משה אבוטבול
משה אבוטבולערוץ 7

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול לדיון מעקב אחר מסקנותיה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת.

הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת משה אבוטבול, איתמר בן גביר יעקב אשר ושלמה קרעי, בהמשך לדיון שקיימה הוועדה בכנסת הקודמת, לפני למעלה משנה, בו ביקשה הוועדה לתקן ליקויים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון פתח את הדיון ואמר כי השבת "היא נושא רגיש שיכול לקרוע את הציבור, אבל עדיף שזה יהיה נושא מאחד, ולשם כך כל צד צריך להיות קשוב ורגיש לצד השני, וכשחושבים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת צריך להסתכל על כך באופן רחב ולבחון את כלל ההיבטים".

הוא אף ציין כי בכחול לבן סבורים שהשבת היא "זכות חברתית סוציאלית וככל שנאלץ אנשים לעבוד בשבת כך נפגע בחוק יסוד חופש העיסוק וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו", וסיים באמירתו של אחד מראשי הציונים שאמר כי 'יותר מששמר עם ישראל על השבת שמרה השבת על עם ישראל'.

ח"כ יואב בן צור אמר כי ישנן תלונות על העסקה בשבת גם של נהגים ערבים והן לא נבדקות, והביע חשש מפריצת נהלי משרד התחבורה.

ח"כ הרב משה אבוטבול טען כי יש פרימה איטית בסטטוס קוו, וכי משרד התחבורה פועל בניגוד לחוק והחוק צריך להישמר.

ח"כ הרב יוסף טייב הוסיף כי הסמכות שניתנה בחוק היא לצמצם תחבורה ציבורית בשבת ולא להרחיבה, וביקש התייחסות להפעלת הרכבלית בחיפה.

ח"כ אורי מקלב הסביר כי תחבורה ציבורית שפועלת בשבת בפרהסיה יהיו לה השלכות אחרות. הוא הוסיף כי הרכבלית בחיפה תפעל בקו של מקומות הסגורים בשבת, בהן התחנה המרכזית, הטכניון והאוניברסיטה. בדבריו הקשה: "האם שמים אצבע בעין ומפעילים את זה מסיבות פוליטיות או אחרות".

ח"כ סטרוק אמרה כי ההסכם הקואליציוני בין יש עתיד לימינה קובע שלא יהיה שינוי בסטטוס קוו בסוגיות בעלות זיקה לדת ומדינה, בעוד ששרת התחבורה פרסמה טיוטת תקנות שמקדמת שינוי בסטטוס קוו, ושאלה איפה סיעת ימינה שחתומה על ההסכם.

יו"ר ארגון נהגי האוטובוס בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון, התייחס להיבט הסוציאלי ואמר כי להפעיל תחבורה ציבורית בשבת עם כמות הנהגים הקיימים כיום תוביל לקריסת המערכת. הוא הוסיף כי כבר כיום אחוזי הביצוע נמוכים מאוד ולנהגים אין מספיק זמן מנוחה שבועי. לדבריו, הפעלה בשבת תוביל לכך שלא תהייה תחבורה ציבורית באף יום בשבוע.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, הוסיף: "אנחנו בקטסטרופה תחבורתית וחסרים 3,000-5,000 נהגים. אני לא רואה דרך להרחיב שירות בשבת ולקחת נהגים מימי חמישי, שישי וראשון. קודם צריך להסדיר את התחבורה הציבורית, לגייס נהגים, ליצור אמון ורק לאחר מכן ללכת להרחבות ולא משנה אם זה באמצע השבוע או בסוף השבוע".

נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, טען כי התקנות לא אוסרות על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אלא מאפשרת זאת בהתקיים נסיבות מסוימות. לטענתו, הרכבלית בחיפה לא נכללת בפקודת התעבורה והפעלתה תהייה מכוח היתר של המפקח על התעבורה, בהתאם לצו פיקוח על הפעלת רכבל משנת 1968. הוא הוסיף כי, בהוראה אין איסור שקובע שלא ניתן להתיר את הפעלת הרכבל בשבת.

יו"ר הוועדה ח"כ ביטון ביקש בסיום הדיון מנציגי הממשלה לקיים את החוק כפי שהוא, ואמר כי אם מישהו רוצה לשנות את הסטטוס קוו בשבת "שישנה את החוק". הוא אף ביקש כי משרד התחבורה ישלח לוועדה, בתוך שבועיים, את התכנית להפעלת הרכבלית בחיפה ולהציג נתונים אודות כדאיות הפעלת הקו וצפי הביקושים לשירות זה בשבת.