אוריה לוברבוים
אוריה לוברבויםערוץ 7

אוריה לוברבום, יו"ר פורום ההתיישבות הצעירה, מתייחס בראיון לערוץ 7 לשמועות סביב חיבור החשמל לחלקים מצומצמים בלבד מההתיישבות הצעירה.

"ידוע לנו שיש פעילות מאוד ענפה בנושא שלנו מאחורי הקלעים כדי להגיע לצו אלוף. אנחנו מודאגים מהדיווחים האחרונים שגורמים משפטיים רוצים לצמצם את הצו למשהו שלא יעזור לכלום. לא נקבל את ההסתתרות מאחורי יועצים משפטים. כשרצו לעשות את חוק החשמל בניגוד לעמדת יועצים משפטים ידעו לעשות זאת", הוא אומר ומדגיש שאינו אוהב מלכתחילה את ההשוואה בין ההתיישבות הצעירה לפזורה הבדואית, ועם זאת הוא עורך את ההשוואה כדי להבהיר את הנקודה.

"אנחנו יודעים שכל הישובים שלנו ברי הסדרה. נשלחנו על ידי המדינה ואין שום סיבה להוציא רשימה מצומצמת אלא לפתור את הבעיה הזו. יש כעת בחוץ גשם ובכל סערה אנחנו מבינים שלא יכול להיות שבשנת 2022 יהיו ילדים ללא חשמל וצרכים הומניטאריים. אנחנו מודאגים ומקווים שמה שאנחנו שומעים לא נכון", אומר לוברבום.

לוברבום לא רוצה להיכנס למספרים ולשמועות ומציין כי "בשיחות שלנו עם שר הביטחון, שמבין את הצורך ההומניטארי ומבין את ההגינות שמדובר באנשים שנשלחו על ידי המדינה וככל שהוא לומד את החומר הוא מבין שאלה לא ישובים שהוקמו סתם אלא נשלחו וצריך לדאוג להם, אנחנו מרגישים שיש הבנה שלא מדובר במחלוקת של ימין ושמאל, ואנחנו מקבלים תמיכה גם מאנשי שמאל. זה צורך הומניטארי שצריך להתבצע עכשיו".

"האנשים יעבדו מאחורי הקלעים, אבל אני אומר לכל האנשים שדוחפים ופועלים פוליטית או הומניטארית, לא נקבל צו מצומצם. נעדיף לא לקבל כלום. הפורום לא מוכן לכך כי הוא מכיר את העובדות בשטח ויודע שאין סיבה משפטית למנוע תשתיות מכלל הישובים. אנחנו דורשים להביא חשמל לכלל הישובים ולא לרשימה משותפת", אומר לוברבום ומדגיש שאינו נכנס למספרים של הסכמות. "יש החלטה מדינית שנמצאת אצל ראש הממשלה ושר הביטחון. אלה ישובים שננטשו עשרים שנה ולא קיבלו תשתיות במשך כל השנים ועכשיו כשהמצב מחמיר וככל שעובר הזמן יש גם גידול בישובים והחשמל לא מאפשר לחמם גם לא חדר אחד בבית. אין כאן עניין של מו"מ. כלל הישובים שאיישנו הם ברי הסדרה ולכן צריכים לקבל חשמל. אין סיבה שלא כולם יקבלו תשתיות מינימאליות. לאיזו רמה נמוכה הגענו? ילד צריך לחשוב אם הוא יקבל חשמל או לא, אם הוא בחמישים המאושרים או לא? זה לא נושא למו"מ".

"בשיח שלנו עם משרד הביטחון ועם המקדמים הוגשה רשימת כל הישובים, ואין סיבה שלא כל הישובים יקבלו חשמל. אם השמועה מדברת על כך שהרשימה מאוד מאוד מצומצמת, 5-7 ישובים, לזה אני אומר בצורה חדה וחלקה – לא! אנחנו רוצים לראות את כולם מקבלים תשתיות מינימאליות שמגיעות לכל ילד במדינה הזו, שיהיה לו חשמל, מים וביטחון".

על אותם חברי כנסת בשמאל שאומרים שמדובר בכניעה ל"בריונות המתנחלים", אומר לוברבום כי "השיח הזה לא מקובל עליי, כי הוא של חלקים קטנים וקיצוניים בכנסת. מרבית הח"כים גם בצד השמאלי מעוניינים בחיבור. הציפייה שלי מהח"כים הימניים והציוניים שיביאו תוצאות למצביעים ששלחו אותם, בדיוק כמו שהחכים הערבים עושים. אנחנו לא פורום פוליטי אלא פורום ענייני שהקים ישובים בשליחות המדינה ומצפים שלא ישאירו אותנו ככה בשטח".