עלייה מאוקראינה בצל המתיחות הביטחונית

כ-75 עולים מאוקראינה נחתו היום (ראשון) בישראל בטיסה מתוכננת מראש של הקרן לידידות, הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה ונקלטו על ידי עובדי משרד עלייה והקליטה בנתב"ג.

22 עולים נוספים צפויים לנחות במהלך הערב מאודסה.

גיל העולים הממוצע עומד על 40. 21 מהעולים הם מתחת לגיל 18, 46 עולים בין גילאי 18 ל-45. 20 מהעולים בגילאי 45 ל-60. 19 מהעולים בגילאי 61 ל-80. עולה אחד מבוגר יותר וגילו 81.

מעל למחצית מהעולים בחרו להתגורר בצפון הארץ. הערים המובילות בקליטתם הן חיפה והקריות עם 30 עולים, בנהריה יקלטו 15 עולים. עולים נוספים יקלטו בעכו, כרמיאל, נוף הגליל וצפת.

במרכז הארץ בחרו להתיישב 35 מהעולים, כשליש מהעולים שעלו היום. נתניה תקלוט 8 מתוכם והשאר ייקלטו בפתח תקווה, בת ים, חולון, לוד, רמת גן, רמלה, ראשון לציון ותל אביב.

בדרום הארץ ייקלטו 17 עולים. 9 מהעולים יגורו באשקלון והיתר בערד, אשדוד, דימונה ואופקים.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה כי "המסר שלנו ליהודי אוקראינה מאוד ברור - ישראל תמיד תהיה הבית שלהם, השערים שלנו פתוחים עבורם כמו בשגרה גם בחירום. שמחים היום לקבל את עשרות העולים מאוקראינה, אנחנו ערוכים לקלוט את אלפי העולים שירצו לעלות לישראל. נערכנו בצורה קפדנית לנושא, וכל גורמי העלייה והקליטה ממתינים בזרועות פתוחות. הנחתי את כלל הגורמים הרלוונטיים, לעבוד בשיתוף פעולה ולהיות ערוכים לכל תרחיש של עליית בזק מסיבית".

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין הוסיפה, "אנחנו ושותפינו ממשיכים במאמץ משותף של הבאת העולים בכל עת. הגעתם של העולים לישראל היא מהות הציונות והערבות ההדדית הקיימת בעם היהודי. בשיתוף פעולה עם שרת הקליטה ומשרדה, נדאג לקליטתו המיטבית של כל עולה ולהצלחתם ותרומתם לחברה הישראלית".

יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל אמר לבאים: "ברוכים הבאים למדינת ישראל, ביתו הלאומי של העם היהודי. הגעתם למקום שהיה הבית של אבותיכם ועכשיו הוא ביתכם, ואתם מחדשים את שרשרת הדורות של העם היהודי במולדתו. אנו מאחלים לכם השתלבות מהירה בחברה הישראלית ומאמינים שתרימו תרומה חשובה להתפתחותה של מדינת ישראל, שמקדמת אתכם היום בזרועות פתוחות ובאהבת אחים".

"כרגע מפחיד מאוד באוקראינה"

יאנה קובלנקו, 27 ובעלה יבגני, 28, מקייב, עלו יחד עם בתם. "כרגע מפחיד באוקראינה. כולם מדברים רק על המלחמה. עד לרגע האחרון דאגנו שהטיסה תבוטל בגלל המצב", מספרת יאנה. משפחתה של יאנה, ההורים, הסבים והאח הקטן כבר עלו לישראל עוד לפני תקופת הקורונה. לאחר שגילו יאנה ויבגני כי לבתם יש אסטמה, החליטו כי גם עבורם מדובר בצעד הנכון. לאור מצבה של הבת, היא כמעט ולא הלכה לגן הילדים ויאנה לא יכלה לעבוד כיוון שנשארה עמה בבית. "אנחנו מאמינים כי בישראל נקבל סיוע רפואי. הרופאים טובים והמדינה מסייעת בהוצאות". כל משפחתה של יאנה עלתה לישראל בסיוע הקרן לידידות וכעת הגיעה תורה: "אנשי הקרן תמיד סייעו בכל עניין ושאלה. הם נוסחים בנו רוגע ותחושת ביטחון. אנחנו מאד שמחים על ההזדמנות שיש לנו לעלות לישראל".

אנזור שופן, 45 ורעייתו אלנה, 40, עלו עם בנן איליה, 12, מחרקוב. אנזור היה יזם, אך מאז המשבר במדינה ב-2014, נקלעה המשפחה לקשיים כלכליים. האירועים האחרונים במדינה היוו עבורם זרז לקבל החלטה לעלות לישראל. ביתם יסניה בת ה-20 צפויה להצטרף אליהם לאחר שתסיים את לימודיה.

"ביקרנו בישראל לפני כעשור. מדינה עם אנשים טובים ואדיבים. זה היה בפורים והאווירה הייתה מאד שמחה עם יחס מדהים לילדים. מדינה מודרנית עם גורדי שחקים, מרכזי קניות וסדר", אומר אנזור.

עוד סיפר, "סבא רבא שלי היה רב הקהילה שלו בגיאורגיה. גדלתי עם אמי ועם אחי בחרקוב אחרי שאבא עלה לישראל עקב הקשר לדת. עבורנו, שיתוף הפעולה עם הקרן לידידות מאד נעים. דואגים לספק לנו את כל המידע הנחוץ. אנו נרגשים להתאחד עם קרובי משפחתנו ומצפים לבאות. איליה מאד מתעניין בתכנות והוא מאד מצפה למעבר כי התחום מאד מפותח בישראל".

למרות הקורונה ועל רקע האתגרים הבריאותיים והכלכליים בשנת 2021 עלו בסיוע משרד העלייה הקליטה הקרן לידידות והסוכנות היהודית כ-28 אלף עולים חדשים, מהם כ-3,000 עולים מאוקראינה. בעשור באחרון עלו למעלה מ 51 אלף עולים מאוקראינה.