"פעלו בצורה ראויה" השר עומר בר לב
"פעלו בצורה ראויה" השר עומר בר לבערוץ 7

מפקד מחוז ש"י של המשטרה, ניצב עוזי לוי, אמר לאחרונה בשיחות סגורות כי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לא מציב את הפשיעה הלאומנית ביהודה ושומרון בראש סדר העדיפויות, ובעקבות זאת, המשטרה אינה מתגברת את כוחותיה למאבק בתופעה - כך מסרו ל"ישראל היום" גורמים שנכחו בשיחות סגורות שבהן התבטא מפקד המחוז.

בדיונים, שבהם השתתפו בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון, אמר ניצב לוי כי הוא אינו יכול להקצות כוחות למשימות הפשיעה הלאומנית.

לפי גורמים שנכחו בדיונים, ניצב לוי אמר עוד כי היעדים למחוז ש"י שאושרו בידי השר לביטחון הפנים לא כוללים פשיעה לאומנית; המחוז, כך נאמר, לא נמדד לפי טיפולו באירועים אלה, אלא לפי התמודדות עם אירועים אחרים, דוגמת גניבות ותאונות. "למפקד הפיקוד ולרמטכ"ל אין סמכות לתעדוף נושאים למשטרה", אמר גורם ביטחוני, "וכך נוצרת בעיה גדולה. אומרים למערכת הביטחון שהיא אחראית להתמודד עם פשיעה לאומנית, אבל אין בסמכותה להגדיל את מספר השוטרים להתמודדות עם הבעיה".

הדברים שנאמרו בדיון נשמעים חמורים שבעתיים לנוכח נתוני חטיבת המבצעים בצה"ל. לפי נתונים אלה, בשנה החולפת דווקא חלה עלייה משמעותית בהיקף אירועי הפשיעה הלאומנית ביו"ש. עוד עולה מהנתונים כי לאורך שנת 2019 נרשמו בגזרה זו 352 אירועי פשיעה לאומנית. שנה לאחר מכן היה המספר דומה - 353 אירועים. אולם ב־2021 חל זינוק של ממש בפשיעה הלאומנית, ונרשמו 563 אירועים. בשנה זו נוספו לספירה גם מקרי השחתות חקלאיות, תקיפה של כוחות הביטחון וחיכוך עם פלשתינים.

ממשטרת ישראל נמסר כי "אנו רואים בחומרה אירועי פשיעה לאומנית, שמקבלים תעדוף גבוה וטיפול במפלג לפשיעה לאומנית בימ"ר ש"י, תוך כדי שיתוף פעולה עם צה"ל, שב"כ וההתיישבות".מטעם השר בר־לב נמסר: "השר לביטחון הפנים הגדיר את ההתמודדות עם הפשיעה והאלימות ברחוב הערבי כנושא בראש סדר העדיפויות שלו. אין בכך לומר על דרך המשל למשטרה להפסיק לחקור עבריינות מין בגוש דן, תאונות דרכים בערבה או במקרה המדובר, התמודדות עם הטרור המאורגן מצד מתנחלים קיצוניים בשטחי מחוז שומרון ויהודה".