קבוצת יהודים בהר הבית
קבוצת יהודים בהר הביתצילום: דוברות

בדיון שנערך היום (ג') בבג"צ בעתירה שהגישו 'מסתערבי הר הבית' נגד הצו המנהלי האוסר עליהם להיכנס לשטחי הר הבית והעיר העתיקה, ביקש עו"ד נתי רום לחשוף את העילה מאחורי מתן הצו.

לדבריו הצווים המנהליים פוגעים קשות בחירות של השניים, במיוחד לאור העובדה שפרקליטות מסרבת לחשוף את המניעים להגשת הצו ומסתפקת ב'מעשים קיצוניים ואסורים'

עוד הוסיף עו"ד רום כי השניים לא עברו כל עבירה פלילית בהיכנסם להר הבית מחופשים לערבים, ובהליך הפלילי שהיה נגדם שוחררו ללא תנאים.

"מי החליט מהו מעשה קיצוני ומה לא?", שאל עו"ד רום. "אולי להתפלל בהר הבית זה מעשה קיצוני ואולי לא, אולי להיכנס בשער מסוים שהמשטרה טוענת שהוא למוסלמים בלבד, בניגוד לחוק, האם זה מעשה אסור? ואם כן, מדוע לא נאמר לעותרים שאסור להם לעשות כך וכך, ומכוח איזה חוק. נבקש לאפשר להם לדעת מדוע מקבלים הגבלה כל כך קשה על חירותם", ביקש עו"ד רום.

בהמשך טען עו"ד רום בשם העותרים כי טענת הפרקליטות כי עליית 'המסתערבים' להר הבית יכולה להביא להתפוצצות של חבית נפץ לא מטילה את האחריות עליהם. "את החיצים יש לכוון לצד האלים שממנו נובעת הסכנה, ועדיף לטפל במי שמצית את האש ולא במי שלא עשה מעשה אסור", אמר לשופטים.

בסוף הדיון אמר עו"ד רום: "אנו יוצאים מעתירה בביהמ"ש העליון כנגד צווים מנהליים דרקוניים מתקופת המנדט הבריטי שהופעלו במקורם כנגד מחתרות גיבורי ישראל. שני אזרחי ישראל שניסו להיכנס בשערי הר הבית - הוצא כנגדם צו מנהלי של אלוף פיקוד העורף שלא מאפשר כניסה לכל העיר העתיקה במשך שלושה חודשים. בפרפראזה נאמר אך ורק כי מדובר במעשים קיצוניים ואסורים.

''לצערנו הרב משטרת ישראל, השב"כ והפרקליטות מחליטים בעצמם מה קיצוני ומה אסור, למרות שבספר החוקים של מדינת ישראל מותר גם מותר, ובכך נרמסות זכויות היסוד שלהם. צר לי שביהמ"ש האמון על זכויות האדם לא בחר להגן על זכויות האדם, אלא בחר לישר קו עם תפיסה מעוותת המאפשרת רק לבני גזע אחד, המוסלמים, להיכנס לתוך שער הר הבית. מציאות שעולה ממנה ריח קשה של גזענות", סיכם.

לאחר מספר שעות החליטו השופטים לדחות את עתירת השניים, לא לבטל את הצווים המנהליים שהוצאו נגדם ולהתיר את סיבת הצווים חסויה. עם זאת, קבעו השופטים כי השניים רשאים לבקש אישור כניסה לכותל המערבי, ובקשות אלו ישקלו לגופן.

נזכיר כי הצווים המנהליים נגד השניים הוגשו להם מיד לאחר שידור כתבה בערוץ 13 על פעילותם כ'מסתערבי הר הבית', במסגרת קורס המלמד כיצד להסתוות בסביבה ערבית במטרה לעלות להר הבית דרך השערים הפתוחים למבקרים מוסלמים.