הרב אברהם וולף, הרב הראשי של אודסה
הרב אברהם וולף, הרב הראשי של אודסהצילום: ערוץ 7

אוקראינה תחת מתקפה: "יש 120 ילדים בבתי היתומים של חב"ד, מי ישמור עליהם אם אעזוב?", אומר בקול חנוק מבכי הרב אברהם וולף, שליח חב"ד ורבה הראשי של אודסה.

בריאיון לזאב קם וקרן אוזן בתוכנית "כאן הערב" בכאן רשת ב, משתף הרב וולף בתחושות הקשות בעיר הדרומית שהופגזה הבוקר על ידי הצבא הרוסי - ובדאגה לקהילה היהודית.

"אפשרות של לעזוב את אוקראינה היא פריבילגיה שלא עברה בראש של אף שליח חב"ד", אומר רבה הראשי של אודסה. "באודסה יש 35 אלף יהודים, שאנחנו אחראים על החיים שלהם והם פונים אלינו לעזרה. חוץ מזה, יש לנו 120 ילדים בבתי היתומים של חב"ד, פנימיה של 140 סטודנטים יהודים מכל אוקראינה ובית אבות של 50 ניצולי שואה. אני בכלל יכול לחשוב תרחיש בו לא אשמור עליהם? אנחנו לא יכולים לאפשר לאוניה לטבוע".

עוד מספר הרב וולף על המציאות העגומה של היהודים באוקראינה. לדבריו, חלק מהקהל היהודי לא יכול בכלל לצאת מאוקראינה - כי אין להם דרכונים לנסיעה. "משרד הפנים האוקראיני אמר לכל מי שביקש לעשות דרכון שהוא יוכל לקבל תור להנפקה רק באוגוסט. ניסינו להפעיל את כל הקשרים שלנו כשליחים אבל לא הייתה דרך".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר הערב (חמישי) כי לא הייתה לו ברירה אחרת מלבד לצאת למבצע צבאי.

"כל הניסיונות הקודמים שלנו לשנות את המצב הביטחוני באזור לא הניבו פירות - והיינו חייבים לצאת לפעולה", אמר הנשיא.

בעקבות איומי מדינות המערב שהזהירו מסנקציות כלכליות קשות על רוסיה אמר פוטין כי ארצו תישאר חלק מהכלכלה העולמית - וכי הוא לא מעוניין לפגוע במערכת שהוא עצמו חלק ממנה. "שותפינו צריכים להבין אותנו ולא לדחוק אותנו החוצה".

"נאלצנו לנקוט פעולות אלו, לא הייתה לנו ברירה אחרת. אנחנו לא יכולים לחזות את הסיכונים העתידיים. מדינות המערב לא זזו במילימטר מעמדותיהם במהלך המשא ומתן עם הפדרציה הרוסית בנוגע לביטחון אירופה. רוסיה מוכנה להשלכות מבחינת העיצומים הכלכליים".

שר ההגנה האוקראיני רזניקוב אמר מוקדם יותר כי צבא רוסיה איבד 6 מטוסים, 2 מסוקים ו-5 טנקים. סגנו הוסיף כי כמה חיילים רוסים נפלו בשבי.

רוסיה דיווחה "מתחילת המבצע השמדנו 74 בסיסים אוקראיניים, בהם 11 שדות תעופה, והפלנו לפחות 2 מטוסים סמוך לקייב. חמשת נוסעיו של אחד המטוסים נהרגו, גורלם של 14 נוסעי המטוס השני אינו ידוע עדיין".

אוקראינים מרוקנים את המדפים בעיר לבוב, צילום: רויטרס

לחצו כאן כדי לתמוך בקהילה היהודית באוקראינה

המתקפה הרוסית נגד אוקראינה נמשכת: עוצר לילי הוכרז בעיר קייב בין השעות 22:00 בערב ל-07:00 בבוקר. מתחילת היום רוסיה ביצעה 203 תקיפות.

הכוחות הרוסים נכנסו לאזור תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל, והחריבו מתקן לאחסון פסולת גרעינית. נשיא אוקראינה זלנסקי אמר כי "כוחות צבא רוסיים מנסים לכבוש את אתר הגרעין בצ'רנוביל, כוחותינו מחרפים נפשם כדי שאסון גרעיני לא יקרה שוב".

יועצו של נשיא אוקראינה זלנסקי אישר לאחר מכן: "הרוסים כבשו את אתר הכור הגרעיני לשעבר בצ'רנוביל". היועץ לא ידע לומר מה המצב באתר מבחינת בטיחות לאחר השתלטות הכוחות הרוסיים.

לפי דיווחים של התקשורת האוקראינית, ישנם ארבעה הרוגים בתקיפה רוסית על בית חולים באזור דונייצק. ב-CNN דווח כי רוסיה השתלטה על שדה התעופה אנטונוב סמוך לקייב.

שר ההגנה האוקראיני רזניקוב הודיע כי צבא רוסיה איבד 6 מטוסים, 2 מסוקים ו-5 טנקים. כמה חיילים רוסים נפלו בשבי.

מתחילת המבצע רוסיה השמידה 74 בסיסים אוקראיניים, בהם 11 שדות תעופה, והפילה לפחות 2 מטוסים סמוך לקייב. חמשת נוסעיו של אחד המטוסים נהרגו, גורלם של 14 נוסעי המטוס השני אינו ידוע עדיין.

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם אחר הצהריים (חמישי) בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, התייחס לראשונה למלחמה באוקראינה אך לא גינה את רוסיה.

בנט אמר לקצינים: "אתם מתחילים את דרככם היום כקצינים בצה"ל בתקופה שבה הסדר העולמי המוכר לנו משתנה. העולם הרבה פחות יציב וגם האיזור שלנו משנה את פניו מיום ליום. ימים אלה מלמדים אותנו שמלחמה בין צבאות איננה, לצערנו, נחלת העבר.

"מדינת ישראל ניצבת דווקא בימים אלה כעוגן של חוזק, של יציבות, של ביטחון ושל תקווה, באיזור קשה, רווי איומים ואתגרים. כל ישראלי יודע תמיד שיש לו בית לשוב אליו, שיש מי שידאג לו בעת צרה''.

ראש הממשלה פנה לאזרחי ישראל שעדיין לא יצאו מאוקראינה: "צאו כעת. שמרו על חייכם. האנשים שלנו ממתינים לקלוט אתכם במעברי הגבול במערב המדינה.

"בנוסף, כל יהודיה ויהודי, בכל מקום בעולם, יודעים שאנחנו מחכים להם כאן ושהדלת של מדינת ישראל תמיד פתוחה.

"אלה רגעים קשים וטראגיים, וליבנו עם אזרחי אוקראינה שנקלעו למצב הזה ללא עוול בכפם. ישראל תירתם להושיט יד בכל סיוע הומניטארי שיידרש. יש לנו את היכולת, ואנחנו למודי ניסיון בכך", כך בנט.

ברקע ההתקפה הרוסית על אוקראינה, מהקרמלין נמסר כי "פוטין יחליט כמה זמן ימשך המבצע הצבאי באוקראינה", וכי "המבצע באוקראינה עוצב על מנת לעמוד בשני יעדים - פירוזה של אוקראינה ודה-נאציפיקציה של אוקראינה". לדברי הקרמלין, צריך לשאוף שאוקראינה "תשוחרר ותנוקה מנאצים".

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, וישראל מגנה את המתקפה. "יש זמן ליישב את המחלוקות - לישראל יש יחסים טובים עם רוסיה ועם אוקראינה ושמירה על שלום האזרחים הישראלים שם היא בראש סדר העדיפויות שלנו", הוסיף השר לפיד.

לפיד מגנה את הפלישה הרוסית: "הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי"יובל פן, לע״מ

מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג עדכן כי אין כוחות קרביים של נאט"ו בתוך אוקראינה ברגע זה, ואין כוונה לשלוח כוחות. "יותר מ-100 מטוסי קרב נמצאים בכוננות שיא ומגנים על מרחבנו האווירי. נגן על הברית מתוקפנות", אמר.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אמר היום (חמישי) בנאום לאומה כי "ניתקנו יחסים עם רוסיה, הם תקפו אותנו כמו הנאצים במלחמת העולם השנייה".

במערב תקפו הבוקר בחריפות את ההכרזה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מבצע צבאי באוקראינה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן גינה את ה"מתקפה הלא מוצדקת מצד כוחות הצבא הרוסיים", והוסיף: "פוטין בחר במלחמה שתביא לאובדן חיים ולסבל אנושי".

בהמשך הצהרתו אמר: "רוסיה תהיה האחראית הבלעדית על ההרס והמוות שתגרום, וארצות הברית ובעלות בריטה יגיבו בצורה נחרצת ומאוחדת. העולם יגרום לרוסיה לשאת בהשלכות מעשיה".

בכאן חדשות דווח כי בהמשך היום יישא ביידן הצהרה לעם האמריקני בו יכריז על צעדים נוספים.

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמר כי "זהו יום נורא לאוקראינה ויום שחור לאירופה. גרמניה מגנה את הפעולה חסרת האחריות של הנשיא פוטין". ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג׳ונסון, התייחס גם הוא: "הנשיא פוטין בחר בדרך של שפיכות דמים והרס על ידי המתקפה הזו על אוקראינה, בריטניה ובעלות בריתנו יגיבו בנחישות".

ראש ממשלת איטליה, מאריו דראגי, אמר כי "המתקפה של רוסיה על אוקראינה הייתה לא מוצדקת ולא יכולה להיות מוצדקת. אנו עובדים עם בעלות הברית באירופה ובנאט"ו לשם מענה מאוחד ונחוש". ראש ממשלת סלובקיה: "מגנים את המתקפה הרוסית על אוקראינה במילים החריפות ביותר האפשריות".

בכירים באוקראינה הגיבו הבוקר לתחילת המבצע הצבאי של רוסיה - שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר: "פוטין פתח במלחמה בהיקף-מלא נגד אוקראינה. הפצצות ממשיכות על ערים אוקראיניות שלוות. זו היא מלחמת תוקפנות. אוקראינה תגן ותנצח. העולם יכול וחייב לעצור את פוטין. זו היא העת לפעול – עכשיו".

מוקדם יותר לפנות בוקר הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מבצע צבאי באוקראינה. לטענתו של הנשיא הרוסי מדובר במבצע לפירוז הצבא האוקראיני ושיוגבל למחוז דונבאס שבמזרח המדינה בלבד. עוד אמר הנשיא הרוסי כי המבצע נועד להגנה על אזרחים וכי התרחבות נאט"ו והשימוש שהיא עושה באוקראינה "איננו מקובל". עוד התחייב כי אין כוונה לספח את אוקראינה.

לסיוע להצלת יהודי אוקריאנה לחצו כאן