יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתייחס לצורך לבצע "טיפול שורש" לאור פרשת NSO והתנהלות המשטרה.

"אנחנו צריכים להחזיר לא רק את אמון הציבור בפרקליטות אלא במוסדות המדינה. הישראלים אוהבים את המדינה אבל אין להם אמון באף אחד מהמוסדות, יש ירידה עקבית באמון אפילו בצה"ל.

"התפקיד שלנו כממשלה הוא לגרום לציבור הישראלי להבין שיש פה אנשים שעובדים בשבילו, שאכפת להם ושהם עושים את הדברים מהמקום הנכון. שלא מרמים אותו ושכל הטרללת הסתיימה - יש פה ממשלה ומוסדות מדינה שעובדים בשבילו. להחזיר אמון זה תהליך ארוך, אתה מאבד אותו בשבוע ומחזיר אותו בשנים", אמר לפיד בראיון ל-103FM.

"אני חושב שיש. זה תהליך ארוך שצריך לעבור אותו ביחד. הממשלה לא יכולה להכתיב לציבור היא צריכה לעשות על פני שנים הרבה מאוד פעולות שמוכיחות אמינות. להגיד שאנחנו נקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות ואז להקים, זה סיזיפי אבל הכרחי. הציבור צריך להבין שאנחנו עובדים בשבילו", הוסיף.

על ההבטחות שהובטחו לציבור וטרם התקיימו והיותה של הממשלה בעלת מספר רב של שרים, אמר: "אמרתי 700 פעם כבר שאני לא אוהב שהממשלה כל כך גדולה ונמאס לי להתנצל על זה - לא הייתי יכול להקים ממשלה אם הייתי רק 18 שרים והיינו נשארים בשלטון שירד מהפסים ומושחת לגמרי. עדיף שיש ממשלה גם אם מספר השרים לא אידיאלי. אני לא הבטחתי ואף אחד לא יכול להבטיח לציבור הישראלי שנקיים את כל ההבטחות מיד, אבל הציבור צריך לדעת שיש פה אנשים שעובדים מהסיבות הנכונות ויש פה חזון לאיך מוסדות המדינה צריכים להתנהל".

לדבריו, "אני רוצה להזכיר שככל הידוע לי במדינת ישראל אין עוד משטרה. כולם אולי לא אוהבים את המשטרה אבל אם ב־2 בלילה פורצים לך הבייתה אתה אוהב אותם. אנחנו צריכים משטרה חזקה שיש לה את כל הכלים הכי מתוחכמים להיאבק בפשע ובשחיתות, בואו לא נפרק את משטרת ישראל. בזמן שאנחנו מדברים אלפי שוטרים שומרים על הילדים שלנו ועל הרכוש שלנו".

"אני אומר לחקור, אי אפשר להשאיר את זה על הרצפה אבל כרגע מה שיש לנו זאת כתבה עכשיו בעיתון אחד ועל זה כולם מבססים. אתמול אמר שר המשפטים בראיון שהפרקליטות לא מכירים אף מקרה כזה, המפכ"ל מקדים את שובו חו"ל. בואו נבדוק את העובדות כדי לוודא שזה לא איזה ספין שמישהו מפיץ כי יש מספיק בעלי אינטרסים בזמן שמתנהלים משפטים ואז נחליט איך חוקרים את זה. לחקור אנחנו נחקור - שאף אחד לא ידאג", הדגיש.

"אנחנו צריכים להחזיר את האמון למוסדות המדינה, אני לא בן אדם קונספירטיבי ואני מאמין שיש עובדות ואותן אפשר לבדוק. ההנחה שאומרת שכולם רמאים ושקרנים בסוף משקיעה אותנו בביצה של ייאוש, בואו שניה נדע מה העובדות ואז נוכל להתקדם הלאה", סיכם.