אבי מעוז
אבי מעוזצילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) הציג אתמול (שלישי) בדיון בכנסת הקלטה של בכירה במד"א שמסבירה את הרציונל בלקיחת פרטי מוצא ההורים בטופס תרומת הדם.

כזכור, תורמי דם רבים, בהובלת מספר ישיבות בציונות הדתית, הודיעו שיפסיקו לתרום דם בעקבות ההחלטה לשנות את טפסי הדם של מד"א כך שיהיה כתוב בהם "הורה 1" ו"הורה 2" במקום "אב" ו"אם". לאחר מספר שבועות, ובעקבות החרם, הוחלט לשנות את הטפסים ולהשמיט מהם כל התייחסות להורי התורמים, כך שעתה אין בהם כלל שימוש במושגי "הורה 1" או "אב" ו"אם". גם כעת החרם על תרומות הדם נמשך, כשהמחרימים דורשים להחזיר את טפסי הדם של מד"א לנוסח המקורי המציין את שורת "ארץ לידת 'אב' ו'אם'".

בועדת הכנסת הוצגה העמדה הרשמית של מד"א, על ידי סמנכ"לית הארגון ומנהלת שירותי הדם, פרופ' אילת שנער. על פי העמדה הרשמית, שהתקבלה על ידי משרד הבריאות, אין שום משמעות כיום לארץ לידת ההורים ולכן הוחלט להסיר את השאלה בעניין מהטפסים.

בהקלטה שחשף, ח"כ מעוז מסבירה פרופ' שנער עצמה באריכות את הצורך במוצא ההורים של תורמי הדם. "בשאלון הקיים יש לנו ארץ מוצא הורים ארץ מוצא אב וארץ מוצא אם" הסבירה שנער. "ובעצם למה זה קיים שם? זה קיים מכיון שבלי להיכנס יותר מידי לביולוגיה והמטולוגיה, סוגי הדם נקבעים באופן גנטי. והם בעצם נקבעים על פי הגנטיקה שמביאים האב והאם של התורם. ויש למשל סוגי דם מסוגי הדם הנדירים אנחנו מדברים. לא רק לא A, B, O ו-RH, אלא סוגי דם - תת סוגי דם - מאוד נדירים, שהם למשל יכולים להיות יותר שכיחים באוכלוסיה של יוצאי תימן, או של יוצאי אתיופיה, או של יוצאי רומניה וכולי".

פרופ' שנער מסבירה בהמשך ההקלטה כי "אנחנו שומרים את המידע הזה על ארץ מוצא אב ואם, כדי שבמידה ונצטרך לאתר מנות מהסוג הזה, נוכל בקלות לשלוף מהמחשב את אותם תורמים שהוריהם הגיעו מהארצות האלה".

לדבריה, "היום 80% מתורמי הדם בישראל הם ילידי הארץ כבר. אז לכן אנחנו מבקשים גם את ארץ מוצא אב ואם, כדי לחפש לפי זה או להזמין לפי זה תורמים לבוא דם. אז זאת המטרה של הסעיף הזה בשאלון".

בישיבת ועדת הבריאות של הכנסת - בה כאמור נכחה פרופ' שנער - הקריא ח"כ מעוז חלק מההקלטה בה מסבירה פרופ' שנער מדוע יש צורך במוצא ההורים, זאת בניגוד לעמדה הרשמית אותה הציגה שנער כאילו אין צורך במידע הזה.

בתגובה הסבירה שנער כי "הנושא של ארץ מוצא אב ואם היה מיועד לאתר אנשים שבאים ממשפחות או עדות מסוימים, זה כבר 40 שנה וזו הדרך הקלה לאתר. כאשר ראינו את התגובות של תורמים יקרים הוכנס הורה 1 והורה 2... כאשר ראינו את התגובה של הישיבות בדקנו מחדש האם אנחנו צריכים את המידע הזה והמסקנה היתה שלא צריך".

במד"א מסבירים כי כיום יש להם את הנתון של ארץ לידת ההורים של רוב התורמים, שכן כל מי שתרם דם עד לפני מספר חודשים מילא את הטופס כרגיל. איסוף הנתון לגבי ארץ לידת ההורים רלוונטי כיום רק לגבי תורמים חדשים, שגם הם, רובם, נולדו להורים שנולדו בישראל וממילא הנתון לא מסייע. במידה ותתגלה אצל חולה מחלת דם נדירה שתצריך אותו בסוג דם מסוים ונדיר, למד"א יש את היכולת לקרוא במבצע נקודתי לתורמים ממוצא מסויים כדי להשיג תוך יממה את הדם עבור החולה.