לזכרה. עם הבת אוריה ז"ל. איילת עמר
לזכרה. עם הבת אוריה ז"ל. איילת עמרצילום: באדיבות המשפחה

לפני שמונה שנים הלכה לעולמה ממחלת הסרטן אוריה עמר ז"ל בגיל 16 שלושה ימים לאחר חג הפורים.

לעילוי נשמתה יזמה בת דודתה גמ"ח תחפושות בישוב בני דקלים אותו מנהלים היום הוריה של אוריה. עם אימה של אוריה, איילת, שוחחנו על ההתמודדות והקוטביות שבין אבל לשמחה, בין יום האזכרה ליום פורים.

"כשחודש אדר נכנס ופורים מתקרב כל הרגשות מוצפים ואנחנו עושים מיזמים לזכות את אוריה שלנו. אחד המיזמים הוא השאלת תחפושות. אחיינית שלי, מירב זוהר, פתחה גמ"ח תחפושות שנהנים ממנו תושבי בני דקלים והישובים שמסביב ומי שרוצה מקרוב ומרחוק מוזמן לבוא ולקחת", מספרת איילת.

במהלך השבוע של תחילת חודש אדר מקצה הישוב בני דקלים מועדון נוער שבו ממתינות התחפושות לילדים ולהורים. בני נוער מהישוב מתגייסים לסידור המקום שהופך למעין הפנינג לזכרה של אוריה, "אין יותר משמח מזה שבחג הפורים אותם ילדים ילבשו תחפושות שנלקחו מהגמ"ח".

איסוף התחפושות מתחיל מיד לאחר חג הפורים ושותפים לו חברים וקרובי משפחה שאוספים כל אחד במקומו תחפושות המוערות לגמ"ח. מירב, בת הדודה, בודקת את התחפושות, מתקנת ותופרת במקומות שזה נדרש ומוסיפה פריטים כאלה ואחרים להשלמת התחפושת ונערכת לשנה הבאה.

"חשוב לנו מאוד שיכירו ויזכרו את אוריה שמאוד אהבה את חג הפורים", אומרת איילת. "כמו שהיא הייתה שמחה בחג האחרון, זכתה להתחפש ולשמוע קריאת מגילה ועזבה אותנו מיד אחריו, חשוב לנו שהשמחה שלה תעבור הלאה". האם ניתן להעביר את המתח בין שמחה לצער לילדים הצעירים? "אנחנו לא מכניסים את הילדים לפרטי הפרטים. יש שמשונית של הגמ"ח שמציינת שזה לזכרה, והיא מעוטרת בתמונות שמחות שלה כשהיא מחופשת. בשבוע כזה יש שירים והאווירה היא שמחה והמטרה היא שתהיה שמחה, שהילדים ייהנו. לנו זה כיף לעשות פעילויות משמחות ולא משתפים את האנשים בצער שלנו. אנחנו ממנפים את הכאב בשמחה ודברים טובים לזיכוי נשמתה".

לצד הגמ"ח, מספרת איילת עמר על מבצעים נוספים לזכרה של אוריה ז"ל. בין השאר היא מספרת על שוק פורים למשפחות שמתמודדות עם מחלת הסרטן, אותו קיימה המשפחה אתמול יחד עם האולפנה בנתיבות בה למדה אוריה ובשותפות עם עזר מציון ועיריית נתיבות שמימנה כמעט את כולו. ילדים הסתובבות בין הדוכנים, נהנו וקינחו בארוחת ערב וחזרו עם שקית הפתעות. עוד היא מספרת על גמ"ח ריהוט לאירועים, שיעורי תורה ועוד לעילוי נשמת הבת.