ניידת התרמת דם תרומת דם מגן דוד אדום מד"א
ניידת התרמת דם תרומת דם מגן דוד אדום מד"אהלל מאיר

ההתעקשות על השמטת מושגי "אב" ו"אם" מטפסי תרומת דם מסכנת חיים: ד"ר מאיר פרייס, מנהל המכון ההמטולוגי במרכז הרפואי כרמל, סיפר היום (רביעי) על ההתלבטות הקשה בעקבות המחסור במנות הדם.

כזכור, תורמי דם רבים, בהובלת מספר ישיבות בציונות הדתית, הודיעו שיפסיקו לתרום דם בעקבות ההחלטה לשנות את טפסי הדם של מד"א כך שיהיה כתוב בהם "הורה 1" ו"הורה 2" במקום "אב" ו"אם". לאחר מספר שבועות, ובעקבות החרם, הוחלט לשנות את הטפסים ולהשמיט מהם כל התייחסות להורי התורמים, כך שעתה אין בהם כלל שימוש במושגי "הורה 1" או "אב" ו"אם".

גם כעת החרם על תרומות הדם נמשך, כשהמחרימים דורשים להחזיר את טפסי הדם של מד"א לנוסח המקורי המציין את שורת "ארץ לידת 'אב' ו'אם'".

ד"ר פרייס קרא היום בחשבון הטוויטר שלו לתרום דם. "חברים יקרים, בבקשה בואו נשאיר את האמונות והעקרונות בצד לרגע", כתב. "עזבו את הטפסים, חסרות מאות אם לא אלפי מנות דם. אתמול בלילה הייתי צריך להחליט אם לשמור דם לניתוח מציל חיים או לתת למאושפזת בקורונה עם דימום מסכן חיים. מדובר על פיקוח נפש והצלת חיים ממש. נמשיך להתווכח אחר כך בבקשה".

אתמול אמר ד"ר פרייס כי מאגר מנות הדם במצב קשה. "אני מבקש מאוד מכל מי שיכול, נא להעביר גם את ההודעה לכל המכרים שלכם, בבקשה לגשת ולתרום דם", כתב. "מאגר מנות הדם נמצא הרבה מתחת לקו האדום. בבקשה ללכת ולתרום, יש מטופלים שזקוקים לזה בדחיפות. חסרות אלפי מנות דם".

שני הציוצים של ד"ר פרייס הפכו ויראליים וגררו תגובות רבות. "כבר לפני כמה חודשים אמרו לך שאנחנו מוכנים לתרום דם", כתב יו"ר איגוד רבני קהילות הרב עמיחי אליהו. "פשוט תחזיר את הטפסים לטפסים הישנים, מחר באים לתרום גדודים. אתה יודע טוב מכולם ש'תתי האדם' שגדלים אצלנו אחראים בדר"כ על 50% מהתרומות לפחות. אל תעשה סיבוב על הדם שלנו, אל תמחוק את עקרונותינו, ואת ערכינו".

המגיב שילה אופיר כתב: "אלפי אנשים שתרמו עד כה באופן סדיר רק מחכים לתרום שוב. כל עוד מד"א מתעלמים מהם ולא מחזירים את סעיף האבא והאמא, הדם על הידיים שייך אך ורק למד"א".

פורום הארגונים למען המשפחה הגיב: "התחפרות מד"א באג'נדות פרוגרסיביות הכניסה את אזרחי מדינת ישראל לסחרור ואולי גם לסכנת חיים. על מנכ"ל מד"א להסיק מסקנות ולהתפטר".

מ'אבות למען צדק' נמסר: "מד"א בחרה להתעלם ולפגוע במעמד הורים נורמטיביים, למחוק את אבא ואמא ולקדם אג'נדה הזויה, כעת הם מופתעים מזעם הציבור הדומם. הציבור אמר את דברו וזאת רק ההתחלה".

"לא נאפשר לכם להרוס את המדינה ולפרוק אותה מערכים המייחדים אותנו כמדינה יהודית", כך אבות למען צדק.

ויש כאלה שלא הסכימו עם גישת החרם. "זה קונספט חדש", כתב הקומיקאי הדתי אמיר מויאל. "אני מכיר אנשים שמוכנים למות על קידוש ה'. אבל להמית על קידוש ה' שלך - זה חידוש מעניין".