הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל
הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"לצילום: באדיבות משפחת בהרב וארכיון עפרה

קשה לחשוב על נוף ארץ ישראל לולי היה חי בדורנו מו"ר הרב צבי יהודה קוק זצ"ל שבימים אלו אנו מציינים את יום הזיכרון ה-40 להסתלקותו מאיתנו.

לא רק מרחבי ארץ ישראל היו נראים אחרת, מפאת כך שתלמידיו היו אלו שיצאו בהתלהבות גדולה מבית מדרשו בישיבת מרכז הרב, ליישב את חבלי הארץ, אלא אף מרחבי התורה היו נראים אחרת לולי עשרות הישיבות שהוקמו על ידי תלמידיו, וראשי ישיבות הארץ ישראליות אותם גידל, ואלפי מחנכים שהיו תלמידיו ותלמידי תלמידיו.

אני חוזר ליום פטירתו. לא אשכח את בקר יום הפורים שבו נפטר רבינו.

אני שב מהתפילה בבית הכנסת בשכונת נוה שאנן שבחיפה, חמותי תחיה, שכבר שמעה בחדשות על פטירת הרב, חששה לבשר לי על כך ומפנה אותי לחדשות השעה הקרובה. הדלקתי את הרדיו במטבח והקשבתי לחדשות, אך משום מה לא חזרו על הידיעה על פטירת הרב צבי יהודה במהדורה זו. או אז נאלצה חמותי לבשר לי: "הרב קוק נפטר" היא אמרה, ואני חשבתי שהיא שואלת משום מה על הראי"ה. "ג' אלול תרצ"ה" השבתי. והיא אומרת "לא, הרב קוק".

ואני חוזר ומבהיר ששמעתי את שאלתה ושהרב קוק נפטר בתאריך שנקבתי. היא שבה והבהירה: "אני מודיעה לך שבנו, ראש הישיבה שלך נפטר". הנשימה נעתקה מפי. מה יהיה? מה עושים? מי ינהיג? חמותי ארגנה לי סעודת פורים זריזה ויצאתי מיד לתפוס אוטובוס לירושלים להספיק להגיע להלוויה היוצאת מהישיבה. אלפים רבים התכנסו לערוך כבוד אחרון לרבנו. הבכי היה גדול. משפחה גדולה ומאוחדת התאבלה. לא ידענו מה יהיה בלי רבנו.

והנה ארבעה עשורים חלפו, וצריך לומר בכנות, מצד אחד לא אלמן ישראל וב"ה העמיד הרב צבי יהודה תלמידים רבים, גדולי תורה אמיתיים שהעמידו תלמידים רבים וייסדו מוסדות תורניים ענפים, אלפים רבים ממשיכים דרכו ומפיצים את מורשתו הערכית. יחד עם זאת, הלב כואב (ובייחוד בימים אלו), על החיסרון באותו המנהיג האחד שמסוגל לאחד את כל כוחות התורה של עולם התורה הציונית- דתית.

מה היה סודו של הרב צבי יהודה? קשה לתת תשובה אחת ברורה. הקשבתי ביום שישי האחרון לראיון מרגש עם אליקים העצני בתכנית "אמילי והפרופסור" ברשת ב'.

פרופ' יובל אלבשן שאל אותו ברמה האישית: "אתה אדם חילוני חילוני למהדרין... התנועה הזו שהתחילה עם אנשים כמוך, התנועה לארץ ישראל השלימה, הכיפות בה התרבו, היא הפכה להיות מאד דתית...אי אפשר שלא לומר שהחילוניים שם הם מיעוט כמעט מבוטל, איך אתה רואה את זה? אתה רואה בזה כשלון?".

ענה העצני תשובה מדהימה: "זה הדבר שאני אומר את זה בפני הציבורים האלה שבתוכם אני חי, ועל ידיהם אני יוצק מים, כמו שאומרים-אני מתוודה בפניהם בכל הזדמנות אפשרית, הם הצילו את ארץ ישראל!".

תלמידי הרב קוק!

אני מסתכל על העץ הזה, שהביא פירות כאלה, ואני אומר: מה יש בו?! ואני לא מבין עד עכשיו, מנסה לרדת לחקר הסוד הזה, אדוני, החינוך הדתי, הערכים הדתיים, הם יותר מעולים.

עוד בששת הימים אמרתי לציפורה זכרונה לברכה, (אשתי, שנפטרה לפני שלוש שנים)

אמרתי לה: "מוכרחים ללכת לחברון", וכשחיפשתי עם מי ללכת, בין כל חבריי, ב"מילייה" שלי, אף אחד! ואם הוא היה מוכן- אשתו לא רצתה. עד שלא פגשתי את הרב לוינגר, והוא היה לו מאיפה "לשאוב את הנפט", הוא מצא. ומאז ועד היום- יובל שנים, מי שנושא על שכמו, על גבו, את הדבר הזה, את הייסורים שבהם נקנית ארץ ישראל, זה הציבור הדתי.

זה משהו בחינוך, זה משהו בערכים, אני לא מספיק חכם או מלומד, להיות מסוגל להסביר מדוע זה ככה, מה גם שהיסודות של מדינת ישראל הונחו על ידי לא דתיים, על ידי ארץ ישראל העובדת בעי"ן, כאשר היתה עדיין בעי"ן, הם הניחו את זה. ואנשי גוש אמונים תמיד אמרו-"אנחנו לא מחפשים כלום. אנחנו הולכים בעקבות מי שהלך לייבש את הביצות וסלל את הדרכים הראשונות".

כך ענה אליקים העצני בן ה96 ואני עדיין מנסה לברר לעצמי את התשובה לסוד.

יצאתי בעצמי למסע שטרם הסתיים לראיין את תלמידיו הוותיקים של הרב צבי יהודה, לנסות ולחשוף את סוד כוחו המיוחד של רבנו.

עבור גולשי ערוץ 7 ערכתי קצת פחות מרבע שעה מתוך עשרות שעות ראיונות שקיימתי עם חלק מתלמידיו , לתת טעימה וכיווני חשיבה שונים. האם היחס המיוחד לתלמידיו? אולי שמחת לימוד התורה שלו? וודאיות האמונה? יראת השמיים העצומה שלו? הבנתו המיוחדת את הדור?

אקווה שיחד עם החברותא שלי שהוא גם הצלם של הפרויקט-יואב אליצור, נוכל להשלים את העבודה ולנסות לרדת לחקר הסוד הגדול של עוצמתו של רבנו.

הלוואי ונראה ימים טובים מאלה ונצליח לאחד את הנהגת התורה של תורת ארץ ישראל ממשיכי דרכו של מורנו הרב צבי יהודה זצ"ל.