הסימפונית ירושלים
הסימפונית ירושליםצילום: אבינה גולן

לרגל 250 שנים להולדתו של לודוויג ואן בטהובן, (1827-1770) מי שנחשב לאחד המלחינים הגדולים במוסיקה הקלאסית, יצרה התזמורת הסימפונית ירושלים פרוייקט שמוקדש כולו למוסיקה של בטהובן.

אמנם יום הולדתו ה250 צויין לפני שנתיים, אך כידוע, הקורונה הרסה לא מעט חגיגות ברחבי העולם. ולכן, לכבוד המאורע הסימפונית ירושלים יוצאת עם הסדרה "לחוות את בטהובן" שתכלול 5 קונצרטים בהם היא מזמינה את הקהל בחודש פברואר הקרוב לתיאטרון ירושלים, להתנסות בעולמו של המלחין, במורשת הגדולה ובמוסיקה הנפלאה. לאורך שלושה שבועות הקהל יוכל לשמוע יצירות מסוגים שונים יצירות סימפוניות, קונצ'רטי לכלים סולנים ויצירות קאמריות לאנסמבלים קטנים.

מבחר מנצחים, מאלתרים, סולנים, מרצים וחוקרים נענו לקריאתו של המנהל המוסיקלי סטיבן סלואן וחוברו למשימת חייו של בטהובן – לצאת מן הכלים ולהמריא לשחקים עם וירטואוזיות והבעה חדשים: הפסנתרנים אסתרית בלצן, מיטל טל, עינב ירדן, מוחמד אלשיך, שי ווזנר , ויקטור סטניסלבסקי, וירון רוזנטל; הכנרים איתמר זורמן ורועי שילוח ; הצ'לן אריאל טושינסקי; שלישיית הג'אז של גיא מינטוס; מחקר מוסיקולוגי והנגשה בידי ד"ר אסתרית בלצן .

התכנית כוללת 5 קונצרטים חוויתיים הכוללים בכורה ישראלית של הקונצ'רטו המוקדם של בטהובן לכינור - יצירה בלתי גמורה שנכתבה על ידי בטהובן בגיל 20 . היצירה הושלמה והוקלטה בידי גדעון קרמר, וקרמר לימד והנחיל אותה באקדמיית קרונברג בגרמניה לכנר הישראלי איתמר זורמן, המנגן אותה ברחבי העולם.

הקונצ'רטו המוקדם הוא פרי מאמציו הגדולים של בטהובן לרצות את אביו, ולהיות כנר קונצרטים וירטואוז, ממשיכו של מוצרט. הכתיבה לכינור מעידה על מערכת היחסים הטעונה של בטהובן כילד מוכה לאב זמר טנור שיכור. הקונצרט'ו יבוצע על ידי אם ובנה – הפסנתרנית והמספרת ד"ר אסתרית בלצן, ובנה הכנר זוכה תחרות צ'ייקובסקי איתמר זורמן, יחד הם משווים 3 גרסאות שונות לקונצ'רטו, כי הכל נשאר במשפחה.