תהליך הוצאת רעיון מוצר חדש לשוק כולל היבטים רבים ממספר תחומי עשייה (טכנולוגיה,שיווק לוגיסטיקה וכ'). מעבר לאלה על כל יזמית לשקול היטב את היבטי הקניין הרוחני , או במילים אחרות כיצד להשיג פטנט (או מספר פטנטים ברחבי העולם). החשיבות בהשגת פטנט פטנט מעניק לממציא /יזם /סטארטאפ שני יתרונות עיקריים: - 20 שנות בלעדיות על ההמצאה במדינות בהן ניתן הפטנט (הפטנטים הם טריטוריאליים - ניתנים על ידי כל מדינה ומדינה). - ממש כמו כל נכס אחר, ניתן למכור פטנטים או רשיונות יצור בתמורה לתמלוגים ובכך להפיק רווח כלכלי גם ללא הידע והמשאבים הדרושים לפיתוח/ייצור/שיווק. רגע לפני שממשיכים - האם כל רעיון/מוצר יכול להפוך לפטנט? על מנת להפוך לפטנט, על המצאה להכיל מספר תכונות בסיסיות: חדשנות – הדבר הראשון שבוחן הפטנטים יחפש בניסיון להחליט אם להעניק פטנט, הוא האם ההמצאה קיימת. כל מוצר, פטנט, בקשת פטנט, מאמר, ספר או אפילו תיאור מפורט בפוסט אינטרנטי - ייחשב לפרסום המוכיח שההמצאה אינה חדשה ולכן אינה כשירה להפוך לפטנט. התקדמות המצאתית - במקרים רבים ישנם מוצרים/פטנטים/פרסומים אחרים הדומים לרעיון אך אינם זהים. במקרים אלו על המגישה לשכנע את בוחן הפטנטים שההבדלים בין המצאתה לבין הפרסומים הקיימים אינם טריוויאליים. ישימות תעשייתית ושימושיות - אין צורך לבנות אב טיפוס עובד כדי לרשום פטנט על רעיון, עם זאת ברוב מדינות העולם (ישראל, אירופה, ארה"ב ואחרות) ההמצאה חייבת להיות ישימה טכנולוגית (מכשיר חשמלי, מכונה, תרכובת כימית וכו') או להכיל אלמנט כזה (כלומר רעיון מופשט כמו שיטה לעשיית עסקים בשילוב עם טכנולוגיה כלשהי). שלושה צעדים חשובים שמומלץ לנקוט לפני הגשת פטנט 1. תחקיר ראשוני עצמאי שאלי ובדקי באמצעות תחקיר רשת שאלות כמו: מהן התכונות החדשניות שעליהן ברצונך להגן בפטנט? אילו בעיות ההמצאה פותרת וכיצד? איך מטפלים בבעיות אלו כיום? באיזה אופן ההמצאה שלך שונה/טובה יותר מהקיים? מהי מטרתך הסופית (פיתוח סטארטאפ או מכירת הפטנט). מי הלקוחות הפוטנציאליים והיכן הם (יחידים, עסקים, ממשלות? בארץ? בעולם? וכד') מהם השלבים המשפטיים לרישום פטנט והעלויות הכרוכות בכך. מהם המנגנונים להגשת פטנטים (הגשה לאומית, PCT פרוביז'יונאל אמריקאי וכו') ואיזה הוא המתאים ביותר עבורך. התשובה לשאלות אלו תהיה מכרעת בבואך להחליט דברים כמו באילו מדינות תגישי את הפטנט שלך ואיך. 2. חיפוש פטנטביליות באמצעות שירות חיפוש פטנטים חיפוש פטנטים מדמה את החיפוש שיבוצע על ידי בוחני הפטנטים ונעשה בידי מידענים המשתמשים במנועי חיפוש בתשלום כגון, TotalPatent, STN, Patbase, Orbit questel וכו'. ישנם גורמים רבים שהופכים חיפוש פטנטביליות מקצועי לקריטי: כאמור, כל פרסום קודם של הרעיון עלול לגרום לדחיית בקשת הפטנט ורק הבדל שאינו טריוויאלי ביחס לקיים הופך המצאה לכשירת לפטנט (ראי חדשנות ו"התקדמות המצאתית" למעלה). השגת פטנט בכל המדינות הרלבנטיות היא יקרה מאוד - חיפוש פטנט עולה רק חלק קטן מהסכומים הללו. כלי חיפוש הפטנטים בתשלום מכילים מידע רב שאינו בכלים פתוחים המאפשרים חיפוש פטנטים חינם כמו Google patants, Escapenet, וכו'. מרגע הגשת בקשת הפטנט הראשונה יש ברשותך זמן מוגבל להמשיך ולהגישה במדינות אחרות (12 או 30 חודשים תלוי במנגנון ההגשה). בקשות רבות לפטנטים נדחות על סמך פרסומים שניתן למצוא אך ורק במאגרי מידע מקצועיים בתשלום. במקרים אחרים הן נדחות על סמך פטנטים הכתובים בשפה משפטית המקשה על מי שאינו בקיא בז'רגון הפטנטים להבינם. דחיות מסוג זה יכולות לא רק לבזבז זמן יקר, אלא גם לעכב את כל תהליך הוצאת המוצר החדש לשוק ובמקרה הגרוע לסכל כל סיכוי לקבלת פטנט בעתיד. 3. ניתוח תוצאות חיפוש הפטנטים יחד עם עורך פטנטים והחלטה אם וכיצד להמשיך בהתאם לממצאי דוח חיפוש הפטנטביליות תוכלי להחליט כיצד להמשיך- כוונון הגדרת הפטנט שלך או שינוי מלא על מנת להגיע להתקדמות המצאתית בהשוואה לממצאי הדו"ח ולאחר מכן ביצוע חיפוש נוסף על סמך השינויים. נטישת תהליך הפטנט, עריכת חיפוש חופש לפעולה ובמידה ואין פטנטים מגבילים, להמשיך לשלב הפיתוח/ייצור/שיווק. עריכת והגשת פטנט. ניוטון חיפוש פטנטים חברת ניוטון חיפוש פטנטים בע"מ הוקמה ב-2004, ניוטון התבססה כחברת חיפוש הפטנטים הגדולה, המנוסה והוותיקה בישראל. באמצעות החברה האירופית שלה (Patentest AB) היא מפעילה סניפים בשוודיה ובאנגליה ובאמצעות החברה האמריקנית שלה (.Patentest Inc) היא מפעילה סניף באטלנטה, ארה"ב. אתר: www.new-tone.co.il טלפון: 09-7401930 מייל: info@new-tone.co.il