ח"כ בצלאל סמוטריץ' אומר לערוץ 7 בשיחה במהלך ביקורו באירופה, כי הציוץ נגדו שהוציא ארגון הגג של הקהילות היהודיות בבריטניה, פעל בדיוק הפוך ממה שניסו לייצר יוזמיו.

"הופתעתי ברגע הראשון ואחר כך הסבירו לי כאן את הרקע והפוליטיקה הפנימית. הארגון הזה רחוק מלייצג בשנים האחרונות את הקהילה היהודית באנגליה, שעוברת תמורות. הוא מייצג עמדות קצה רדיקליות ופרוגרסיביות", מסביר סמוטריץ'.

לדבריו, "אני מתקבל כאן בחיבוק וחום גדול ובעקבות הציוץ הזה נוצרו לי המון קשרים והייתי יכול להישאר כאן עוד שבוע רק כדי למלא את הבקשות לפגישות מקהילות, בתי כנסת, בתי ספר, מרבנים וראשי קהילות. נצטרך להגיע לכאן עוד פעם כדי להמשיך את השליחות החשובה הזו".

לשאלה האם לדעתו מדובר ביוזמה שמכוונת מישראל הוא עונה, "יש טביעות אצבע ישראליות, שהרי הציוץ לא נראה מנוסח בנימוס בריטי, אבל זה לא מטריד אותי. אני עסוק בפגישות עצמן, גם ביצירת הקשר, גם בהקשבה וגם בניסיון לחשוב יחד".

על המטרה שלשמה יצא למסע בין הקהילות מספר סמוטריץ', "אני בסדרת פגישות בקהילות היהודיות במדינות אירופה בסוגיות שנוגעות לחיבור שלנו עם יהדות התפוצות בדגש על סוגיית הגיור שמאוד מטרידה את הקהילות היהודיות".

"אם הרבנות הראשית תאבד את מעמדה במדינת ישראל, זה ייצור בלאגן בקהילות ובמבנה שלהם. זה עוד הרבה יותר חשוב כאן מאשר בישראל, כי סכנת ההתבוללות גדולה פי כמה. הרבנות הראשית היא עוגן מאוד משמעותי וחשוב שתישאר כזו".

במהלך הביקור בבריטניה הגיע ח"כ סמוטריץ' גם לקהילה בה כיהן לפני שנים רבות הראי"ה קוק כרב לתקופה של כמה שנים. "זו היתה חוויה מרגשת. הרב קוק כידוע עמד באנגליה בראש קהילת 'מחזיקי הדת' ולבקר בבית הכנסת של הקהילה שלו זה סוג של סגירת מעגל. אותו הרב קוק שיסד לנו את הרבנות הראשית בארץ ישראל ואנחנו נמצאים כאן כדי להבין ולתווך את המרכזיות של הרבנות לא רק לנו כאזרחי המדינה אלא ליהודי העולם כולו".