מאיר פרוש
מאיר פרושצילום: Yonatan Sindel/Flash90

הציר הפוליטי בתוככי אגודת ישראל מקבל ביטוי גם במאבק על 'החינוך העצמאי': עיתון 'המבשר' המזוהה עם יו"ר 'שלומי אמונים' באגודת ישראל ח"כ מאיר פרוש פרסם הבוקר מאמר הקורא להנהלת 'החינוך העצמאי' לקבל את דרישות בעלז ולצרף מוסדותיה.

כזכור, בערב הבחירות האחרונות נרקם ציר פוליטי בין חסידות בעלז שמייצגה בכנסת הוא ח"כ ישראל אייכלר ליו"ר 'שלומי אמונים' באגודת ישראל ח"כ מאיר פרוש.

על רקע הוויכוח בין הנהלת החינוך העצמאי הליטאית לחסידות בעלז - האם לשלב מוסדותיה ברשת או לסרב לכך - הבוקר מתברר 'שלומי אמונים' לוקחת צד - לטובת חסידות בעלז.

תחת הכותרת 'מרכז החינוך העצמאי שלא יקיים דין שווה יאבד מייחודיותו ומהחרדה לקיומו והנדרש לכך', מסביר כותב המאמר את משנת 'נהרא נהרא ופשטיא' ומבהיר כי הבסיס לליכוד השורות בציבור החרדי הוא החובה הבלתי מתפשרת וניתנת לערעור לכבד את ההנהגות הרוחניות של כל הציבור החרדי.

"החינוך העצמאי, שנוסד בידי מרנן ורבנן גדולי ומנהיגי הדור זי"ע, חייב לשמור על התנהלות תוך שוויוניות ודין אחד. התנהלות אחרת, עלולה להזיק לשמו הטוב וההיסטורי של מוסד אדירים זה", מסביר כותב המאמר בפתח דבריו.

"בהתנהלות האחרת, החינוך העצמאי הופך להיות מוסד של קבוצה אחת, ואי אפשר יהיה לזהות אותו כמפעל קודש שמרנן ורבנן זי"ע מסרו נפשם על קיומו וכיתתו רגליהם למען פעילותו והתרחבותו.

"נהרא נהרא ופשטיה, הוא הבסיס לקיום ביחד וחובת כולנו לכבד את ההנהגות הרוחניות של הציבור החרדי. הרי אי אפשר לומר לקהילות החסידיות קבלו את ההכרעה של ההנהגה הרוחנית שעושה אחרת ממה שמורים כקש"ת האדמו"רים שליט"א. הבדלי דעות בין ראשי העם אינם סיבה למנוע מכל אחד שיוכל לעשות כדעת רבותיו.

כותב המאמר אף מתייחס לטענה לפיה הצטרפות של מוסדות נוספים עלולה להוביל להתערבות מחודשת של הממשלה בתכני החינוך.

"יש מי שמטילים פחד מהשלטון איך אפשר להסתמך על הבטחותיו ומי יערב לנו שלא יתערב בתכנים. אבל ההיסטוריה מלמדת, כי עצם החוק שאיפשר את הקמת החינוך העצמאי והמוכש"ר היה מתוך ידיעה שיש סכנה להתערבות, כאמור, אבל סוד ההצלחה היה ההתאחדות כאחד, שמנעה את הפגיעה בעצמאות.

'המבשר' מתייחס ברמיזה להסברים המפותלים של 'יתד נאמן' להמשך סגירת השערים בפני חסידות בעלזא וסותר אותם.

"כל הניסיונות להסביר שהחינוך העצמאי נוסד כדי לפעול לפריפריה בערי השדה ולקירוב ולכן הוא מנוע מלקבל לשורותיו מוסדות חינוך מסוימים מקרב היהדות הנאמנה, אינו מדויק.

"מי שמכיר ויודע יכול לספק דוגמאות כדי לציין שמות של תלמודי תורה לבנים, ממשפחות מפוארות של בני תורה, המתקיימים ברשת החינוך העצמאי. אם זה בביתר, בבית שמש, ובשאר ערים ברחבי ארצנו. ומה נשתנו אלו מאלו?

"על החינוך העצמאי להיענות לדרישות ולבקשות, בדיוק כפי שהם מקבלים תלמודי תורה אחרים, המתנהלים בכל דרכי וגדרי התורה והיראה המקובלים. אין אפשרות למנוע מאף מוסד לדרוש את הדרישה הלגיטימית והצודקת הזו. אין כל רצון למוסדות החסידיים להפוך ח"ו לממלכתיים, ולכן הם ייעשו את כל המאמצים כדי שמה שמוסדות החינוך העצמאי זכאים ומקבלים, יקבלו גם המוסדות המקבילים.

"וטוב יהיה אם נדע להבין אחד את רעהו, ונסכים שמה שהשני מגיע לו – שיקבל, ולא חלילה למנוע זאת. כך כולם יוכלו להמשיך הלאה, להפעיל את מוסדות החינוך עם העצמאות הרוחנית הנדרשת".