ליאון ואידר
ליאון ואידרצילום: ערוץ 7

ראש עיריית ירושלים משה ליאון, בליווי שגריר ישראל באיטליה ד"ר דרור אידר, הגיע לביקור בשער טיטוס בו חקוקים זיכרונותיו של עם ישראל מיום צאתו לגלות.

ליאון מספר בראיון לערוץ 7 על תחושותיו במקום המרגש וההיסטורי. לצד הכאב והצער על מראה צאתו של עם ישראל לגלות וחורבנה של ירושלים, כאשר הוא מגיע למקום כראש עיריית ירושלים הדברים מקבלים ממד היסטורי בעל משמעות מיוחדת המזכירה לכולנו את משמעותה של מדינת ישראל עבור חוסנו של העם היהודי אחרי אלפיים שנות גלות בהן קמו עלינו שוב ושוב לכלותינו.

ד"ר אידר מספר על הכנס בפירנצה אליו הוזמן משה ליאון, כנס בינלאומי של ראשי ערים בו ינאם בפני ראשי הערים ובפני האפיפיור ונציגי התקשורת העולמים.

"מאוד חשוב לנו לחזק את מעמדה של ירושלים", אומר אידר ומספר על הפעילות הרציפה מאז נכנס לכהונתו במאמצים לשכנע את האיטלקים להעלות את השגרירות מתל אביב לירושלים. "אנחנו מקווים שזה יקרה בקרוב".

"חשוב היה לנו להביא בדרך את ראש עיריית ירושלים לכאן, לשער טיטוס, ולומר עם ישראל חי. מהצד האחד רואים את טיטוס במרכבת הניצחון, מהצד השני רואים את סמלי העם, את כלי המקדש וירושלים חרבה ופני היהודים לרומא וגבם לארץ ישראל החרבה, לכאורה רומא פסגת העולם ועם ישראל בתחתית, והנה אנחנו כאן, יותר מ-1900 שנים אחרי וראש עיריית בירת מדינת ישראל ואני הנציג של מדינת ישראל כאן. מה נשאר מטיטוס? זו המשמעות של עם ישראל חי", אומר ד"ר אידר.

ליאון מתייחס גם למתיחות בין רוסיה לאוקראינה ומביע דאגה לצד תקווה שהמערכה תסתיים מוקדם ככל הניתן. "ישראל וכל העולם מצפים ומייחלים שהמלחמה הזו תסתיים מהר מאוד". אידר מביע גם הוא תקווה ותפילה להחזרת המצב לרגיעה.

על ההתמודדות המורכבת והקשה של איטליה עם הקורונה, אומר אידר כי השנתיים הלא פשוטות חלפו וגם כעת המגיפה עדיין לא הסתיימה, אם כי ניתן לראות מעט יותר תיירים והמדינה יותר נפתחת. "שיתפנו פעולה, משרד הבריאות הישראלי ומשרד הבריאות האיטלקי, הבאנו משלחת מבית החולים שיבא שתעזור במלחמה במגיפה. גם לקהילה היהודית היה קשה מאוד כי ישראל סגרה במשך תקופה ארוכה את הכניסה. זה היה כאילו אבא ואימא סגרו את הדלת, ולכן היה שוב לנו להישאר ולשמור על רצף תפקודי. זה היה גם כסולידריות עם איטליה וגם למען הקהילה היהודית".