מתווה הגיור המוצע מבזר את סמכויות הגיור של הרב הראשי ומאציל אותן גם לרבני ערים.
גילוי נאות: נפלה לידי הזכות להיות אחד ממנסחי החוק החדש, ולמרות זאת אני וחברי מקבלים באהבה את הביקורת.
אנו מקשיבים היטב לכל הטענות ופועלים לסתום כל פרצה אפשרית. כנראה שהצלחנו לא רע במלאכתנו שכן מתנגדי החוק הפסיקו לאחרונה להעלות טיעונים ענייניים ובמקום זאת התחילו לדאבוננו לשקר.
השקר הראשון: החוק יאפשר גיורים המוניים של מסתננים ומהגרים. אז הנה, בסעיפים 5-6 של החוק, שחור על גבי לבן, כתוב במפורש שרק אזרח ישראלי או תושב קבע יכול להתגייר בבתי הדין החדשים. ומה לגבי מי שאינם אזרחים? הם יצטרכו לעבור את המסננת הקשוחה של הוועדה המיוחדת הפועלת כיום במערך הגיור כדי לקבל אישור להתחיל בתהליך גיור.
השקר השני: החוק מכשיר גיורים רפורמים. גם כאן החוק אומר במפורש הפוך. לראשונה בתולדות ישראל נכתב שהגיור יעשה על פי דין תורה (סעיף 4). החוק גם אומר שרק רב שעבר את בחינות הרבנות הראשית יכול להתמנות לדיין גיור (סעיף 15). מה שלא הצליחו לעשות כל ממשלות החרדים, הצלחנו לעשות במתווה הנוכחי: לקבוע שהגיור יעשה כהלכה. אמנם לא הצלחנו לבטל פסיקות בגץ קודמות בעניין הכרה בגיורים פרטיים, חרדיים ורפורמים. אבל תהיה זו צביעות לצפות שהקואליציה הזו תצליח לעשות מה שכל המפלגות החרדיות לא הצליחו במשך חמישים שנה.
השקר השלישי: רבני הערים עלולים לקחת שוחד. על ביקורת כזו נאמר "טול קורה מבין עיניך". הרב הראשי לישראל לשעבר, יונה מצגר, ישב בכלא על עבירות שוחד הקשורות לגיור ועל רבני הערים מעיזים להטיל דופי? ובכל זאת הטלנו בחוק (סעיפים 12, 16, 19, 20) הגבלות רבות על דייני הגיור והכנסנו אותם למערך הגיור הקיים וזאת כדי ליצור מערכת אמינה ורצינית.
השקר הרביעי: החוק מוציא את הגיורים מהרבנות הראשית. בדיוק להפך. דייני הגיור העירוניים הם חלק בלתי נפרד מהרבנות הממלכתית, בדיוק כמו רשמי הנישואין, דיינים בבתי הדין הרבניים ורבני הערים. זאת ועוד: כללי הגיור ייכתבו יחד עם נציגי הרב הראשי (סעיף 33). לרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית הוענקה בחוק גם האפשרות לפסול דיין (סעיפים 26-28).
אז על מה באמת המחלוקת? המחלוקת היא האם לרבני ישראל מותר לאמץ גישות הלכתיות שעד כה הרב הראשי סירב לאשר. אפשר בהחלט להתווכח האם ראוי לאפשר לרבני עיר לאמץ גישות מקילות ומקרבות, כדין תורה(!). אנו, בהתאם לרבנים הגדולים התומכים בחוק, חושבים שניתן לגייר כיום כפי שהנחו בזמנו הרבנים עובדיה, גורן, אונטרמן ושאר הרבנים הראשיים הקודמים. על זה, ועל שאלות נוספות, בהחלט ניתן להתווכח. אבל חברים: אפשר לבקר, אסור לשקר.
ד"ר נתנאל פישר הוא ראש החוג למדיניות ציבורית במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, וממנסחי חוק הגיור החדש.