, החבר מסורתי, בא לבית כנסת, עושה קידוש בשבת".

הרב סתיו אכן הוציא את המילים האלה מהפה באותו כנס, אך לא כלל לא בהקשר שאליו מכוון הרב יוסף, כפי שאפשר להבין בקלות מהקשבה לתחילת המשפט של הרב סתיו.

הרב סתיו סיפר בכנס על שיחה שהייתה לו עם "רב ספרדי-חרדי", כשאותו רב עליו סיפר הרב סתיו הציע את ההצעה הזאת. הרב סתיו הדגיש כי מדובר בדברים שאמר אותו רב ולא דברים שהוא אמר בעצמו.

הנה תמלול של דבריו המלאים של הרב סתיו: "במקרה הייתי לאחרונה בשיח עם אחד מהרבנים החרדים הספרדים. לא רב מאוד חשוב אבל רב מעניין. הוא אמר לי 'תראה, עזוב ציונות לא ציונות, זה אינטרס שלנו, היהדות הספרדית, לפתור את בעיית הגיור, כי רוב אלה שסובלים מנישואי תערובת זה הספרדים. מכיוון שהמסורתיים הספרדים פוגשים לא מעט נערות רוסיות ונוצר ביניהם קשר. זה אינטרס שלנו שהבעיה הזאת תפתר. אנחנו גם מבינים שאי אפשר לפתור אותה בדרך שבה אתם הציונות פתרתם', כלשונו. 'פתרתם אותה על ידי זה שאמרתם שהן מקבלים עול מצוות ורימיתם את עצמכם ואת כולנו'".

הרב סתיו המשיך: "אז אמרתי, מה אתה מציע? והוא מקריא לי טקסט". בשלב זה אמר הרב סתיו כי מה שהוא הולך להגיד זה טקסט שהקריא לו הרב הספרדי ששח איתו, והדגיש כי הוא לא הולך לחשוף את מקור הטקסט ("אני לא מצטט אותו ולא את מקור הטקסט"), ואז עבר הרב סתיו להמשיך בתיאור הדברים שציטט לו אותו רב ספרדי: "'אני מוכן, אם בן אדם יגיד אני מסורתי, אבל הוא באמת מוכן להיות מסורתי, אני מקבל. כמו החבר, החבר מסורתי, בא לבית כנסת, עושה קידוש בשבת'".

"זה דבר שאדם כתב אותו לכתחילה, שהוא כתב אותו רב איך לדעתו הליך גיור צריך להיראות", אמר הרב סתיו על הדו שיח שהביא. לאחר דיון קצר בין יושבי הפאנל הוסיף הרב סתיו: "נדמה לי שזה צריך להיות הכיוון, של קבלת עול מצוות עקרוני".

קודם לכן הציג הרב סתיו גישה שקיימת ביחס לגיור, ולפיה בית הדין ישרטט מפת עקרונות שידרשו הגרים לקבל על עצמם אשר יוכיחו קבלת עול מצוות עקרוני. "אנחנו צריכים להבין שיש כאן אתגר חברתי-רוחני-יהודי ממדרגה ראשונה, של החזרת בנים אובדים הביתה, כי זה לא הגיור הקלאסי של 2,000 שנה, אלא זרע ישראל", אמר. "זה אנשים שתודעתם יהודית, הם באים מרקע יהודי. אם כך הדבר, אז צריך לבוא ולשרטט מפת עקרונות שהיא קבילה על מרבית רבני הציונות הדתית, ועליה צריך לעבוד ואותה אי אפשר לרמות ואי אפשר לתחמן".