לוחמי יחידת דובדבן מאמנים את לוחמי נצח יהודה
לוחמי יחידת דובדבן מאמנים את לוחמי נצח יהודהצילום: דובר צה"ל

גדוד 'נצח יהודה' נמצא תחת מתקפה חריפה מאז האירוע בו מת עאמר אסעאד בן ה-80. המתקפות מגיעות עד כדי קריאה לסגור את הגדוד ולפזר את חייליו.

לפי שעה קובע מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס כי מדובר בגדוד שבו לוחמים מעולים ואין בו פלנגות, כפי שנטען בתקשורת ובזירה הפוליטית, אבל נראה שהקמפיין נגד הגדוד רק בראשיתו.

תא"ל במיל' אמיר אביבי, מנכ"ל 'הביטחוניסטים', מתייחס לטענות בראיון לערוץ 7: "יש כאן גישה מאוד בעייתית על גבול הגזענית", הוא אומר ומזכיר כי זו לא הפעם הראשונה או האחרונה שמתגלות בעיות בגדודי חי"ר. "זה היה בגולני, בגבעתי ובכל מקום. זה קשור למפקדים ולרוח, אבל כאן מנסים לטעון שבגלל שמדובר בחרדים יש כאן משהו אחר, כאילו החרדיות היא עצמה הבעיה. זה משהו שערורייתי להגיד אותו".

בדבריו מצדד אביבי בדבריו של מפקד הפיקוד על איכות הגדוד ואיכות חייליו לצד הצורך לבחון ולבדוק אם אכן ישנם ליקויים בנורמות הפיקודיות ולטפל ברמה הזו כמקובל בכל יחידה אחרת.

"ראינו חריגות בעבר בחטיבות חי"ר אחרות, ואני רוצה לראות שמישהו מציע לפרק גדוד גולני גבעתי או הנדסה. למה להגיד את זה על גדוד חרדי? זו גישה מאוד בעייתית", אומר אביב, ולשאלתנו אם יתכן ויש ממש בטענה שמדובר בגדוד המושתת על נוער שיצא ממסגרות ואולי מעט מתקשה לקבל את כללי העולם שבחוץ, הוא משיב: "אני לא מוכן לקבל את התיוג הזה של כולם כאילו הם אותו דבר. כל אדם הוא עולם ומלואו".

"אי אפשר לומר שרוצים שהחרדים ישתלבו בצבא ובמשק, וכשעושים מהלכים משמעותיים שיאפשרו את ההשתלבות הזו ומתאימים עבורם מסגרת שיש לה הצלחות גדולות מאוד - כל חרדי ששירת בצבא ההשתלבות שלו אחר כך בשוק ובכלכלה ובחברה הרבה יותר טובה עשרות מונים - אז רוצים לשפוך את התינוק עם המים? בגלל בעיה נקודתית רוצים לסגור את הפרויקט?".

בהתייחס לטענה לפיה שילוב חרדים נכון שיתבצע בפלוגות המשולבות בגדודים רגילים שיאפשרו היטמעות גם בכללים ובנורמות הגדודיות הכלליות, ולא במסגרת של גדוד אורגני שלם, מציע אביבי "שכל אחד יתעסק במה שהוא מבין. כל אחד נהיה לי מבין בבניית כוח בצה"ל... יש דברים שתלויים במפקדת הגדוד ובבעלי התפקידים, בהקשרים האלה יש משמעות גם לעניין הגדוד. מאוד מפריעה לי הגישה שמתייגת אוכלוסייה ושוכחת שמדובר בעם ישראל ובחיילים שלנו".