הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמןצילום: אבי דישי, פלאש 90

הרב חיים דרוקמן מראשי הרבנים בציונות הדתית בהתייחסות ראשונה למכתבים נגד רב הישוב הר ברכה הרב אליעזר מלמד.

העיתונאי יאיר שרקי הביא הקלטה שבה נשמע הרב מגנה את המתקפה על הרב מלמד. "יש כנראה מישהו שיש לו עניין לעשות מזה עסק. אני רואה בזה רדיפה. רודפים אותו. אי אפשר! זו לא דרך בכלל! יש לך ויכוח, יכול להיות שיש ויכוח, גם הלכתי, יש מקום לויכוח, יש מקום לחילוקי דעות, אבל למה רדיפה?!

אז ממילא הכל, כל הסדרה הזו שקירבה כל כך הרבה ללימוד הלכה בשמחה, קירבה ומקרבת נוער - במיוחד נוער - גם מבוגרים, גם בישיבות ואנשים מבוגרים יותר לומדים אותה. אז מה? למחוק אותה במחי יד?!

נגיד שיש ביקורת על מקורות מסוימים, אפשר להגיד שבעניינים אלה ואלה יש חילוקי דעות, לגיטימי בהחלט, אבל לפי הפירסומים זה לא עניינים אלה ואלה, אלא במין עליהם כללי!"

מה הרב חושב, מה עומד מאחורי העליהום הזה? "אני לא יודע מה עומד, אני לא בוחן כליות ולב. אפילו גם אם זה כל כולו לשם שמים - גם לשם שמים צריך להיות לשם שמים. אני לא בוחן כליות ולב. אני לא רוצה להגיד שאלו שעושים את זה יש להם איזה עניין. אני לא מאשים. אבל זו לא דרך, על ידי החתמת רבנים ופירסום! מה זה? מה הולך כאן? למה לעשות כך?".

מוקדם יותר הסתייג נשיא ישיבת רמת גן וחתן פרס ישראל הרב יעקב אריאל מהקמפיין נגד רב היישוב הר ברכה, הרב אליעזר מלמד.

בשיחה עם תלמידיו נשאל הרב אריאל על עצומת הרבנים שעליה חתם ואמר כי "המודעות הוצמדו ואין שום קשר אחד לשני, לא על דעתי ולא על דעת אחרים. נכון - יש לנו ביקורת על הרב מלמד אבל לא כתבנו שום דבר אישי ולא נגד הספרים. עשו מישמש לא על דעתנו".

הרב אריאל מעיד כי הרב מלמד הוא "תלמיד חכם גדול, הסברתו נפלאה, אין בעיה בספרים, הבעיה היא בכתיבה בעיתון שמופץ לרבים ובה לא מובאות כל הדעות כפי שניתן להביא בספר. הרב מלמד יכול לפסוק ותלמידיו יכולים ללכת בדרכו. שידעו שזה פסקים שלו ולא כלל הפוסקים, סברות יש להעלות בבמות ציבוריות כמו תחומים ואחרים ולא בעיתון הפתוח לכלל הציבור. אני לא פוסל את הספרים שלו, לא את אישיותו".

"הניסוח של תלמידי חכמים שלא שימשו כל צרכם מתייחס לתופעה כללית באינטרנט של אנשים שפוסקים הלכה לציבור על סמך שיקול דעת. אצל הרב מלמד הבעיה זו הכתיבה בעיתון בצורה חד משמעית בלי להציג כל הדעות שלא כמו בספריו'', הוסיף הרב אריאל.