אבי מעוז
אבי מעוזצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בימים אלו מקדם השר לשירותי דת מתן כהנא את רפורמת הגיור שלו. תמציתה של הרפורמה - מתן אפשרות לכל רבני הערים והיישובים לגייר על פי שיקול דעתם, במקום המצב הנוכחי שבו רק הרבנות הראשית לישראל מוסמכת לקבל גרים לעם ישראל.

כהנא מסתתר מאחורי המסווה של אמון ברבנים, ואף מוסיף ואומר כי מדובר ברבנים של הרבנות הראשית, ואם כן על הרבנים הראשיים לתת בהם אמון. ראוי שכל רב יישוב יוכל לגייר, טוען כהנא, וכך יהיה קל יותר למאות אלפי אזרחים גויים מזרע ישראל (שאביהם או אחד מסביהם וסבתותיהם יהודי אך אמם גויה) להתגייר.

כל ישראלי צריך לעצור לרגע ולהבין מה קורה. כי לא מדובר על רפורמה במחירי החד־פעמי או השתייה המתוקה, גם לא בשוק הסלולר או המשכנתאות. מדובר בצעד שנוגע לשער הכניסה לעם ישראל, ועלול לפורר אותו לרסיסים.

קצת עובדות: את רבני היישובים והערים לא ממנה הרבנות הראשית לישראל. זאת ועוד - ברפורמת הגיור שהוצגה, הסמכות של כל רב יישוב או עיר לגייר לא נעצרת בתושבי היישוב שבו הוא מכהן. במלים אחרות - רב יישוב אחד יוכל לגייר את כל הגויים בישראל אם יחפוץ בכך, ואיש לא יוכל למנוע זאת ממנו.

חשוב לדעת שמחלוקת הלכתית משמעותית מאוד (וחדשה יחסית) בעניין הגיור עומדת כעת על הפרק: בעוד רוב ככל רבני ודייני ישראל, ובראשם הרבנים הראשיים וכל גדולי הדור, מתנגדים לגיור סיטונאי של קטינים, בוודאי אם אינם לומדים בבית ספר שבו מקנים אורח חיים דתי. רק מיעוט קטן תומך בגיורים כאלה. משמעות הרפורמה של כהנא היא עצומה, ואף חסרת תקדים בחיי ההלכה של עם ישראל: התערבות פוליטית עומדת להכריע בשאלה הלכתית, ולכפות את דעת המיעוט הרבני על הרוב הגדול. יודגש: כבר היום מערך הגיור של הרבנות הראשית לישראל פועל באופן נגיש וידידותי, ואף מסתמך על דעות מקילות מאוד בענייני גיור. אך את הדעה המאוד דחוקה המאפשרת גיור סיטונאי של ילדים ללא קבלת עול מצוות - לא הסכימו מעולם הרבנים הראשיים לישראל לקבל, וזאת כאמור בהתאם לפסיקתם של רוב ככל רבני ישראל.

כדי להבין את הדרמטיות במהלך של כהנא, דמיינו לרגע מצב שבו יוחלט להפריט את הטיפול בקורונה. במקום משרד בריאות אחד שמחליט, יוכל כל רופא להחליט כיצד האזרחים הפונים אליו ינהגו במקרה של חשיפה לחולה מאומת, כמה חיסונים אם בכלל הם יקבלו, ומה יצטרכו לעשות אלו שמגיעים למרפאה שלו כדי לקבל תו ירוק. ושוב, חשוב לזכור: לא מדובר רק בתושבי השכונה שבה נמצאת קופת החולים שבה הוא עובד, אלא כל אזרח ישראלי יוכל לקפוץ, לקבל תו ירוק על פי שיקול דעתו של הרופא ולחזור הביתה בשמחה. דמיינו לרגע את התור העולץ של אזרחים שסוף סוף יוכלו לקבל תו ירוק, ללא חיסון וללא בדיקה, רק על ידי נסיעה חד־פעמית אל הרופא ההוא, מכחיש הקורונה...

האם יש למישהו ספק שביום שלאחר הרפורמה יבואו כל מי שרוצים להיחשב יהודים אל רב היישוב או העיר המקל ביותר, ויתגיירו אצלו בגיור אינסטנט - בניגוד לדעת רוב ככל רבני ישראל?

כמובן, הציבור היהודי והדתי לא יוכל לקבל גיור כזה. הרבנים הראשיים לישראל, ואחריהם מאות רבני יישובים וראשי ישיבות, הבהירו כבר כי לא יוכלו להכיר בגיור על פי מתווה כהנא. במקרה שהרפורמה תתממש, יקימו רבני ישראל ספרי יוחסין, שיובילו למצב שבו מאות ואלפי גרים לא יוכלו להינשא ליהודים כשרים, הם וזרעם אחריהם!

ומעבר לכל המשמעויות המעשיות שמנינו - גיור סיטונאי, ספרי יוחסין, התערבות פוליטית בוטה בשיח הלכתי־רבני - עומד העניין העקרוני: מי אנו ובשביל מה הקמנו מדינה.

כמה עצוב לשמוע את השר לשירותי דת מתן כהנא, אדם שאת רוב חייו הקדיש לשמירה על מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו בחיל האוויר, מסביר את הרפורמה שלו בטיעון: "כך היה המצב אלפי שנים בכל קהילות ישראל". מעבר לעובדה שהטיעון הזה לא נכון (מעולם לא היה מצב שבו רב יישוב פסק וגייר בניגוד לדעת כל רבני המדינה, ובוודאי שלא היה מצב שבו גויים מכל העולם יכולים לנהור אל רב אחד שפוסק לפי דעת יחיד נגד כל רבני ישראל), הטיעון הזה מבהיל בנועזות שלו: הוא לא מנסה לייפות או לטייח, אלא אומר בפשטות - הרפורמה מחזירה אותנו לגלות.

בעיני כהנא, וליתר דיוק בעיני ארגוני הקרן החדשה שכתבו את קווי המתאר של הרפורמה כבר לפני שנים, מדינת ישראל צריכה להתנהל כמדינה אחת ריבונית וחזקה מבחינת הצבא והמשטרה שלה, מבחינת שירותי הבריאות, מערכות המשפט והכלכלה וכל שאר המערכות הלאומיות - אבל את זהותה היהודית אפשר להפריט ולפורר לרסיסים. ממשלת בנט־לפיד־ליברמן מובילה אותנו היישר אל החזון שאומר: ארצות הברית זה כאן. את חיי היהדות ישמור כל אזרח לביתו, והמישור הציבורי יתנהל כחילוני וחסר זהות. אם כך מממש ראש הממשלה בנט את הבטחתו לציבור הדתי מאז שנכנס לפוליטיקה, לשים יד על ההגה של המדינה, מה הפלא שאין לו טיפת כוח לעמוד מול עבאס בנגב, או מול השמאל הרדיקלי בחומש ובהתיישבות הצעירה, או מול פורעי לוד ורמלה ושער שכם?

רפורמת הגיור, כמו רפורמת הכשרות שקדמה לה והרפורמות הבאות שמחכות בתור, היא פגיעה בלב החי, היהודי, של מדינת ישראל. אסור לה לצאת אל הפועל, ואם זה יקרה - אנו מבטיחים לעשות כל שביכולתנו כדי לתקן את נזקיה, יחד עם שאר הנזקים של ממשלת בנט, בממשלה הבאה עלינו לטובה בעזרת ה'.

אבי מעוז הוא יו"ר מפלגת נעם