הטקס בבית הנשיא
הטקס בבית הנשיאצילום: קובי גדעון - לעמ

שר הביטחון בני גנץ נאם היום (א') בטקס השבעת שופטות צבאיות והענקת דרגת אלוף לנשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, בבית הנשיא, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, הפרקליטה הצבאית הראשית אלופה יפעת תומר ירושלמי, נשיאת בית הדין הצבאי לערעורים הנכנסת תא"ל אורלי מרקמן ושופטת בית הדין לערעורים הנכנסת אל"מ מאיה גולדשמידט.

גנץ אמר לשופטות: "נבחרתן לתפקידים המשמעותיים האלו אך ורק בשל ניסיונכן וכישוריכן. לצד זאת, עליכן ועל הבכירות שבקצינות מוטלת האחריות גם לתת דוגמה לכל החיילות, ולהדהד את קול תקרת הזכוכית המתנפצת – בבסיסים ברחבי הארץ, בפורום מטכ"ל ובמערכים השונים".

"בעת הזו, תפקידי השיפוט הצבאי שעליהן הופקדתן, מקבלים משנה תוקף בחשיבות השמירה על הנורמות והערכים של צה"ל. ברובם המוחלט של המקרים, מפקדי וחיילי צה"ל נוהגים לפי הנורמות והפקודות. לצערי, לאחרונה נתקלנו במספר מקרים שדורשים מהמערכת לבדוק את עצמה לעומק ולרוחב. אנו מחויבים לחקור כל חריגה, גם לתקן ולחנך ללא מורא''.

לדברי גנץ, נדרשת ענישה למי שלא עמד בנורמות ובכללים – אך ענישה אינה חזות הכל – "ממש לא. לא פחות חשוב הוא תהליך הפקת לקחים, ולעיתים גם חשבון נפש בדרגי הפיקוד הגבוהים בנוגע למשימות ולאופן הכשרת הכוחות. רק אם נחטט בפצעים הפתוחים – נשמור על צה"ל."

שר הביטחון הדגיש כי "בימים אלו מתבצעת הטמעה של הנורמות ותיקון לרוחב כל הגזרה בהובלת הרמטכ"ל והדרגים הפיקודיים בשל מספר מקרים– ללא קשר להיבטים המשפטיים. בכל מקום שבו גבולות מיטשטשים – אנו מסמנים קו ברור בכדי שאחרים לא יחצו אותו בעתיד".

הנשיא יצחק הרצוג התייחס בטקס ההשבעה לפרשת NSO: "שימוש בטכנולוגיות חקירה מתקדמות - כן, פגיעה בזכויות האזרח ללא הצדקה - לא ולא. המצב בו אזרח צריך לחשוש שזכויותיו יופרו, הוא בלתי נסבל. היכולת שלנו לקרוא לעצמנו דמוקרטיה מתפקדת תלויה בעובדה שכולם כפופים לחוק".

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי: "אנחנו ממנים היום שתי קצינות מעולות, משובחות, שאין לי ספק שימשיכו את המסורת האיכותית של מערכת המשפט הצבאי. אנחנו דורשים מהמפקדים בצה"ל להוביל את הערכים, בלי שנצטרך תמרורים של מערכת המשפט - כמובן שצריך אותה ואי אפשר בלעדיה אך ערכים ונורמות הם שצריכים להוביל, ולא החוק ולא התקנה.

''הבסיס שלנו, הוא לא רק צדקת המטרה עמה התחלתי, אלא גם צדקת הדרך. הדרך היא דרך ערך. זה כוח מניע חזק לחיילי ומפקדי צבא ההגנה לישראל. אנחנו עושים כל מאמץ כדי להטמיע את הנורמות. מערכת המשפט על כל מימדיה, עוזרת לנו לשמור על הערכים והנורמות, ולשמור על הכוח המניע - צדקת הדרך.

''אנחנו לא רואים בחוק ובמשפט את מה שמניע אותנו אלא היטל שלה. לא צריך חוק כדי לדעת שלא משאירים אדם בן 80 בקור בפעילות מבצעית ולא משנה אם היה אדם בן 80 או בן 18. צריך שיקול דעת, ערכים ואנושיות ולא צריך לזה חוק. האחריות לנורמות ולערכים של צבא ההגנה לישראל הם שלנו המפקדים ועד לאחרון החיילים וכמובן כך שדרת הפיקוד בדרך.

''אנו דורשים ממפקדינו להוביל את הערכים בלי שנצטרך תמרורים של מערכת בית המשפט - כמובן שצריך אותה אך האחריות לנורמות ולערכים של צבא ההגנה לישראל הם שלנו, המפקדים. אורלי, את קצינה מנוסה ביותר, מעמיקה, ומאוזנת. אני סומך עליך. דורון, בהזדמנות זו אומר תודה והרבה הערכה", דברי כוכבי.