מחאה בכניסה לכפר
מחאה בכניסה לכפרצילום: מארגני המחאה

במהלך השבוע האחרון קיימו תושבי גוש שילה הפגנות נוכחות בנקודה שהפכה לאיום קבוע בידויי אבנים מצידם של תלמידי בית הספר של הכפרים השכנים. זאת לאחר הבטחות חוזרות ונשנות של כל גורמי הביטחון, משר הביטחון ומטה, למענה תקיף לאירועים.

יצחק צוקרמן, תושב עלי וממובילי המחאה, מספר בראיון לערוץ 7 על ההחלטה להפגין נוכחות לאחר מספר תקריות קשות שאירעו בימים האחרונים. ביום חמישי הושלכה פחית צבע לקידמת רכב הסעות ילדים על מנת לכסות את שמשת הרכב הקדמית בצבע ולהביא להתהפכותו. באירוע זה לא היו נפגעים אך ניתן לשער את השלכותיה של התהפכות שכזו, חלילה. ביום שישי נפצעה תושבת עלי מאבן שפגעה בראשה כאשר שבה עם ביתה מאריאל, שם ביקשו לשבת לכוס קפה לפני אירוע בת המצווה של הבת. "שני צעירים הלכו על שפת הכביש. היא חשבה שהם רוצים לעבור והאטה ובשנייה האחרונה הם הסתובבו אליהו וזרקו אבן".

צוקרמן מספר כי לבד מאירוע זריקות האבנים עקרו ביום שישי תושבי סינג'יל כמאתיים עצים מאדמות חווה בגוש שילה. זאת לאחר פרסומים מוקדמים אצל הערבים, מה שהוביל את התושבים להתריע בפני מערכת הביטחון, אך המעשה עצמו לא נמנע.

"הצבא יודע על אירועים כאלה, אבל יש סדרי קדימויות. מטפלים בחיי אדם ולא בהשתלטות על שטחים", אומר צוקרמן ומספר כי בעקבות האירועים הוחלט כי לאורך השבוע כולו יירדו התושבים בשעות הבוקר לשערי הכפר לובן ובכל ערב לשערי הכפר סינג'יל ובאחד הימים לתורמוס עיא, שלושתם כפרים מהם יצאו מיידי האבנים.

עוד הוא מספר כי הצבא והמשטרה נוכחים באזור על מנת להגן על המוחים, אך בשבוע האחרון הם הגיעו למוקדי המחאה על מנת לפזר חסימת כבישים ולאפשר מחאה רק בשולי הדרך. ערביי הכפרים הגיבו מעת לעת ביידויי אבנים, אך לא ברמה מסכנת חיים. בלובן, אומר צוקרמן, החיכוך היה משמעותי יותר שכן מדובר ביציאת תלמידים לבתי הספר ויציאת התושבים לעבודה.

לדבריו ניתן לזהות אפקטיביות של פעולות הצבא שנעשו בעבר, שכן מי שהיו שותפים ליידויי אבנים ונעצרו על ידי כוחות צה"ל הקפידו שלא להופיע באירועים האחרונים. כך גם בעל מוסך שתושבים יהודים הפסיקו לטפל ברכביהם אצלו לאחר שזוהה כאחד הפורעים, הבין את המסר וחדל מהשתתפות באירועים שכאלה.

על דרישתם של המתיישבים אומר צוקרמן כי בראש ובראשונה נדרש להעביר את השביל המוביל מהכפר לבית הספר ממקומו כעת, צמוד לכביש, אל השדות המרוחקים יותר. צוקרמן מציין כי עד לפני שנים בודדות לא היה במקום שביל וכל שנדרש כעת הוא להשיב את המצב לקדמותו ולמנוע את "תחביב" יידויי האבנים בדרך לבית הספר.

דרישה זו נענתה עקרונית על ידי מערכת הביטחון ולתושבים נמסר כי הוצא צו תפיסה על ידי מערכת הביטחון להכנת שביל חלופי בשדות. המח"ט עדכן שהנושא בשלבי ביצוע, אך עד כה חלפו שלושה חודשים בהם המהלך לא הושלם. צוקרמן מציין כי על מנת להשלים את המהלך יש לפרק את השביל הנוכחי שכן כל עוד ה הוא יהיה שם הוא ימשיך להוות מוקד איום. להערכתו לאחר שייסלל השביל החדש ויימשכו יידויי האבנים תהיה אוזן קשבת יותר לדרישה זו לפירוק השביל הנוכחי.

"אני קורא לכל תושבי יו"ש, הנגב והגליל, יש למחאה האזרחית הבלתי אלימה כוחות", הוא אומר ומוסיף: "כואב לראות שבאותן נקודות זורקים אבנים". עוד הוא מדגיש כי ההתנסחות לפיה צעירים הם שמיידים אבנים היא התנסחות סלחנית שאינה במקומה. "הם לא מוחים סתם. ראש הכפר מתהדר בקשר עם ערפאת והמבוגרים שם מעודדים אותם לזרוק אבנים".