המסוק טס ללא טייס
המסוק טס ללא טייסצילום: לוקהיד מרטין

טיסה ראשונה מסוגה בעולם של מסוק קרב ללא טייס: לוקהיד מרטין-סיקורסקי והסוכנות הצבאית האמריקאית לפרויקטים מחקריים מתקדמים, השלימו טיסה אוטונומית מלאה במסוק מסוג בלקהוק.

מסוק הבלקהוק הותקן עם מערכת ההטסה האוטונומית Sikorsky MATRIX שנמצאת בבסיסה של תוכנית ה-ALIAS ומהווה פריצת דרך לאפשרויות ביצוע משימות מוסקות מכל הסוגים בתנאי מזג אוויר מגבלתיים או באזורים עם חסימות באמצעות הקשר.

ALIAS היא ארכיטקטורה גמישה ובעלת פוטנציאל גידול, המאפשרת התקנה על פלטפורמות מאוישות ותורמת להורדת עומס העבודה מצוות הטיסה והגברת האוטומציה בפלטפורמה הקיימת.

התוכנית מקדמת את הגברת האוטומציה במערכות מוסקות כבר 50 שנה, ועוסקת במקביל במערכות מאוישות מרחוק. מטרת התוכנית היא תמיכה טכנולוגית מלאה וביצוע מלא של הטיסה, מההמראה עד הנחיתה, התמודדות עם מגוון תרחישים מבצעיים ותקלות שונות, ניווט, התגברות על מכשולים קרקעיים ועוד.

צבא ארה"ב בוחן אפשרות שימוש רחבות למערכת ההטסה האוטונומית, כולל עבור תוכנית המסוק העתידי, ה-FVL.

בנג'מין וויליאמסון, טייס הניסוי הראשי בפורט קמבפל אמר כי "המערכת תאפשר לטייסים לעבור בצורה בטוחה מטיסה רגילה לאוטונומית בכל שלב במשימה באמצעות לחיצה על כפתור בקוקפיט. בכך, יתאפשר להם להוריד מעומס העבודה במגוון רחב של משימות או בתנאי מזג אוויר ירודים או בסביבה מאוימת. חשוב מכך, ALIAS תזהה בצורה אוטומטית סכנות למסוק או לביצוע המשימה שעלולות לגרום לתאונה, ובכך לשמור על חיי הצוות והלוחמים".

"ALIAS מהווה קפיצת דור בטיסה אוטונומית עבור מגוון רחב של פלטפורמות", ציין איגור צ'רפינסקי, מנהל תחום החדשנות בפרויקט מטעם לוקהיד מרטין-סיקורסקי. "התהליך החל עם פיתוח ארכיטקטורת הליבה והתוכנה של טכנולוגיית Matrix מבית סיקורסקי במטרה לתכנן מערכת גמישה ומתרחבת שכבר טסה על תשע פלטפורמות, צבאיות ואזרחיות. אנו בטוחים שהמערכת תסייע לכניסה חלקה לדור הבא של ההטסה האוטונומית ותביא עימה גישה חדשה לביצוע משימות בשדה הקרב במקביל לפריצה של מתארים מסחריים רבים בתחום הטיסה האורבנית".