ד"ר יפעת שאשא ביטון
ד"ר יפעת שאשא ביטוןצילום: עודד קרני, לע"מ

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון החליטה כי דיפלומת הנדסאי תשמש לצורך קבלה ללימודים אקדמיים.

ההחלטה מתייחסת לדיפלומות הנדסאים אשר ניתנות על ידי המכללות העל תיכוניות שבפיקוח משרד החינוך ובתעודות הנדסאי שניתנות על ידי המכללות שבפיקוח משרד הכלכלה והתעשייה (במה"ט - המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע).

ההחלטה החדשה תאפשר לבוגרי מסלול הנדסאים להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה על בסיס הדיפלומה שתוכר לעניין זה לצורך קבלה ללימודים, כאשר המוסדות יקבעו את האופן בו יחושב ממוצע הציונים בדיפלומה לצורכי הקבלה למסלולי הלימוד השונים.

כיום, בוגר מסלול הנדסאים אשר מבקש להתקבל ללימודים אקדמיים, ואין בידו תעודת בגרות, נדרש להשלים את חובותיו לצורך זכאות לתעודת בגרות כדי להתקבל ללימודים אקדמיים. מגבלה זו מונעת מבוגר זה נגישות ללימודים אקדמאיים או להכשרה גבוהה יותר בתחום עיסוקו (מהנדס), על אף שהוא למד במשך שנתיים אלפי שעות של לימודים מקצועיים ברמה גבוהה באותו התחום.

שרת החינוך שאשא ביטון: "המהלך מהווה חלק ממכלול הפעולות שמקדם המשרד לצמצום הפערים ולהנגשת ההשכלה הגבוהה לכלל האוכלוסיות. נמצה את כל הכלים והאמצעים, כדי להבטיח שבישראל של 2022 לא יודרו אוכלוסיות מההשכלה הגבוהה. ההכרה בתעודת הנדסאי לצורך קבלה ללימודים אקדמיים, מסירה חסמים מיותרים בפני הזכות לרכישת השכלה אקדמית ואף מחזקת את המוטיבציה לבחירה בלימודים מקצועיים הנדרשים לחיזוק המשק הישראלי. אנחנו מאפשרים לאנשי מקצוע, להמשיך בלימודים אקדמיים בתחומי ההתמחות שלהם".

מדי שנה מסיימים בממוצע את מסלול הנדסאים במשרד החינוך כ- 2,000 בעלי הסמכה, ובמסלול מה"ט כ- 10,000 בעלי הסמכה. ההחלטה החדשה תכנס לתוקף החל משנת הלימודים הבאה, תשפ"ג.

ד"ר יוכבד פנחסי אדיב, יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, אמרה: "מדובר בהחלטה חשובה ומבורכת שיש בה כדי להסיר חסמים ולפתוח בפני מגוון אוכלוסיות , מגוון הזדמנויות. אני שמחה כי השרה הקשיבה לפנייתנו והובילה בהחלטתה החשובה את השינוי, שבמסגרתו אלפי סטודנטים, שלהם אלפי שעות לימוד בתואר ההנדסאי, יתקבלו ללימודים אקדמיים ללא סייג.

"מדובר במהלך חשוב ומהותי שיטיב עם- בוגרי לימודי ההנדסאים שידעו שהאופק שלהם ללימודים אקדמאים פתוח, המדינה שתזכה ליותר אנשי מקצוע משכילים במקצועות נדרשים, האקדמיה שתקלוט אליה אנשים עם ניסיון מקצועי שיוכלו להעשיר ולגוון את דרכי החשיבה והלימוד בה, וגם הסטודנטיות והסטודנטים ותלמידי העתיד שידעו כי תואר הנדסאי שהמדינה כל כך זקוקה לבוגריו, ראוי ונחשב ומהווה חותמת מקצועית להמשך השכלה ורכישת תארים מתקדמים", הוסיפה.