יהודה דימנטמן הי"ד
יהודה דימנטמן הי"דבאדיבות המצלם ואביה דויטש/TPS

פרסום ראשון: בג"ץ דחה היום (חמישי) פה אחד את העתירה של משפחת המחבל ג'ית אללה גראדאת שרצח את יהודה דימנטמן נגד הריסת קומת הבית בו התגורר.

השופטים יצחק אלרון, יעל וילנר עופר גרוסקופף קבעו בנוסף, כי משפחתו של המחבל "הייתה מודעת היטב לכוונותיו החבלניות ולאשר הוא מתכנן לעולל. לא זו בלבד שהיא לא העמידה אותו על חומרת המעשים ואף לא התרתה בו, אלא שהיא הביעה תמיכתה במעשיו וסייעה בהחבאת האמל"ח".

השופטים הדגישו מספר פעמים כי גם ללא תמיכת המשפחה במחבל ניתנת הסמכות לצה"ל להרוס את בית המחבל, אך ראו לנכון לציין תמיכה זו.

השופט אלרון כתב בפסק הדין כי "בין אמירותיה של האם במסגרת ראיונותיה לכלי תקשורת רבים, ימים ספורים לאחר הפיגוע, ניתן היה למצוא את הדברים הבאים 'המסר שלי, מה שעשה בני ואחי הוא בעזרת השם למען העם הפלסטיני כולו', 'אנחנו לא מתחרטים ולא משנה מה יקרה' ו'בעזרת השם כל הילדים שלי למען האקצא, פלסטין וכל המוסלמים והאומה האיסלאמית'. הדברים מדברים בעד עצמם. מעורבות המשפחה אינה מתמצת רק במעורבות האם. כעולה מכתב האישום שהוגש נגד המחבל, אחד משותפיו לפיגוע, מוחמד יוסף מוחמד ג'ראדאת, הוא דודו. זאת ועוד, עיון בכתב האישום שהוגש נגד האח עומר, מעלה כי גם לו מיוחסות עבירות רבות בגין מעורבותו בפיגוע דנן, ביניהן עבירה של גרימת מוות בכוונה בצוותא".

"למעלה מן הצורך, יוער כי גם בהעדר מעורבות בני משפחתו של המחבל במעשיו ובהעדר ידיעתם על כוונותיו, לא היה כדי לשנות מהתוצאה האמורה", הדגיש. "מודעות דיירי הבית לכוונותיו החבלניות של המחבל, אינה בבחינת תנאי הכרחי לצורך הפעלת סמכותו של המפקד הצבאי".

בסיום פסק הדין הביעו השופטים סלידה מההשוואה שערכה עו"ד לאה צמל, המייצגת את המחבלים, בין אלמנתו של יהודה דימנטמן לבין אם המחבל. "מצאתי להעיר כי קשה עד מאוד להלום את אמירותיה של באת כוח העותרים בדבר הדמיון בין גורלן של אם המחבל ואלמנתו של קורבן הפיגוע", נכתב. "כיצד ניתן כלל להזכיר את השתיים בנשימה אחת – הראשונה תמכה במעשים נפשעים בהם נאשמים שניים מבניה, והאחרת שכלה את איש בריתה בפיגוע הנתעב ונותרה בגפה עם תינוק רך בשנים. אין כל מקום להשוואה בין מפגעים לנפגעים, וראוי היה כי הדברים לא היו נאמרים כלל. כך ביתר שאת, משדברים אלו לא תרמו, ולו במאומה, לבירור ענייני של העתירה".

שי גליק מנכ"ל בצלמו שמייצג את משפחת דימנטמן מסר: "אנחנו מברכים על פסיקת בג"ץ. שוב מוכח שהרס בתי מחבלים מציל חיים. אנחנו דורשים מבג"ץ שמבין זאת לשנות דיסקט ולהחיל עשרות אלפי שקלים הוצאות משפט על כל עתירה כזאת שנדחית. ושוב מודים ליועמ"ש איו"ש שמלווה איתנו ביחד את משפחת דימנטמן במאבקה הצודק והמוסרי מאין כמוהו להגברת ההרתעה".