מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר היום (שלישי) בכנס ירושלים של בשבע וערוץ 7 כי בכוונתו לבדוק לעומק את פרשת שימוש המשטרה בתכנת ריגול נגד אזרחים.

"אנחנו מבצעים ביקורת על כלי המשטרה ונבחן את השימוש של המשטרה בתוכנות רוגלה", אמר אנגלמן, והדגיש כי לא רק המשטרה תעמוד תחת בדיקת משרד מבקר המדינה.

"הפרסומים האחרונים לגבי השימוש בתוכנות רוגלה כלפי אזרחים הם חתירה ורמיסה של ערכי הדמוקרטיה ופגיעה חמורה בפרטיות", ציין. "המשרד תחתיי יבצע בדיקה והיא לא תבדוק רק את המשטרה אלא גם גם את משרד המשפטים והפרקליטות".

אנגלמן הוסיף: "אני מאמין שחשוב לבדוק את הנושא הזה לעומק. נבחן את גבולות הגזרה מול ועדת חקירה ממלכתית או ועדה אחרת שיוחלט להקים".

לדבריו, "בהתאם לתיקון לחוק – משנת 2017 משרד מבקר המדינה מבצע ביקורות מערכתית בכל הנוגע לפרקליטות ולגורמי אכיפת החוק. כך, לפני מספר חודשים פרסמנו דו"ח ביקורת בנושא ליווי חקירות על ידי הפרקליטות – ליווי משפטי לחקירות משטרה ואישור תרגילי חקירה. הדו"ח בחן את ההתנהלות הפרקליטות והמשטרה ברמה המערכתית".

"מצאנו שבפסקי דין בהם התגלו כשלי חקירה חריגים, וגורמי החקירה והתביעה התבקשו לערוך הפקת לקחים - הפקת הלקחים לא הושלמה, בשל התנגדות מצד ועד הפרקליטים", אמר. "ככלל, פרקליטי מחוז נמנעים מלערוך הפקת לקחים. מצאנו עוד שתרגילי חקירה מאושרים בידי פרקליטים בלי לנמק את הטעם לאישור וכי סמכויות פרקליט מלווה המופעלות במאות תיקים בשנה לא נקבעו בחקיקה ראשית".

"פרקליט המדינה הקודם החליט להסב את סמכויות הפרקליט המלווה בחקירות משטרה לנוהל פנימי, חרף העובדה כי שיטת הפעולה הזאת רלוונטית לגורמי האכיפה, לנחקרים ולכלל הציבור. כך גם לא נקבעו כללים בנוהל הפנימי להקצאת פרקליט מלווה. הליקויים הללו צריכים להיות מתוקנים. כעת יצטרפו המלצות אלו לבדיקה שנערכת בנוגע לשימוש המשטרה בתוכנות רוגלה שונות", כך מתניהו אנגלמן.