יו"ר קבוצת בשבע דודו סעדה מראיין את הרב שמואל אליהו
יו"ר קבוצת בשבע דודו סעדה מראיין את הרב שמואל אליהוצילום: חיים טוויטו

בכנס ירושלים ה־19 של בשבע וערוץ 7 השתתפו השבוע נשיא המדינה, שרים, ח"כים, אנשי תקשורת, רבנים, אנשי עסקים ואישי ציבור שדיברו על הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום במדינת ישראל. אחד מהראיונות שזכו לתשומת לב מיוחדת היה הריאיון שקיים יו"ר קבוצת בשבע דודו סעדה עם הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, בנוגע לרפורמות השר כהנא ופרשת חיים ולדר.

הרב שמואל, הימים ימים סוערים.

"ימים גדולים, יש ספר שאני קורא אותו בשקיקה רבה: 'הרצל, קריאה חדשה' של ד"ר וייס. ספר שמראה את השורשים היהודיים העמוקים מאוד של הרצל. הפכו אותו למנותק לגמרי מיהדות, וזה הפוך לגמרי. יש משפט שלו: 'בימים סוערים כאלו אנחנו מרגישים שאלוקים נמצא איתנו עכשיו' וזה ממש מתאים לרגע זה".

רצינו שיהיה לנו ראש ממשלה דתי וממשלה שתונהג תחת קידוש שם שמיים, הנה יש לנו ראש ממשלה דתי.

"קודם כול, יש לי המון ביקורת על הממשלה הזו, אבל זו ביקורת מאהבה. אני שמח על ההתקדמות בצעד הזה שיש ראש ממשלה דתי, ומאוד כואב שזו ממשלה מפלגת שמדירה את כל החרדים, מפלגות שהיו ושעדיין חלק מרכזי במדינה, ונשענת על קולות של רע"מ. זה כאב של חבלי לידה, לא של גסיסה, זה חלק מהכאבים של המדינה שאנחנו אוהבים אותה, שמחים בה ויש לנו מה לומר, כמו שהזכיר הנשיא את הסיפור של פגסוס. חייבים לומר: לא מדובר בתקלה של המשטרה, שלא נטעה, זו תקלה של הפרקליטות. על זה נאמר: מקום המשפט שם הרשע. הם אלו שאמורים, ולא רק אמורים אלא ליוו את המשטרה בכל התהליך של החקירות, והם אלו שכשלו. מקור הצדק במדינה, שם הייתה תקלה. ועם זאת, אני אוהב את מדינת ישראל".

אז אולי מתווה הגיור של השר כהנא הוא גם חלק מחבלי הלידה. מדוע שרבני ערים לא יוכלו להקים בתי דין לגיור כמו שהיה בעבר?

"הבעיה היא לא ברבני ערים, ואני רב עיר כידוע. הבעיה שהחוק החדש נותן לרב עיר סמכות לעשות ככל העולה על רוחו, אין שום סמכות לאף אחד להגיד לו מה לעשות, ואם ירצה לגייר בלי שמירת מצוות הוא יכול, בניגוד לכל דעת חכמי ישראל, והוא כופה אותי בצפת לקבל ליהדות מישהו שאני לא מאמין שהוא יהודי. עד היום הייתה היררכיה: יש רמטכ"לים וקצינים, יש כיוון אחד לצה"ל ויש כיוון אחד לתורה. לא יכול לבוא אחד שדעתו שונה ולכפות על כל רבני ישראל לקבל את הגיור שלו, זו בריונות הלכתית".

אם בכל זאת המדינה תעביר את החוק ורבני ערים יגיירו, תכיר בגיורים?

"אני מאוד מכבד את החוק, וחלק מהדמוקרטיה זו חובת המחאה, ואנחנו לא נקבל את הגיורים הללו. זו לא הצהרה רק שלי, זו הצהרה של הרבנים הראשיים ועוד אלף רבנים שהיו בכנס בשבוע שעבר. אנחנו מוחים, זכותנו".

מלפני חודש, גם רב העיר צפת יכול לתת כשרות בנתניה.

"חסרה לי עבודה? אין דבר יותר פורץ גדרות מאשר שהרב של צפת ייתן כשרות בנתניה. הוא לא מכיר את העיר, הוא לא נמצא שם, אין לו מנגנון פיקוח".

ואם יש רגולציה ופיקוח?

"ישבתי עם מתן כהנא יותר מפעם אחת ואמרתי לו: חוק הכשרות, אחרי כל הדיבורים היפים, מאפשר לשלושה רבנים לקבוע קריטריונים חדשים שאין לאף אחד נגיעה בהם: לא לרבנות הראשית, לא למועצת הרבנות הראשית ולא למחלקת הפיקוח. כלום, שום דבר. שלושה רבנים אומרים: נכון ש־150 בחרו את הרב הראשי, ונכון שנבחרתי למועצת הרבנות כך וכך פעמים, שלושת הרבנים קובעים את הנהלים. בהחלטה הזו פירקת את הרבנות הראשית. יכולים להגיד: לפי דעתנו אפשר לאכול חרקים".

זה לא מעשי.

"לחלוטין כן. יש גם היום כשרות הנקראת חוג חת"ם סופר פתח תקווה, אבל מי שמשתמש בשמו פועל בצורה לא טובה ולא בריאה. יש רבנים עם חליפות יפות ועם חוסר אחריות, ברור שיש להם רווחים כלכליים. אנחנו ברבנות הראשית מנטרלים אנשים כאלו. בתוך הארץ זו פחות בעיה. החוק אומר, לפני מתן כהנא, שחוג חת"ם סופר פתח תקווה יכול לתת אחרי שרבנות צפת או כל אחת אחרת תיתן כשרות. אני לא סומך עליהם, סומך על הרבנות. לכן, נכון להיום זה בסדר, הבעיה שלהם היא ביבוא ואנחנו חוסמים אותם".

מה קורה בפועל בשטח?

"אף אחד לא פרץ הגבול הזה עד היום, במילים אחרות: מתן כהנא נכשל. ברוך השם. חבל לי עליו, אני אוהב אותו, בחור כמוהו היה יכול להיות ראש ממשלה, מוכשר, טוב, כל מה שאמא יהודייה חולמת. מה נכנסת ב־120 קמ"ש בכל רבני ישראל, להתרסק ככה?"

"הרב טאו לא קיבל מידע נכון"

בתקופה האחרונה עמדת בראשות בית דין שפרסם שחיים ולדר פגע בעשרות נשים. על סמך מה קבעתם? והאם עשרות נשים התלוננו בפניך?

"בוודאי. יש בית דין, שלושה דיינים, שניים מהם חרדים אגב. ישבנו יחד, קיבלנו עדויות מאוד קשות, הגיעו בפנינו עדים, מה השאלה? עמדו לפנינו נשים".

חיים ולדר לא התייצב.

"דיברנו איתו בטלפון, שלחנו אליו שליחים, דיברנו עם עורכי הדין שלו. הוא אמר: אני אתבע אתכם על הוצאת דיבה. אמרתי לו: תתבע".

אם לא שמעתם אותו, איך הסכמתם לקבל את התלונות? צריך לשמוע את הצד השני.

"אם אדם גנב, ולא מוכן לבוא לבית דין, נשאיר אותו שימשיך לגנוב?"

שיפנו למשטרה.

"הבעיה שבמשטרת ישראל 90 אחוזים מהתלונות בנושא פגיעות מיניות לא מצליחות להיות מטופלות. ישבנו לפני שלושה שבועות במטה הארצי של המשטרה כשהנושא הנתון הזה נמצא על השולחן, והם אמרו לנו: תמשיכו לעבוד, כמה שיותר ירבו בתי דינים כמו שלכם, אין דבר שעוזר למשטרה יותר מזה".

איך הייתה הפגישה עם הרב טאו? נפגעת?

"אמרתי לו: אני בא אליך כתלמיד לפני רב. יכול להיות שאני לא מסכים עם מה שאתה אומר. אני מלא הערכת עולם אליך, אני זוכר את השיעורים שלמדתי ממך ועדיין לומד בספרים. הסברתי לו מה נעשה, לא חייבים להסכים, אבל אני לא בסדר גודל שלו, אני והוא זה שתי סקאלות שונות. יש לי ענווה אמיתית - סליחה, זה נשמע גאווה לומר דבר כזה - הערכה עצומה לדור הזה של הרב טאו, הרב דרוקמן, הרב צפניה דרורי".

אבל לא קיבלת את דעתו.

"לא. הוא שמע אותי ואמר לי דברים שתוכנם סגור. יצאנו ביחד, לא כמו שפורסם".

אבל לא נעלבת.

"להיעלב מרב כזה זה כבוד, באמת, טוב שיש מישהו מעלינו שבא ואומר לך: נו נו. רק שבמקרה הזה הוא לא קיבל מידע נכון. הלוואי שיעירו לי, מה אנחנו מושלמים?"

הרב בניהו ברונר נבחר לראש מערך הגיור. מה דעתך?

"אני אוהב אותו אהבת נפש. אם הרב ברונר יחתום על גיור, ברור שזה מאה אחוז. אבל בוא נקרא מפה, עוד מעט יאיר לפיד ראש ממשלה, אנחנו מאחלים לו שלא יהיה ראש ממשלה, בסמכותו למנות את גלעד קריב להיות ראש מערך הגיור, זה החוק. הוא ישים את גלעד קריב, מה תעשה?"

זה לא מעשי.

"הרב ברונר עטרת לראשנו, החוק בסוף הוא זה שקובע. אני לא יכול לתת יד לחוק שמאפשר לשים את גלעד קריב ראש מערך הגיור ואין לרבנות הראשית שום מילה על הגיורים שלו, לא יכולים לערער, הוא יכול להכניס לך את כל הרפורמים והמסתננים".